Już dziś wieczorem rozegrana zostanie III runda simracingowego sezonu IRG Formula 2020. Zawodnicy rywalizować będą na legendarnym torze, położonym w sercu Chińskiej Republiki Ludowej – Shanghai International Circuit.
Ten malowniczy obiekt wybudowany został w rekordowo krótkim czasie zaledwie 18 miesięcy, nakładem ok. 450 mln dolarów, setek tysięcy rąk chińskich budowniczych oraz niezliczonej ilości miseczek długoziarnistego ryżu. Położony z dala od cywilizacyjnego zgiełku, gdzieś na podmokłych terenach, osnuty tajemniczą mgłą tor, oficjalnie zadebiutował w kalendarzu F1 w 2004 roku. W sezonie 2006 swoją ostatnią wygraną odniósł tutaj nie kto inny jak Michael Schumacher (było to 91 zwycięstwo w F1 7-krotnego mistrza świata). Rok temu Chiny celebrowały jubileuszową 1000 rundę GP Formuły 1.
Pętla toru liczy dokładnie 5451 m, a swoją charakterystyką po trochu przypomina malezyjski Sepang oraz hiszpańską Catalunye. Tor składa się z 16 zakrętów oraz 2 prostych, z czego dłuższa z nich liczy sobie ponad kilometr długości. Dość skomplikowana kombinacja zakrętów oraz duża różnica poziomów wysokości, wymaga od zawodników pełnego skupienia podczas jazdy.
Oprócz dobrej koncentracji, kluczem do sukcesu w Chinach jest sztuka umiejętnego zadbania o dobrą kondycję ogumienia, które dostaje tutaj mocno w kość. Szczególnie na degradację narażona jest lewa przednia opona, dlatego też zespoły zazwyczaj stosują tutaj lekko asymetryczne ustawiania zawieszenia, a strategia „podcięcia” jest często stosowana w wyścigach, podczas których zazwyczaj możemy spodziewać się zwiększonej częstotliwości wizyt zawodników w alei serwisowej. Shanghai International Circuit uznawany jest przez większość kierowców jako szybki, techniczny i wymagający tor, pozostawiający jednocześnie kierowcom dużą swobodę w obieraniu indywidualnej linii przejazdu po szerokiej, krętej niczym ogon mitycznego chińskiego smoka, nitce asfaltu.
Szczególnie interesująco przedstawia się kombinacja pierwszych 3-4 zakrętów potocznie zwanych „ślimakiem”, gdzie szczyt długiego prawego zakrętu widoczny jest dopiero na ostatnich metrach a optymalna linia przejazdu niespodziewanie zacieśnia się pod koniec sekcji. Równie ciekawe wygląda wyjście na najdłuższą prostą, gdzie płynne operowanie pedałem przyśpieszenia może m.in. uchronić zawodnika przed niechybnym wyprzedzeniem w najdłuższej strefie DRS. Ostatni lewy szybki zakręt również stanowi nie lada wyzwanie – co odważniejsi zawodnicy (szczególnie w kwalifikacjach) starają się tam urwać ostatnie cenne setne sekundy czasu, co niekiedy kończy się widowiskową kraksą i urwaniem koła.
Szczegóły szybkiego przemieszczania się po chińskich serpentynach najlepiej wyjaśni sympatyczny młody kierowca – Esteban Ocon:
Uczestnicy simracingowej serii IRG Formula 2020, przygotowują się już do niedzielnych zawodów, zarówno podczas ‘wolnych treningów’ jak i krótkich sprawdzających ‘mini-wyścigów’.
Szczegółowe statystyki można sprawdzić tutaj:
– klasyfikacja hot lapów: https://irg-world.pl/hots/33
– klasyfikacja stintów (10 okr.): https://irg-world.pl/stints/33
Tempo podczas wyścigu jak zawsze będzie wysokie a strategia opon może mieć spory wpływ na końcowe wyniki – kto umiejętnie będzie zarządzać tym elementem może uzyskać dobry wynik na mecie. Dodatkową atrakcją z pewnością będzie dynamicznie zmieniająca się pogoda: synoptycy nie wykluczają możliwości wystąpienia opadów deszczu, tak więc zapowiadają się wyjątkowe emocje!
