Testy

Autotest Citroen Saxo VTS 1.4

Produkcja małego Citroena rozpoczęła się w 1996 roku. Jest on następcą całkiem udanego AX`a. Mój model pochodzi z 2000r, czyli jest to wersja juz po gruntownym liftingu. Wersja, którą posiadam jest prawie najbogatsza, nie posiada jedynie klimy. Poza tym auto wyposażone jest we wspomaganie kierownicy,metaliczny lakier, centralny zamek, dwie poduszki powietrzne, elektryczne szyby i lusterka, immobiliser i ABS. Bez tych dodatków da się żyć, ale często pomagają – zwłaszcza ABS. Jak dla mnie to wystarczy, chociaż latem przydałaby sie klimatyzacja. Autem wygodnie mogą podróżować 4 osoby. W piątkę z tyłu jest juz ciasno, a samochód robi sie cięższy, przez co traci na osiągach.

Mój “Saxofon” dysponuje silnikiem 1.4 o mocy 75KM. Napęd przekazywany jest na przednie koła. Jeżeli autem podróżuje jedna osoba, to moc jest wystarczająca. Jednak w 4 lub 5 osób jest juz dużo gorzej. Auto posiada dość twarde zawieszenie co czuć na polskich drogach, ale takie nastawy pozwalają szybko pokonywać zakręty. Mały Citroen wazy tylko 840 kg co powoduje, że do setki rozpędza się w ok 11s. Jest to wg. mnie całkiem niezły wynik. Prędkość maksymalna podawana w instrukcji wynosi 176 km/h. Osobiście najwięcej jechałem około 150km/h. Ogólnie auto nie jest awaryjne. Nigdy sie zepsuło sie nic, co by uniemożliwiało dalszą jazdę. Oprócz wymiany części eksploatacyjnych (filtry, płyny) raz zepsuła się pompka do spryskiwaczy i to wszystko. Nigdy tez nie miałem problemu z odpalaniem auta zimą. Ważnym atutem Saxo jest dobrze działająca dmuchawa, przez co w zimie po jakiś 5 minutach jest juz ciepło.

Bagażnik jest niewielki (280-953l), ale w tej klasie to i tak niezły wynik. W zależności od stylu jazdy, samochód pali ok 7-8 litrów na 100 km w mieście, a w trasie ok 6 litrów. Czułym punktem Saxo jest tylne zawieszenie (belka skrętna). Wymiana belki w ASO jest dość droga, ale na szczęście można ją zregenerować, co jest dużo tańsze. Auto porusza się na 14 calowych kołach z oponami w rozmiarze 165/65 R14. Jak dla mnie są one za małe i za wąskie, dlatego muszę pomyśleć kiedyś o jakiś większych alufelgach.

Saxo to dobry samochód dla młodych ludzi, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z motoryzacją. W Polsce jednak, samochód nie jest aż tak popularny jak w Europie Zachodniej, na przykład we Francji lub Hiszpanii.

Dane techniczne:

Pojemność skokowa: 1360 cm3
Moc: 75KM
Maksymalny moment obrotowy: 111 Nm
Liczba cylindrów/zaworów: 4/8
Przyspieszanie od 0 do 100 km/h: ok 11s
Prędkość maksymalna (km/h): 176
Zużycie paliwa: ok 7-8 litrow
Masa własna (kg): 840
Pojemność bagażnika (l): 280/953

5 1 głos
Oceń artykuł
Podziel się:
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments