W tym roku mija 35 lat od rynkowej premiery sportowego Datsuna 240Z. Nie zapomniano oczywiście o tej rocznicy – i tak Nissan, właściciel Datsuna, przygotował limitowaną edycję nowego Nissana 350Z. Nową wersję oznaczono… Z.
Pojazd zachował swój „stary” 3.5-litrowym silnikiem V6. Jednak inżynierowie z Nissana podnieśli moc do 300 koni mechanicznych dzięki zmienionym tłokom i wałkom rozrządu. W zwykłej wersji, dla porównania, jest 287 KM.
Auto porusza się na 18-calowych kołach, do podłoża dociska go spoiler przedni oraz tylny. Auto wyhamowują hamulce Brembo. Ponadto auto zdobi symbol „Z”. Będzie można wybrać wszystkie kolory, pod warunkiem że bedą to zółty, pomarańczowy oraz srebrny.
Auto zostanie oficjalnie zaprezentowane na początku listopada w Las Vegas. A do salonów równocześnie z odnowionym zwykłym 350Z 2005 – czyli w styczniu. Może teraz prześledźmy 35 lat historii Z-etki…
Pierwszy model, Datsun 240Z, zadebiutował 18 października 1969 roku. Cechował się dwoma miejscami, motorem V6 o mocy 150 koni mechanicznych oraz napędem przekazywanym na tylne koła. Auto zaszokowało swoją popularnością. Wiecie ile wynosił okres oczekiwania na jego zakup? Niecałe pół roku! Może to dlatego, że auto przypominało Jaguara E-typa…
Po pięciu latach auto ustąpiło miejsca nowemu modelowi 260Z. Pojazd otrzymał mocniejszy silnik o pojemności 2.6 l. W roku 1975 zadebiutował jeszcze bardziej nowy i silniejszy model 280Z, a nastepne pięć lat później jeszcze bardziej nowoczesny i silniejszy model 280ZX. Natomiast w 1981 roku zaprezentowano jeszcze bardziej silniejszą wersję 280ZX Turbo. Uff…
Mocniej zmienioną wersję zaprezentowano w 1984. Był to rok, i wcale nie żartuję, modelu 300ZX. Sprzedano, w pierwszym roku, aż 73 tysięcy egzemplarzy tej wersji! Pozwoliło to na osiągnięcie poziomu najpopularniejszego sportowego samochodu w USA!
A miało być jeszcze lepiej. A to za sprawą wersji 300ZX z 1990 roku. Całkowicie nowe nadwozie i silnik o mocy 222 koni mechanicznych przyciągały klientów. Parę miesięcy później pojawiła się wersja Turbo o mocy 300 KM. Wkrótce została przekroczona bariera miliona sprzedanych w USA egzemplarzy, przez co Z-etka dosięgnęła zaszczytnego tytułu najpopularniejszego sportowego auta w historii Stanów Zjednaczonych!
3 lata później pojawił się kabriolet na bazie 300ZX. Niestety, epoka tego samochodu zbliżała się do końca. I tak ostatni egzemplarz przyjechał do USA W 1996 roku i trafił do muzeum w Los Angeles.
Jednak nikt nie tracił wiary. I tak cudem na targach w Detroit Nissan zaprezentował prototyp sportowego samochodu oznaczony Z. Auto w produkcyjnej wersji zostało zaprezentowane na salonie w Tokio, a ulice ujżało w roku 2002. 2003 rok to prezentacja wersji bez dachu. To auto własnie przeszło modernizację, i teraz nosi skrytą nazwę 2005.