Samochód koncepcyjny XC60 z pewnością można nazwać autem przyszłości. Jest on nie tylko zapowiedzią kolejnego modelu XC w gamie Volvo Cars, lecz także pojazdem wypełnionym projektowymi nowinkami. Ujawnia elementy stylistyki, jaka w przyszłości obowiązywać będzie w Volvo.
Dyrektor ds. projektowych Volvo – Steve Mattin wraz ze swoim zespołem zaprojektował XC60, mając na uwadze jeden nadrzędny cel – „w ostatnich latach z powodzeniem podkreślaliśmy skandynawskie właściwości – ponadczasową i funkcjonalną elegancję. Teraz doskonalimy nasze projektowe DNA, by osiągnąć jeszcze ciekawszy estetyczny efekt. Dzięki bardziej wyrazistym, budzącym silne emocje kształtom nasze samochody będą prawdziwym magnesem dla oka”.
Z koncepcyjnego punktu widzenia samochód XC60 jest niezwykle odważnym projektem, wobec którego trudno pozostać obojętnym. Samochód koncepcyjny prezentowany w szykownym cynowo–brązowym kolorze – otrzymał najlepsze cechy dwóch dynamicznych rodzajów aut. „W dolnej części znajdziemy charakterystyczne dla „XC” mięśnie”. Auto ma wyjątkową postawę dzięki dużemu prześwitowi, który zawdzięcza dużym kołom. Powyżej talii, szlachetne linie przywodzą na myśl sylwetkę i sportową charyzmę eleganckiego i seksownego coupé” – objaśnia Steve Mattin.
Większe logo na atrapie
Klasyczny znak Volvo został ponownie wykorzystany w samochodach Volvo niemal dwa lata temu. Teraz został powiększony, tak by znak marki był jeszcze bardziej widoczny. Duże logo umieszczone na kratownicy w kształcie trapezu, daje wyraźny sygnał, że oto nadeszła przyszłość. Nowe zakrzywione światła pozycyjne po obu stronach grila są również elementem DNA nowej generacji aut Volvo. Wraz z przednimi światłami oraz szerokimi przednimi błotnikami promieniują dynamicznością, podkreśloną klasycznym dizajnem maski w kształcie litery V. Zintegrowane przednie i tylne osłony są nie tylko eleganckie lecz również jasno wskazują, że większy nacisk pada na komfort jazdy po drogach asfaltowych.
Wyrzeźbione, silnie oddziałujące na emocje kształty, które w przyszłości będą niezwykle ważnym elementem projektów Steve´a Mattina, są szczególnie wyraziste, gdy patrzymy na XC60 z boku. Dzięki 20-calowym kołom, mocno zaznaczonym nadkolom oraz aluminiowym osłonom progów, muskulatura XC jest zarysowana najwyraźniej w dolnej części nadwozia. Smukły profil okien oraz wyjątkowa linia dachu utrzymują górną część auta w sportowej stylistyce coupé.
Nowa linia tylnej klapy
„Z tyłu ekspresyjne, rzeźbione kształty dają dodatkowe wskazówki co kierunku naszego projektowego DNA. Kontury wysokich tylnych świateł, silna linia barkowa oraz tylna klapa w kształcie trapezu są efektem dalszych prac nad tylną klapą znaną z Volvo C30” – wyjaśnia Steve Mattin.
W projekcie tylnej klapy zastosowano niezwykle nowatorskie rozwiązanie. Jej dolna część wysuwa się niezależnie od górnej, co daje wystarczająco duży otwór na włożenie niewielkich przedmiotów. Klapę można otworzyć także w całości lub otworzyć wyłącznie jej górną część. Innym ekscytującym rozwiązaniem jest umieszczenie ciemnego panelu w dolnej części klapy. Od środka panel jest przeźroczysty, dzięki czemu kierowca ma zapewnioną dobrą widoczność sytuacji na drodze za samochodem. Dach także jest przeźroczysty. Jego przyciemniana szyba przymocowana jest na konstrukcji nośnej w kształcie litery Y. Z tyłu nazwa Volvo jest wypisana na klapie wyraźniejszymi niż w dotychczasowych modelach literami z szerokimi odstępami. Cecha ta będzie obecna we wszystkich modelach marki.
