Newsy

Zapowiedź GP Hiszpanii IRG Formula 2019

Najszybsza seria wyścigowa IRG World wkracza w europejską fazę rozgrywek. Będziemy co prawda mieli skok w bok na tor w Kanadzie, ale aż do końca września to europejskie tory będą areną walki o tytuł mistrza IRG Formula 2019.

Zmagania na „Starym Kontynencie” zaczynamy od położonego pod Barceloną toru – Circuit de Barcelona-Catalunya znanego wszystkim miłośnikom motosportu. Co roku gościmy na tym obiekcie, aby od zimowych testów rozpocząć prace nad bolidami serii IRG i co roku rozgrywamy na nim wyścigi. Wszystko jednak wskazuje na to, że w tym sezonie będzie to ostatnie GP Hiszpanii, bo od 2020 r. do kalendarza F1 ma powrócić zmodernizowany holenderski tor Zandvoort.

Nitka toru Circuit de Barcelona-Catalunya mierzy dokładnie 4655 m i składa się z 16 zakrętów. Najdogodniejszymi miejscami do wyprzedania są dwie długie proste: ponad kilometrowa prosta S/M oraz prosta za „dziewiątką” (szybkim prawym zakrętem w S2) – tam liczy się dobra prędkość na wyjściu i moc silnika by w strefie DRS móc skutecznie obronić zaatakować przeciwnika lub obronić własną pozycję.

Niemniej jednak, warto zauważyć, iż tor pod Barceloną jest postrzegany jako jeden z bardziej technicznych obiektów, gdzie aerodynamika zazwyczaj bierze górę nad mocą, a wytężone prace nad idealnym balansem bolidu trwają do ostatniego dzwonka. Charakterystyczny układ pętli toru teoretycznie nie stwarza zbyt wielu okazji do efektownych manewrów wyprzedzania i wspiera bardziej defensywny styl jazdy. Zapewne będziemy mieli tu zróżnicowane podejście do strategii wyścigowej, w zależności od umiejętności i upodobań zawodników. Niedostatek prostych, nie oznacza jednak, że jesteśmy z góry skazani na nudny wyścig – możemy spodziewać się zaciętej rywalizacji w pozostałych partiach toru oraz innych istotnych płaszczyznach wyścigu, takich jak dobór mieszanek czy strategii pit-stopów.

Circuit de Catalunya daje zawodnikom możliwość do zaprezentowania swoich talentów: od umiejętności szybkiej jazdy na szybko zużywających się oponach, po zdolności do analitycznego myślenia i „czytania” sytuacji na torze. Nie bez kozery utarło się powiedzenie, że ten kto potrafi wygrać w Hiszpanii (*z dalszej pozycji niż 1-2), potrafi wygrać cały sezon.

Po sporym ruchu podczas treningów możemy spodziewać się pełnego gridu, być może będzie trzeba nawet uruchomić w niedzielę II grupę rozgrywek. Warto poćwiczyć dłuższe przejazdy, ponieważ konfiguracja zakrętów i szorstka nawierzchnia mocno dają w kość oponom. Zwłaszcza na cierpienia skazane jest przednie lewe koło – dobry balans pomiędzy prędkością na prostych i utrzymaniem bolidu w ryzach na szybkich zakrętach to klucz do dobrego wyniku. Trudno będzie znaleźć ten kompromis na krótkich przejazdach po tzw. „hot lapa”.

Wiemy, że wielu naszych zawodników bardzo lubi tor pod Barceloną, a z historii naszych rozgrywek wiemy też, że walki zawsze było tutaj sporo. To chyba najlepsza zachęta dla kibiców, aby zaplanować sobie najbliższy niedzielny wieczór na obejrzenie relacji „na żywo” ze Studia IRG World. Podano informacja o powrocie legendarnego redaktora do telewizyjnego studia F1, jeszcze bardziej zmotywowała naszą ekipę do podniesienia poprzeczki i wkręcenia się na wyższe obroty. Makatak, Dominik Sawicki i Bezu już dzisiaj zapraszają wszystkich na kanał MotoGamesTv.

