Mistrzostwa Europy w Rallyycrossie na torze Słomczyn: 23-24 IX 2006.
RallyCross to dyscyplina sportów pokrewna rajdom, która z roku na rok zdobywa coraz szersze grono kibiców. Tylko tutaj można oglądać auta o mocach 500 KM i więcej, jeżdżące efektownymi bokami.. Nie inaczej było i tym razem podczas X Rundy Mistrzostw Europy RallyCross w Słomczynie. Fruwające zderzaki, urywane koła, przepychanki to domena tej dyscypliny.
Tegoroczna runda była dość liczna jeśli idzie o obsadę. I tak w Dywizji 1 (najmocniejszej – auta po 500 KM, pojemność 2 litry) mogliśmy oglądać 24 zawodników, w Dywizji 1A (moc do 300 KM, pojemność 1600) 22, Dywizji 2 (moc do 260 KM, pojemność 2 litry) 17 oraz w Klasie Narodowej (Fiaty Seicento) 5. Kibiców na tor przybyło dość wielu. Aby mogli obserwować oni zmagania zawodników, wybudowano specjalną krytą trybunę. Wstęp na nią nie był jednak tani – bilet kosztował 30 zł, więc nie dziwi mała ilość zajętych na niej miejsc. Organizator zawodów powinien dogłębnie przemyśleć tą sytuacje i wyciągnąć wnioski. Obiekt jest niezły, ale odstrasza cena wstępu.
Zawody rozpoczęły się o godzinie 10.15. Wówczas miał miejsce II bieg kwalifikacyjny, który był przedsmakiem tego, co miało dopiero nastąpić w finałach. Emocji nie brakowało. Już na samym początku kibice byli świadkami zaciętej walki, wzajemnych przepychanek oraz awarii. O godzinie 12.15 miało miejsce oficjalne rozpoczęcie zawodów. Była parada z orkiestrą dętą, Harleyowcami, amerykańskimi zabytkowymi autami, a wśród nich mogliśmy podziwiać Forda Mustanga GT, Chevroleta Camaro, Cadillaca Eldorado oraz „Skrzydlaka” , Corvette „Batmobil”, a także przybyłych zawodników z poszczególnych dywizji. Publiczność zabawiał nieodzowny na tych zawodach komentator Krzysztof „Szaya” Szaykowski.
Godzina 13.15 to III bieg kwalifikacyjny wyłaniający finałowych zawodników. Finały rozpoczęły się o godzinie 15. W RallyCrossie rozgrywane są trzy finały – A,B i C (zwycięzca finału C przechodzi do B, finału B do A, a ten kończy zawody). Tu walka była bardzo zacięta. Jazda zderzak w zderzak, która niekiedy kończyła się bądź to obróceniem auta, bądź utratą jego elementów, a w najgorszym przypadku awarią, lub urwanym kołem, co nie było podczas tych zwodów rzadkością. „Szaja” skomentował nawet, że są to „zawody urwanych kół”.
Dywizja 1: Finał C
1. Tommy Rustad (Ford Focus) | 5:11.00 |
2. Koen Pauwels (Ford Focus) | strata +2.77 |
3. Marcin Wicik (Ford Focus) | +3.32 |
4. Zoltan Harsanyi (Mitsubishi Lancer EVO V) | +23.14 |
Dywizja 1: Finał B
1. Tommy Rustad (Ford Focus) | 5:06.00 |
2. Harald Sachweh (Opel Astra) | strata +2.19 |
3. Kristian Ole Nottveit (Citroen Xsara) | +5.32 |
4. Jacek Ptaszek (Toyota CrollaV) | +11.58 |
Dywizja 1: Finał A
1. Lars Larsson (Skoda Fabia) | 5:04.87 |
2. Isachsen Sverre (Ford Focus) | strata +2.51 |
3. Michael Jernberg (Ford Focus) | +4.64 |
4. Jean-Luc Pailler (Peugeot 206 T16) | +7.27 |
5. Tommy Rustad (Ford Focus) | +13.77 |
6. Kenneth Hansen (Citroen C4) | +56.81 |
W Dywizji 1 finał wygrywa Larsson po zaciętej walce z Hansenem, który kończy imprezę z poobijanym autem – rozbity przód. To już kolejne zwycięstwo Larssona w Słomczynie. Rok temu było podobnie. Czyżby dni panowania Hansena w Mistrzostwach Europy RallyCross były już policzone ??
Dywizja 1A: Finał B
1. Michał Guranowski (VW Golf) | 5:31.00 |
2. Eduard Leganov (VW Polo) | strata +2.92 |
3. Andrzej Grigorjew (Seat Ibiza) | +8.19 |
4. Pavel Vimmer (Peugeot 206) | +8.88 |
5. Harrie Deelen (Opel Corsa) | +16.00 |
6. Leo T. Kristensen (Rover Metro) | +17.30 |
Dywizja 1A: Finał A
1. Krzysztof Groblewski (VW Polo) | 5:27.66 |
2. Zdenek Cermak (Skoda Fabia) | strata +1.48 |
3. Morten Jespersen (Peugeot 106 maxi) | +1.80 |
4. Tomasz Nowak (Skoda Fabia) | +5.20 |
5. Magnus Hansen (Citroen C2) | +7.59 |
6. Michał Guranowski (VW Golf) | +21.17 |
Finał wygrywa bezkonkurencyjny Groblewski, który odjeżdża rywalom i tym samym przypieczętowuje w Słomczynie swój pierwszy tytuł Mistrza Europy RallyCross. Brawo!
Klasa Narodowa: Finał A
1. Jacek Chojnacki (Fiat Seicento) | 5:57.09 |
2. Dariusz Sobecki (Fiat Seicento S) | strata +9.01 |
3. Konrad Kacprzak (Fiat Seicento) | +26.72 |