Mokre i oblodzone nawierzchnie dróg to główne przyczyny poślizgu, który jest częstą przyczyną kolizji i wypadków w zimie. Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault radzą jak uniknąć niebezpiecznej sytuacji na drodze oraz jak wyjść cało kiedy taka sytuacja już się wydarzy.
Poślizg i co dalej?
Kierowcy mają do czynienia z dwoma podstawowymi rodzajami poślizgu: nadsterowność, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność oraz podsterowność, która występuje
w czasie skrętu i kiedy przednie koła tracą przyczepność. W przypadku nadsterowności należy wcisnąć sprzęgło, aby równomiernie dociążyć wszystkie koła i skupić się na szybkim kręceniu kierownicą tak aby przednie koła (niezależnie od położenia tylnej osi) były skierowane tam gdzie biegnie droga. Jednocześnie poprzez rozłączenie napędu auto wytraci prędkość, co zwiększy nasze szanse na “wyjście z poślizgu” – radzą instruktorzy ze Szkoły Jazdy Renault. Jeżeli w trakcie skręcania w lewo, tył samochodu będzie „uciekał” w prawo, wtedy należy dokonać szybkiego skrętu kierownicą w prawo, w kierunku przeciwnym do zamierzonego skrętu. Dokonując tego wyprowadzimy samochód na właściwy tor jazdy – dodają. I odwrotnie, jeśli przy skręcie w prawo, tył samochodu zmierza
w lewo, to kierownicę trzeba odkręcić w lewo. Nie wykonanie takich manewrów na śliskiej drodze może doprowadzić do obrócenia samochodu i całkowitej utraty kontroli nad autem. Warto być przygotowanym do takiej sytuacji i poćwiczyć ten manewr na pustym placu, nie narażając innych uczestników ruchu.
Jeżeli wystąpi uślizg przednich kół należy natychmiast zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. „Zdjęcie nogi
z gazu spowoduje dociążenie kół przednich i zmniejszenie prędkości. Zaś redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i korektę toru jazdy” – mówią eksperci.
Uwaga ślisko!
Każdy kierowca na oblodzonej nawierzchni narażony jest na poślizg. Podczas hamowania
w samochodach nie wyposażonych w ABS, najlepiej sprawdza się technika hamowania pulsacyjnego. Polega ona na tym, że należy wciskać pedał hamulca, a następnie delikatnie go zwalniać. Czynności te trzeba powtarzać na przemian aż do zatrzymania samochodu.
W czasie hamowania pulsacyjnego nie zdejmujemy nogi z hamulca, a tylko zmieniamy siłę nacisku na niego.
Odwrotnie rzecz się ma, gdy auto wyposażone jest w system przeciwpoślizgowy ABS, którego zadaniem jest nie dopuścić do zablokowania kół podczas hamowania i tym samym zapobiec poślizgowi. Odpowiednią skuteczność hamowania na śliskiej nawierzchni uzyskamy przy zdecydowanym, mocnym nacisku na pedał hamulca. Należy także być świadomym, że samochody wyposażone w ABS na bardzo śliskiej nawierzchni mają dłuższą drogę hamowania niż auta pozbawione tego systemu. Każdy kierowca powinien pamiętać, że nawet najdoskonalszy system zamontowany w naszym aucie nie zadziała, gdy będziemy jechać z dużą prędkością.
„Podstępny” lód
W zimie kierowcy powinni zwracać baczną uwagę na otoczenie drogi: sąsiedztwo zbiorników wodnych, teren pagórkowaty, wzniesienia, mosty, wiadukty, wyjazdy z lasu i tunelu. W takich miejscach bardzo często występuje gołoledź oraz istnieje zwiększone ryzyko występowania lodu i śliskiej nawierzchni. Szczególnie niebezpieczny jest tzw. „czarny lód”, czyli tworząca się na ulicy cienka i niewidoczna warstwa przezroczystego lodu. Kiedy podczas jazdy
w samochodzie nagle robi się cicho i nie dobiegają do wnętrza odgłosy szumu opon, to znak, że najprawdopodobniej jedziemy po warstwie niewidocznego lodu. Nie wolno wówczas hamować, ani gwałtownie skręcać kierownicą. „Trzeba wtedy delikatnie i płynnie zwolnić pedał gazu” – mówią instruktorzy Szkoły Jazdy Renault.
CO ZROBIĆ, ABY WYPROWADZIĆ AUTO Z POŚLIZGU?
Podsterowność
KROK 1: Gdy kierowca czuje, że samochód traci przyczepność powinien zdjąć nogę z gazu.
KROK 2: Należy natychmiast spłycić skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie.
Nadsterowność
KROK 1: Wcisnąć sprzęgło.
KROK 2: Szybko kręcić kierownicą, tak aby przednie koła skierowane były tam gdzie biegnie droga.
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej www.szkolajazdyrenault.com.pl
Szkoła Jazdy Renault
fot. SJR