Podsumowanie IV rundy w Azerbejdżanie

No siempre las cosas salen como se quiere (nie zawsze, wszystko idzie po naszej myśli) – tym hiszpańskim aforyzmem, najlepiej można podsumować poprzednią rundę rozgrywek IRG Formula 2019 na torze w Baku. Do startu zgłosiło się 20 zawodników. Już podczas kwalifikacji kibice mogli tak jak zawodnicy poczuć czym są tory uliczne. Nie ma tu miejsca na błędy, aby uzyskać dobry rezultat trzeba na pełnej koncentracji pokonać wszystkie zakręty i tarki jak najbliżej limitu. Podczas pierwszej sesji kwalifikacyjnej kierowcy muszą dodatkowo pamiętać o strategii, mieszanki użyte podczas tej sesji są obowiązkowe dla pierwszej dziesiątki na starcie wyścigu. Kierowcy, którzy wywalczyli awans do sesji Q2 podzieleni byli dokładnie po połowie z doborem mieszanek. Najlepszy rezultat w Q1 uzyskał Adrian Kot na mieszance soft. Jednak to w Q2 kierowcy walczą o PP i w tej części kwalifikacji Sebastian Kosmala pokazuje dopiero swoje tempo, kolejne PP dla dominatora.

Start wygrał Adrian Kot i kibice mieli nadzieję na walkę pomiędzy nim i Sebastianem w dalszej części wyścigu. Niestety Adrian uszkodził swój bolid i musiał zjechać do mechaników, wtedy doszło do fatalnego w skutkach incydentu, Adrian chyba nie trenował zjazdów do alei serwisowej i o wiele za prędko zaczyna hamować (przyp. red.), jadący za nim zawodnik nie zdążył zorientować się w porę i uderzył z ogromną siłą w zwalniający bolid. Sebastian odzyskuje prowadzenie i prowadzi do 35 okrążenia, wtedy dochodzi do kolejnego dramatu. Silnik w jego bolidzie eksploduje, kierowca musi wycofać się z wyścigu. Mieliśmy podczas GP Azerbejdżanu wiele ciekawych walk o pozycje, kilku kierowców musiało wycofać się po rozbiciu bolidów o bandy. Wyścig wygrywa ostatecznie Daniel Stepkowski, który trudy tego ulicznego toru zniósł najlepiej prezentując dobre równe tempo. Za jego plecami na drugim stopniu podium stanął gwizdek. „Pudło” uzupełnia Kris Kaczmarkiewicz, który czuł się na tym torze niczym przysłowiowa ryba w wodzie i już podczas treningów zgłaszał aspiracje do wysokiej lokaty. W sumie wyścig ukończyło 14 kierowców. Poza Adrianem i Sebastianem zawodnicy, którym nie było dane cieszyć się z szachownicy to: wlozaj, dadik, qbill oraz Daniel Jelic. Zapraszamy tych, którzy nie mieli jeszcze możliwości obejrzenia transmisji poniżej.

GP w liczbach / Race stats:

Tor: Circuit de Catalunya
Długość pętli: 4655 m
Dystans wyścigu: FL + 56 okrążeń
Liczba zakrętów: 16 (7 w lewo, 9 w prawo)
Liczba dohamowań: 8 (1 mocne)
Liczba prostych: 2
Najdłuższa prosta: 1047 m
Dystans z PP do T1: 730 m
Mieszanki dedykowane: miękka / średnia / twarda
Zużycie opon: średnie – wysokie
Przewidywana liczba pit-stopów: 1 / 2
Siła docisku: średnia / wysoka

Plan weekendu / Race Weekend:

Sunday – UTC+1 time of the schedule (21:00 in Warsaw)
20:00 Practice session
21:00 Qualify 1 (15 minutes)
21:15 Qualify 2 (10 minutes)
21:30 Warmup (5 minutes)
21:35 Official race (56 Laps) + FL
23:00 Weekend finish
Pre race limit: 50 laps on server

Server name:

IRG_Formula#1 (open 24/7)
IRG_Formula#2 (open 24/7)

How to join: http://irg-world.com/for-new-ones

0 0 głosy
Oceń artykuł
Podziel się:
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najlepiej oceniane
Inline Feedbacks
View all comments