Eleganckie, nowoczesne wnętrze
We wnętrzu XC60 dominuje eleganckie połączenie skóry z aluminium. Górna część jest lekka, jak przystało na skandynawskie wzornictwo, natomiast w dolnej zastosowano kontrastujący, ciemny odcień brązu w kolorze espresso. Zespół Steve´a Mattina bardzo wiele uwagi poświęcił oświetleniu wewnątrz kabiny, mając na celu stworzenie zarówno funkcjonalnej, jak i nastrojowej przestrzeni. Klimatyczne światło podkreśla nowoczesny charakter auta koncepcyjnego XC60.
Uskrzydlona tablica rozdzielcza
Deska rozdzielcza przypomina trzmiela – okrągły analogowy prędkościomierz kojarzy się z jego korpusem, zaś dwa cyfrowe ekrany wyświetlające informacje po jego bokach ze skrzydłami.Tablica rozdzielcza i nowa kierownica harmonizują z osławioną pełną lekkości środkową konsolą zakrzywioną w kierunku kierowcy. Konsola jest jeszcze cieńsza niż w obecnych modelach produkcyjnych, dzięki czemu przestrzeń za nią może być wykorzystana jako dodatkowy schowek.
„Biała powierzchnia, inspirowana wzornictwem iPoda, przypomina gładką śniegową ścianę. Otaczająca ją metalowa ramka podkreśla asymetryczne kształty. Przyciski i sterowniki są w pełni zintegrowane z powierzchnią, a “niewidoczny” ekran na informacje nawigacyjne pojawia się wyłącznie wówczas, gdy zostanie włączony. Jego uruchomienie zaczyna się od spektakularnej sekwencji drgań. Obraz na ekranie jest wyświetlany przy pomocy tylnego projektora, środkowa konsola jest więc jednym z najciekawszych i najbardziej innowacyjnych elementów wnętrza”- mówi Steve Mattin.
Cztery obrotowe kontrolki ożywają w wyniku takiej samej wibrującej sekwencji. Wszystkie pozostałe przyciski reagują na dotyk. Wyjątkowy drążek zmiany biegów jest niezwykle nowatorski. Ma postać suwaka – takiego jak w stołach mikserskich oświetleniowców i dźwiękowców. Kontrolki w panelach drzwiowych są identyczne, jak w środkowej konsoli.
Zgrabne siedzenia
Volvo Cars słynie na całym świecie ze swych wygodnych i ergonomicznych siedzeń. Na potrzeby samochodu koncepcyjnego XC60 siedzenia zostały jeszcze bardziej udoskonalone. Ich zgrabne, asymetryczne linie zapewniają większy komfort, szczególnie przy wsiadaniu i wysiadaniu z auta. Subtelne, jasne kolory sprawiają, że siedzenia zdają się unosić w powietrzu, ponad ciemną podłogą. Wszystkie siedzenia są wyposażone w zintegrowane pasy bezpieczeństwa. Zagłówki i oparcia zarówno z przodu, jak i z tyłu mają specjalne rowki, w których – w razie potrzeby – zmieszczą się włosy spięte w koński ogon. Pomysł ten powstał kilka lat temu w Volvo YCC (Your Concept Car), a w XC60 został rozwinięty, w wyniku czego rowek pociągnięto także przez całą długość oparcia. W ten sposób osiągnięto lepszą wentylację i widoczność z tyłu. W rowkach umieszczono zintegrowane, nastrojowe oświetlenie.
„Kierowca może obejrzeć poprzez własne siedzenie oparcie tylnego siedzenia oraz przeźroczysty panel w dolnej części tylnej klapy. Tym samym podnosi się poziom bezpieczeństwa w samochodzie, którego wysokość mogłaby powodować ograniczenie widoczności z tyłu” – komentuje Steve Mattin. Rowki na koński ogon w tylnych oparciach są wyposażone w ten sam typ zamocowań, co bagażnik. Dzięki temu powstała cała gama możliwości wykorzystania samochodowych akcesoriów i zabezpieczania różnego rodzaju ładunków. Ponadto powstało też specjalnie zaprojektowane miejsce na przewożenie bagażu pod tylnymi siedzeniami, do których łatwo się dostać przez tylne drzwi.
Zapowiedź zmian
„W XC60 znalazło się wiele innowacyjnych rozwiązań, które pokazują, jak nasze samochody będą wyglądać za kilka lat. Czas, abyśmy raz na zawsze zapomnieli o pudełkowatych autach Volvo. W zamian będziemy wykorzystywać nasz skandynawski rodowód i rodzime wzornictwo, nadając mu bardziej emocjonalny i promienny wyraz. Osiągniemy to dzięki wyrazistym i ekscytującym kształtom oraz nowym, innowacyjnym funkcjom” – mówi Steve Mattin.