Testy

Autotest Jeep Grand Cherokee Overland

Za oknami piękna pogoda a więc czas spakować bagaże i wyruszyć w nieznane tereny. W odkryciu tych terenów pomoże nam znany na całym świecie Jeep Grand Cherokee wyposażony w wysokoprężną 3-litrową jednostkę napędową o mocy 218KM.

Budzi respekt

Jeep Grand Cherokee, dzięki swoim gabarytom budzi respekt wśród innych użytkowników dróg publicznych. Wygląd zewnętrzny to oczywiście rzecz gustu, lecz obecna generacja powraca swoim wizerunkiem do kanciastych przodków z przed lat. Jak dla mnie prezentowany Jeep wygląda o wiele lepiej niż jego poprzednik.

Przestronnie i komfortowo

Wnętrze wita nas skórzano-welurową tapicerką w kolorze szaro-siwym, wykonaną z dobrej jakości materiału. Jest miła w dotyku i łatwa w utrzymaniu czystości a pokryte nią siedzenia są wygodne i komfortowe. Szczególne przednie siedziska zapewniają bardzo wysoki komfort nie zależnie czy jesteśmy wysocy czy niscy. Podobnie jest z tyłu, gdzie wygodnie zasiądą dwie dorosłe osoby. Oby tylko nie za wysokie ponieważ może zabraknąć im miejsca na nogi. Całe szczęście nad głową miejsca jest pod dostatkiem i nikt nie powinien narzekać na uderzanie się o podsufitówkę.

Przyjrzyjmy się teraz plastikom. Z daleka wyglądają solidnie i elegancko, lecz gdy spojrzymy z bliska widzimy, że są szorstkie i twarde, ale całe szczęście dobrze spasowane i nie trzeszczące. Deska rozdzielcza jest ergonomiczna, prosta, czytelna i stosunkowo łatwa w obsłudze. Podobnie jest z zegarami, które mimo ciekawego wyglądu mogłyby być czytelniejsze. Kierownica dobrze leży w dłoniach choć jak na realia europejskie jest zbyt duża.

Bardzo ciekawym dodatkiem, lecz za duże pieniądze, jest system nawigacji satelitarnej z tak dokładną mapą, że rozpoznaje nawet polne dróżki. Jest on połączony z odtwarzaczem DVD firmy Alpina oraz nagłośnieniem Boston Premium Audio.

Przyszła pora zapakować bagaże. Okazało się, że do dyspozycji mamy istną przepaść całkowicie płaskiej przestrzeni bagażowej. Jej pojemność wynosi aż 978 litrów, lecz jeśli komuś to nadal za mało, to po rozłożeniu siedzeń uzyskujemy wartość prawdziwego dostawczego samochodu równa 1909 litrom!

Dynamicznie

Długa i szeroka maska ukrywa silnik w układzie V6 o pojemności 3 litrów i niebagatelnej mocy rzędu 220KM. Silnik ten uzyskuje potężny moment obrotowy, równy 510Nm, który mamy do dyspozycji już w przedziale od 1600 do 2800obr./min.

Dzięki temu kolos ważący 2175kg do pierwszych 100km/h rozpędza się zaledwie w 9 sekund, lecz na tym nie koniec i po kolejnych sekundach prędkościomierz wskaże prędkość maksymalną, czyli 200km/h. Silnik został spięty z 5 biegową automatyczną skrzynią biegów pracującą dobrze, ale czasem zbyt ospale. Szczerze mówiąc kto by to sprawdzał mając na uwadze fakt obcowania z legendą samochodów terenowych. W tym aucie, wyżej wymienione wartości stoją na drugim miejscu a na pierwszym jest kąt natarcia, kąt rampowy i zejścia. A te wartości jak na tak wielkie auto są godne podziwu. W testowym Jeepie wynoszą odpowiednio 34.1, 20.6 oraz 27.1 stopni. Połączenie tych wartości z nowoczesnym systemem napędu Quadra-Drive drugiej generacji zapewnia niesamowite możliwości jazdy w terenie. System ten przekazuje do 100% momentu obrotowego na koło mające największą przyczepność, w chwili kiedy komputer wykryje brak przyczepności pozostałych kół.

Jeśli już mówimy o napędzie to pora wspomnieć kilka zdań o zawieszeniu. Najpierw jazda po szosie. Tutaj zawieszenie może się wydać zbyt miękkie, lecz na pewno nie można mu odmówić dobrego resorowania i tłumienia nierówności naszych dróg. Auto mimo dobrego prowadzenia się, ma tendencje do bocznych przechyłów nadwozia podczas ostrzej pokonywanych zakrętów, ale po prostu tak ma być. Za to miękkość zawieszenia bardzo przydaję się podczas jazdy po nieutwardzonych drogach i duktach leśnych.

Na koniec jak to zwykle bywa po przyjemnościach przychodzi pora na sprawy finansowe, czyli spalanie naszego amerykańskiego kolosa. Do dyspozycji mamy 78 litrowy zbiornik paliwa, który podczas normalnej jazdy powinien wystarczyć na około 700km drogi (przy spalaniu podczas testu 11 litrów na 100km). Jednak gdy zjedziemy z utwardzonej drogi i poniesie nas fantazja to bak wystarczy na około 390-500km wyśmienitej zabawy. No cóż za dobrą zabawę należy kiedyś zapłacić.

Drogo, lecz warto

Prezentowany dziś Jeep Grand Cherokee Overland, to wydatek rzędu 271.800zł za w pełni wyposażony samochód. Czy to dużo? Z jednej strony tak, lecz zważywszy na możliwości komfortowego i luksusowego podróżowania a w wolnych chwilach wypadu poza utwardzone drogi to cena staje się do zaakceptowania.

Informacje

Jeep Grand Cherokee Overland – galeria

Plusy
+ Olbrzymi bagażnik
+ Dynamiczny silnik
+ Możliwości terenowe
+ Bogate wyposażenie

Minusy
– Cena
– Mało miejsca na nogi z tyłu

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 2987ccm (turbo diesel Common Rail z intercoolerem)
Moc: 218KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 510Nm przy 1600-2800obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa automatyczna
Napęd: 4×4 Quadra-Drive II
0-100km/h: 9.0 sek.
Vmaks: 200 km/h
Zużycie paliwa: 13.1/8.6/10.2 [14.0/9.0/11.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 78 litrów
Wymiary: 4750/1870/1785 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 2175 kg
Ładowność: 575 kg
Pojemność bagażnika: 978/[1909] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Wyposażenie: wersja Overland

Cena: 252.200zł. [wersja Overland] 271.800zł [wersja testowana]

Artykuł powstał we współpracy z serwisem www.AutoTesty.com.pl

0 0 głosy
Oceń artykuł
Podziel się:
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najlepiej oceniane
Inline Feedbacks
View all comments