Testy

Autotest Nissan Qashqai 2.0 16V Tekna

Nissan Qashqai reklamowany jest jako „auto miastoodporne”. Zacząłem zastanawiać się co jest w nim takiego, że można było w taki sposób go określić? Postanowiłem sprawdzić na własnej skórze i przetestować najbogatszą wersję Qashqai’a z wyposażeniem Tekna Pack i napędem 4×4. Pod maską mojego testowanego modelu znajduje się benzynowy silnik 2.0 o mocy 140KM.

Pomieszanie stylów

Stylistyka Nissana Qashqai’a to pomieszanie różnych stylów. Jednym przypomina większe Murano a drugim powiększonego kompakta. Krótko mówiąc w wyglądzie Qashqai’a każdy znajdzie coś dla Siebie.

Dynamicznie

Pod maską prezentowanego dziś Qashqai’a znajduje się, najmocniejsza jednostka napędowa oferowana w tym modelu. Jest nią benzynowy silnik o pojemności 1997ccm, który osiąga 140KM oraz 196Nm momentu obrotowego. Silnik został połączony z 6 biegową manualną skrzynią biegów, pracującą bez zastrzeżeń. Jak te parametry wpływają na osiągi auta ważącego 1415kg? Będzie okazja to sprawdzić na zamkniętym testowym torze „Auto Testów”. Po przybyciu na tor, bierzemy do ręki zwykły stoper i prowizorycznie dokonujemy pomiaru. Okazuje się, że nie jest źle i pierwszą setkę mamy już w 11.0 sekund. A więc wnioskuję, że wynik deklarowany przez producenta (10.6 sekundy) jest do wykonania na profesjonalnej aparaturze. Pora na prędkość maksymalną. Po osiągnięciu pierwszych 100km/h jeszcze nie koniec przyśpieszenia i mój „miastoodporny” Nissan, maksymalnie rozpędza się do 190km/h, lecz takie prędkości będziemy mogli wykorzystywać tylko na niemieckich autostradach a nie w Polsce.

Przejdźmy do kolejnej próby a jest nią slalom. Po jego przebyciu okazuje się, że układ kierowniczy sprawuje się bardzo dobrze i daje kierowcy poczucie pewności. Troszkę gorzej jest z zawieszeniem Qashqai’a, które według mnie jest zbyt miękkie. Choć z drugiej strony przeznaczenie tego auta jest zupełne inne niż sportowa jazda, ponieważ Qashqai ma zapewniać komfort i wygodę podczas podróży. Właśnie z tej roli wywiązuje się bez najmniejszych zastrzeżeń. Teraz przyszedł czas na sprawdzenie dostępnego w testowym modelu napędu 4×4. Do wyboru mamy trzy tryby: 2WD-napęd na przednią oś, Auto-czyli dołączana tylna oś (4WD) oraz Lock czyli z reduktorem. Zapinam tryb 4WD i zjeżdżam z utwardzonej drogi w leśne dróżki. Podłoże jest miękkie ponieważ kilka godzin wcześniej przeszła silna ulewa. Mam małe obawy czy mały Nissan poradzi sobie? Spowodowane jest to tym, że mam na pięknych 17calowych alufelgach szosowe opony. Okazało się jednak, że w lekkim terenie Qashqai’a nic nie zaskoczy. No cóż, Nissan od zawsze wiódł prym w segmencie aut z napędem na obie osie. Brawa dla Nissana!

Czas na odpoczynek i wizytę przy dystrybutorze z napisem Pb95. Pojemność baku wynosi 65 litrów. Co przy średnim spalaniu rzędu 8.5 litrów na 100km daje zasięg rzędu 765km. Jednak możliwe jest uzyskanie mniejszego spalania przy spokojnym operowaniu pedałem gazu. Mnie udało się osiągnąć 7.1 litrów.

Luksus w pełnym zakresie

Przy okazji postoju na stacji paliwowej mam okazję przyjrzeć się bliżej wnętrzu. W środku Qashqai oferuję nam teoretycznie 5 miejsc, lecz w rzeczywistości wygodnie podróżować będą tylko cztery dorosłe osoby. Przednie fotele są dobrze wyprofilowane i zapewniają dobry komfort podróżowania. Mogłyby posiadać lepsze trzymanie boczne, ale cóż nie można mieć wszystkiego. Tylna kanapa jak już wspomniałem wcześniej, przeznaczona jest dla dwójki dorosłych pasażerów. Owszem miejsca na nogi nie jest bardzo dużo dla wyższych pasażerów, ale tragedii nie ma. Podobnie ma się sytuacja z bagażnikiem, który oferuje nam 410 litrów przestrzeni bagażowej. Do pojemności zastrzeżeń nie mogę mieć, lecz do wysokiego progu załadunkowego oraz nisko unoszącej się klapy bagażnika jak najbardziej tak. Niestety obie te sprawy wpływają na zmniejszenie użyteczności sporej wielkości bagażnika.

Spójrzmy na deskę rozdzielczą. Na pierwszy rzut oka przytłacza nas ilość przycisków i pokręteł. Jednak po kilku chwilach już jesteśmy oswojeni i wiemy co do czego służy. Na samej górze umieszczono sporej wielkości monitor, który obsługuje komputer pokładowy, dokładną nawigację oraz służy jako kamera do cofania. Wszystko jest uporządkowane i stosunkowo łatwe w obsłudze. Zegary są czytelne i miło dla oka podświetlone pomarańczowym kolorem.
Na koniec pora spojrzeć na jakość materiałów. Wszystkie siedziska pokryto bardzo miłą w dotyku, dobrej jakości skórzaną tapicerką. Plastiki są dobrze spasowane i mają miękką strukturę. Kolejnym plusem dla Nissana jest wielki panoramiczny dach, który umila podróż pasażerom.

Uniwersalny

Nissan Qashqai przeznaczony jest głównie dla osób młodych i dynamicznych potrzebujących oryginalnego design nadwozia, zaś w środku uniwersalnego wnętrza. Przyszły właściciel najbogatszej wersji Qashqai’a na początek musi wydać dużo pieniędzy. Równo 97.500zł. Jeśli jednak będzie chciał stać się posiadaczem tak wyposażonego samochodu jak testowy musi naszykować 109.700zł. Dużo? Owszem sporo, lecz w zamian dostaniemy w pełni wyposażone auto z uniwersalnym nadwoziem i napędem 4×4.

Informacje

Nissan Qashqai 2.0 16V Tekna – galeria

Plusy
+ Przestronne wnętrze
+ Dynamiczny a zarazem w miarę oszczędny silnik
+ Napęd 4×4
+ Bogate wyposażenie
+ Spory bagażnik
+ Kamera do cofania

Minusy
– Cena
– Wysoki próg załadunkowy i nisko unosząca się klapa bagażnika

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1997ccm (benzynowy)
Liczba cylindrów/zaworów: 4/16
Moc: 140KM przy 6000obr./min
Moment obr.: 196Nm przy 4800obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni/4×4
0-100km/h: 10.6sek.
Vmaks: 190km/h
Zużycie paliwa: 11.0/7.0/8.4 [11.1/7.1/8.5 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 65 litrów
Wymiary: 4315/1783/1606 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1415 kg
Ładowność: 415 kg
Pojemność bagażnika: 410/[860] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5

Wyposażenie: wersja Tekna Pack

Cena: 97.500zł. [wersja Tekna Pack] 109.700zł [wersja testowana]

Artykuł powstał we współpracy z serwisem www.AutoTesty.com.pl

0 0 głosy
Oceń artykuł
Podziel się:
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments