Agresywny wygląd, lepsze właściwości jezdne i wiele nowych funkcji po raz pierwszy oferowanych w samochodzie klasy kompakt, to właśnie trzecia generacja Opla Astry, który zadebiutuje podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie (13-21 września 2003 roku). Czytaj pierwszą oficjalną prezentację.
„Nowa Astra symbolizuje dynamikę Opla, jakiej nie wykazywał nigdy wcześniej żaden inny model tego segmentu. Swoją ekspresyjną stylistyką Astra wyraźnie odznacza się w segmencie pojazdów kompaktowych. Ponieważ Opel ma silną reprezentację w tym segmencie za sprawą modeli Zafira i Meriva, mogliśmy pokusić się o podkreślenie indywidualności w stylistyce nowej Astry. To nam daje ogromną przewagę nad konkurencją” – twierdzi Prezes i Dyrektor Generalny Opla, Carl-Peter Forster.
Wizerunek nowej Astry charakteryzują dobrze dobrane proporcje nadwozia. Wysoka linia okien, mocno zarysowane kształty, wyraziste nadkola i układ okien to elementy nowej stylistyki Opla. W przedniej części widać szeroką osłonę chłodnicy oraz trójwymiarowe reflektory z przezroczystymi kloszami. Uwagę poświęconą detalom można także dostrzec w dużych lampach tylnych, w których po raz pierwszy zastosowano specjalną technologię rozpraszania światła. Zakrzywiona linia dachu, przechodząca w stożkowate zwisy z przodu i z tyłu, długi rozstaw osi (2,61 metra) oraz szeroki rozstaw kół tworzą wrażenie zwinności. Ponadto, po raz pierwszy zastosowano w Astrze 18-calowe felgi aluminiowe.
Martin Smith, Dyrektor Opla ds. Projektów, powiedział: „Trzecią generacją Astry dajemy wyraz szczególnie dynamicznemu i pełnemu ekspresji stylowi nowych modeli Opla. Dotyczy to także wnętrza Astry, w którym dominują przejrzyste, duże powierzchnie, tworzące wrażenie harmonii. Współgra to z wysoką jakością wykończenia i zastosowanych we wnętrzu materiałów.” Specjalnym akcentem stylistycznym jest wyżłobienie maski silnika, które ma swoje przedłużenie wewnątrz pojazdu na wyrazistej konsoli centralnej. Nowa Astra oferuje więcej przestrzeni dla pasażera dzięki nieznacznie zwiększonym gabarytom (jest dłuższa od poprzedniczki o około 14 centymetrów, szersza o dwa centymetry i wyższa o cztery).
Doskonałe prowadzenie i wysoki poziom bezpieczeństwa aktywnego były celami projektantów podwozia nowej Astry, wyposażonej w system IDS. Zawieszenie obejmuje kolumny McPhersona i ramę pomocniczą z przodu oraz belkę skrętną z profilami w kształcie litery U o podwójnych ściankach z tyłu. Nowoczesna konstrukcja Astry nie tylko zachowuje wszystkie zalety konwencjonalnej belki skrętnej, jak choćby niewielkie rozmiary, niską masę czy wysoką odporność na zginanie, ale zapewnia także możliwość precyzyjnego przystosowania do specyficznych potrzeb poszczególnych wariantów modelu.
Opcjonalnie dostępny w nowej Astrze jest układ adaptacyjnego zawieszenia IDSPlus z systemem stałej kontroli amortyzowania (Continuous Damping Control – CDC). Jego podstawę stanowi nowa architektura elektroniczna, wyposażona w systemy CANBUS (Controller Area Network). Dzięki systemowi CDC amortyzatory reagują w czasie rzeczywistym na różne warunki drogowe lub styl jazdy i automatycznie się do nich dostosowują. Ponadto, dzięki systemowi IDSPlus , kierowca Astry może wybrać sportowy tryb jazdy, który zapewnia możliwość regulacji charakterystyki amortyzowania oraz reakcji pedału przyspieszenia i wspomagania układu kierowniczego. W przypadku zastosowania przekładni automatycznej oraz Easytronic, biegi są przełączane przy wyższych prędkościach obrotowych silnika.
Inne opcje obejmują system samoregulujących się reflektorów przednich (AFL – Adaptive Forward Lighting), po raz pierwszy oferowany w tym segmencie, system automatycznego włączania reflektorów, który automatycznie włącza światła po zapadnięciu zmroku, oraz nowe silniki benzynowe TWINPORT i wysokoprężne common rail turbo.
Nowa, pięciodrzwiowa Astra pojawi się w sprzedaży wiosną 2004 roku, a w niedługim czasie dołączy do niej wersja kombi i trzydrzwiowy wariant sportowy. Początkowo dostępnych będzie pięć silników benzynowych i trzy wysokoprężne o pojemności od 1,4 do 2,0 litrów i mocy od 80 do 200 KM. Wszystkie jednostki napędowe należą do grupy silników ECOTEC o czterech zaworach na cylinder i spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 4. Nowością jest silnik wysokoprężny CDTI o pojemności 1,9 litra (150 KM) i 170-konny silnik benzynowy z turbodoładowaniem o pojemności 2,0 litrów. Podobnie jak dwulitrowa jednostka turbo o mocy 200 KM, współpracują one standardowo z nową, sześciobiegową, ręczną skrzynią biegów. Opel oferuje także ręczną skrzynię pięciobiegową, skrzynię automatyczną oraz ulepszoną, zautomatyzowaną skrzynię “Easy-tronic”.