Po emocjonującym wyścigu na torze w Bahrajnie (z którego relację można zobaczyć poniżej) sytuacja w klasyfikacji generalnej wygląda bardzo ciekawie: na prowadzeniu tabeli ex aequo uplasowali się Daniel Stepkowski (mistrz ubiegłorocznego sezonu) oraz Sebastian Kosmala (wicemistrz sezonu 2019) – obaj zawodnicy zgromadzili po 63 punkty. Na trzeciej pozycji Michał Nizio z 37 punktami. Zespołowo prowadzi Infinity Racing Team – 95 pkt., przed DS Speed SimRacing Team – 87 pkt. oraz Rapid Racing – 65 pkt. Pełna klasyfikacja generalna: https://irg-world.pl/standings/33
Administracja ligi IRG World zachęca wszystkich zawodników do wzmożonych treningów na ligowych serwerach, kręcenia stintów oraz udziału w sobotnim wyścigu testowym w celu sprawdzenia strategii wyścigowych oraz możliwości uzyskania licencji (dla nowych uczestników).
Jak będzie przebiegała rywalizacja podczas wyścigu w Chinach, kto wygra na starcie, kto najlepiej zadba o opony, czy będzie padać? Tego wszystkiego będzie można dowiedzieć się już dziś o 21:00, oglądając bezpośrednią relację na żywo na kanale MotoGamesTV. Dzięki usłudze Restream będzie również dostępna do obejrzenia na naszych nowych kanałach IRG Twitch, IRG Mixer i IRG DLive. Poza Speed Zone patronami medialnymi wyścigu są MotoHighPL, MotoGamesTV i Pol Express.
Zachęcamy wszystkich do odwiedzania kanałów społecznościowych IRG-World, np. FB gdzie zawsze możecie podzielić się komentarzem i zostawić lajka, co nie zajmie Wam dużo czasu, a dla ekipy będzie wyrazem Waszego wsparcia dla działalności 🙂
GP w liczbach
Tor: Shanghai International Circuit
Długość pętli: 5451 m
Dystans wyścigu: FL + 56 okrążeń
Liczba zakrętów: 16 (7 w lewo, 9 w prawo)
Liczba dohamowań: 8 (3 mocne)
Dystans z PP do T1: 380 m
Liczba prostych: 2 (długie)
Najdłuższa prosta: 1397 m
Różnica poziomów: 7,4 m
Maksymalna prędkość: ~ 335 km/h / 208 mph (dohamowanie do T14)
Najszybszy zakręt: ~ 240 km/h (T13)
Najwolniejszy zakręt: ~ 65 km/h (T14)
Kluczowy zakręt: T1
Maksymalnie otwarta przepustnica: ok. 55% okrążenia
Mieszanki dedykowane: miękka/ średnia / twarda
Zużycie opon: wysokie
Zużycie hamulców: wysokie
Zużycie silnika: wysokie
Zużycie paliwa: ~1,70 kg/okr.
Przewidywana liczba pit-stopów: 2 / 3
Długość alei serwisowej: 420 m / 0,261 mili
Przejazd prze pit-lane: ok. 21 s
Siła docisku: średnia / niska
Zmiany biegów: ok. 52 na 1 okr. / 2964 w całym wyścigu
Plan weekendu wyścigowego
20:00 Practice session
21:00 Qualify 1 (15 minutes)
21:15 Qualify 2 (10 minutes)
21:30 Warmup (5-10 minutes)
21:35 (21:40) Official race
23:00 Weekend finish
UTC+1 time of the schedule
Pre race limit: 50 laps on server
Serwery
IRG_Formula#1 (24/7)
IRG_Formula#2 (24/7)
Jak dołączyć do ligi: http://irg-world.com/for-new-ones