Najnowsza generacja Renault Laguny zadebiutowała na rynku polskim pod koniec ubiegłego roku. Właśnie ten model w najbogatszej wersji wyposażeniowej oraz z 150 konnym dwulitrowym, wysokoprężnym silnikiem pod maską, trafił na redakcyjny parking. A więc zapraszam Państwa do lektury.
Może się podobać
Trzecia generacja Renault Laguny można powiedzieć, że stylistycznie wydoroślała, stając się dostojnym autem o dość ostrych kształtach. Praktycznie nie posiada jakichkolwiek zaokrąglonych linii w swoim wyglądzie. Z przodu nasz wzrok przykuwają mocno nachodzące na błotniki i maskę reflektory, z tyłu zaś diodowe światła mijania, o charakterystycznym wyglądzie lamp, niespotykanych w żadnym innym samochodzie. Ogólnie mówiąc wygląd nowej Laguny może się podobać i tak jest na pewno.
Komfort na pierwszym miejscu
Wnętrze wita nas komfortem przeznaczonym dla 5-ciu dorosłych pasażerów. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem i niezależnie jakiego wzrostu jesteśmy, znajdziemy dla siebie wygodną pozycję. Fotele zapewniają bardzo dobry komfort jak na francuskie auto przystało. Podobnie ma się sytuacja na tylnej kanapie. Miejsca jest wystarczająco dużo, nie tylko na nogi, ale i nad głowami.
Bez problemu zapakujemy bagaże własne oraz naszych pasażerów. Do dyspozycji mamy całkowicie płaską, przestrzeń ładunkową o pojemności równej 450 litrów. Jednak, jeśli komuś mało, to możemy rozłożyć tylną kanapę uzyskując 1377 litrów.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Zaprojektowano ją z polotem i w dobrym guście, a w dodatku jest uporządkowana i bardzo przejrzysta. Obsługa klimatyzacji, czy radia jest dziecinnie prosta i intuicyjna. Spoglądając na zegary, nasuwają się tylko same pozytywne opinie. Są czytelne w każdych warunkach pogodowych. Kolejnym ich atutem jest bardzo miłe dla oka, białe podświetlenie. Taki kolor nie powoduje zmęczenia dla oczu kierowcy, nawet podczas dłuższej podróży w nocy.
Kończąc opis wnętrza, wspomnę kilka słów o jakości plastików oraz materiałów jakie wykorzystano w testowanej Lagunie. Plastiki są bardzo miłe w dotyku a w dodatku dobrze spasowane i nie trzeszczące. Podobnie jest z materiałami, do których nie można mieć żadnych, większych zastrzeżeń.
W sam raz
Zaglądając pod maskę testowanej dziś Laguny ujrzyjmy nowoczesną, turbodoładowaną dieslowską jednostkę Common Rail. Z pojemności 1995ccm producent osiągnął 150KM oraz 340Nm momentu obrotowego. Jak przekłada się to, na osiągi auta ważącego prawie 1500kg? Okazuje się, że nawet bardzo dobrze. Pierwsze 100km/h osiągniemy już po 9.5 sekundach, lecz na tym nie koniec i maksymalnie rozpędzimy się do 210km/h. Szczerze mówiąc, to grzechem byłoby określić te wyniki za złe, zważywszy na stan naszych dróg. Układ kierowniczy jest precyzyjny i bez wahania słucha poleceń wydawanych przez kierowcę. Podobnie jest z zawieszeniem, które w niczym nie przypomina tego z poprzedniej generacji. Zestrojone jest stosunkowo twardo jak na auto francuskie, dzięki temu, auto prowadzi się bardzo pewnie i spokojnie. Oprócz tego nie zapomniano o komforcie podróżnych, który stoi na wysokim poziomie. Silnik połączono z bardzo precyzyjną, 6 biegową manualną skrzynią biegów. Poszczególne biegi wędrują na swoje miejsce nie buntując się przy żadnej sytuacji.
Przyszła pora na koszty podróżowania naszą Laguną. Jak się okazało, mocny diesel nie oznacza wysokiego spalania. I właśnie, tak jest w tym przypadku. Renault Laguna podczas kilkudniowego testu, średnio potrzebowała zaledwie 6.5 litrów na każde 100km. Co, przy 66 litrowym baku daje 1015 kilometrów bez wizyty pod dystrybutorem.
Bez większych wad
Najnowsza Laguna, którą miałem okazję jeździć, jest moim skromnym zdaniem samochodem pozbawionym większych wad. Zapewnia bardzo dobry komfort podróżowania dla wszystkich pasażerów. Jedyną poważniejszą wadą jest cena prezentowanej wersji, która wynosi 111.700zł. Dużo? Z jednej strony tak lecz patrząc na wyposażenie tego auta, można przymrużyć oko i skusić się na zakup tej najnowszej Laguny.
Informacje
Renault Laguna 2.0 dCi Dynamique – galeria
Plusy
+ Kultura pracy silnika
+ Dynamiczny i oszczędny silnik
+ Dobrze zestrojone zawieszenie
+ Duży bagażnik
+ Jakość plastików oraz materiałów
Minusy
– Cena
Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1995ccm turbo diesel (Common Rail)
Moc: 150KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 340Nm przy 2000obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 9.5 sek.
Vmaks: 210 km/h
Zużycie paliwa: 7.8/5.1/6.0 [8.1/5.6/6.5 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 66 litrów
Teoretyczny zasięg: 1015 kilometrów
Wymiary: 4695/1811/1445 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1480kg
Ładowność: 545kg
Pojemność bagażnika: 450/[1377] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Wyposażenie: wersja Dynamique
Cena: 99.500zł. [wersja Dynamique] 111.700zł [wersja testowana]
Artykuł powstał we współpracy z serwisem www.AutoTesty.com.pl