Rozegrany w ubiegłym tygodniu (22 – 24.08) Rajd Barum – czeska runda Rajdowych Mistrzostw Europy i równocześnie cyklu IRC – po 14 latach przerwy znów padł łupem reprezentantów Holandii.
Załoga Freddy Loix/Robin Buysmans w Peugeot 207 S2000 była najszybsza na 6 z 15 rozegranych odcinkach specjalnych i powtórzyła sukces teamu Snijers/Colebunders – zwycięzców Barum w 1991 (Sierra Cosworth) oraz 1994 (Escort RS Cosworth).
Druga lokata przypadła ubiegłorocznym zwycięzcom: Nicolasowi Vouilloz oraz Nicolasowi Klinger w Peugeot 207 S2000 (+59,9 s straty).
Najniższe miejsce na podium zajęli reprezentanci Peugeot Sport Polska, Mistrzowie Polski oraz aktualni liderzy RSMP – Francuzi: Bryan Bouffier i Xavier Panseri (również Peugeot 207 S2000).
Tradycyjnie rajd zapoczątkowała piątkowa ceremonia honorowego startu pod Velkym Kinem w Zlinie o godz. 17.00. Natomiast o 21.00 rozegrano widowiskowy superoes na ulicach Zlina (liczący trzy okrążenia, łącznie 9,36 km). Pierwszym liderem rajdu został Vouilloz, wyprzedzając Loixa i Lucę Rossettiego (wszyscy Peugeot 207 S2000).
Jedną z wielu atrakcji rajdu była premiera nowej Skody Fabii S2000, którą Jan Kopecky prowadził jako poprzedzającą pozostałych zawodników „zerówkę”.
Sobotni poranek okazał się pechowy dla jednego z głównych faworytów imprezy. Czech Roman Kresta, debiutujący w 207 S2000, nie opanował auta na OS nr 2 i przedwcześnie zakończył dalszy udział w rajdzie.
Pierwsza trójka załóg z piątkowego superoesu utrzymała również swe pozycje po rozegraniu pierwszej pętli zmagań. Jednocześnie duży awans zaliczył team Peugeot Sport Polska – Boouffier po wygraniu jednego z oesów awansował z 16 na 4 miejsce w generalce. Gorzej spisywali się pozostali reprezentanci Polski. Grzegorz Grzyb w Fiacie Punto Abarth S2000 był 9, a Michał Sołowow w kolejnym Peugeot dopiero 11.
Kompletną klęską okazał się występ fabrycznej ekipy Fiata. Zarówno Giandomenico Basso jak i Anton Allen mieli problemy ze skrzyniami biegów w swych autach i już na początku dnia przestali się liczyć w klasyfikacji. Natomiast Marco Cavigioli w trakcie piątkowego superoesu uderzył w barierę i urywał koło w swoim Punto JTD
Pod koniec dnia najszybszym kierowcą Fiata, po wyprzedzeniu Renato Travaglii okazał się Grzegorz Grzyb. Niestety pechowa eksplozja opony na ostatnim sobotnim odcinku spowodowała 6 minutową stratę. Po tej przygodzie zespół Grzyba postanowił wycofać sięz dalszej niedzielnej rywalizacji.
Problemy miał również Michał Sołowow. Błędy w ustawieniu zawieszenia samochodu powodowały, że kielecki kierowca systematycznie spadał w wynikach.
Pech Vaclava Pecha (niesprawna przekładnia) pozwolił na oblewanie 3 tytułu Mistrza Czech przez Krestę, który odpadł z Barum już na początku zmagań.
Liderem po sobotniej części zmagań został Loix. Wyprzedzał Vouilloza i Bouffiera, któremu zespół sędziowski naliczył 60 sekund kary za rzekomy zbyt wczesny wjazd na PKC. Protest Mistrza Polski, który nie przyznaje się do błędu, został oddalony.
Niedzielny, ostatni etap Barum upłynął pod znakiem zaciętej walki o drugą pozycję pomiędzy Vouillozem a Bouffierem. Ostatecznie reprezentant Peugeot Team Belux – Vouilloz wyprzedził kierowcę Peugeot Sport Polska o niespełna 10 sekund. Pozycję lidera utrzymał również Freddy Loix – dopełniając tym samym wielkiego tryumfu rajdówek spod znaku lwa. 9 pozycję na mecie zgarnął Michał Sołowow, wyjeżdżając ze Zlina z kolejnymi 7 punktami do klasyfikacji Mistrzostw Europy.
31 miejsce zajął Marcin Bełtowski w Subaru Imprezie N14.
38. Barum Rally Zlin – wyniki:
1. Freddy Loix/Robin Buysmans (B) Peugeot 207 S2000 2:24.24,3
2. Nicolas Vouilloz/Nicolas Klinger (F) Peugeot 207 S2000 +59,9
3. Bryan Bouffier/Xavier Panseri (F) Peugeot 207 S2000 +1.09,6
4. Pavel Valousek/Zdenek Hruza (CZ) Peugeot 207 S2000 +2.23,4
5. Renato Travaglia/Lorenzo Granai (I) Fiat Punto Abarth S2000 +2.26,2
6. Janos Toth/Robert Tagai (H) Peugeot 207 S2000 +3.13,9
7. Luca Rossetti/Matteo Chiarcossi (I) Peugeot 207 S2000 +4.09,1
8. Josef Petak/Alena Benesova (CZ) Peugeot 207 S2000 +6.08,3
9. Michał Sołowow/Maciej Baran (PL) Peugeot 207 S2000 +6.22,5
10. Roman Odlożilik/Pavel Odlożilik (CZ) Peugeot 207 S2000 +6.45,7
…
31. Marcin Bełtowski/Paweł Drahan (PL) Subaru Impreza WRX STI N14 +17.21,0 (24. N4)
Klasyfikacja Mistrzostw Europy:
1. Rossetti 64, 2. Travaglia 50, 3. Sołowow 48, 4. Isik 42, 5. Basso 32, 6. Betti 29, 7. Donczew 28, 8. Fontana 27, 9. Alen 18, 10. Czopik 12.
Klasyfikacja cyklu IRC:
1. Vouilloz 44, 2. Rossetti 32, 3. Loix 29, 4. Basso 22, 5. Kopecky 15, 6. Hänninen 14, Alen 14, Travaglia 14, 9. Camacho 6, Bouffier 6.