Czy wiesz, że…
… James Bond, agent specjalny 007, jeździł Saabem 900 Turbo? A kierowca wyścigowy cyklu Grand Prix Sir Stirling Moss był raz nawigatorem rajdowej legendy Saaba Erika Carlssona? Albo, że Saab produkował nie tylko samoloty, ale również serie ultralekkich przyczep kempingowych? Jesteśmy przekonani, że wybrane poniżej ciekawostki z pierwszych 60 lat historii Saaba okażą się interesujące, zabawne, a często nawet zaskakujące – bo czego innego spodziewać się można po marce Saab!?
Pierwszy samochód Saaba, ówcześnie spółki lotniczej, został pokazany 10 czerwca 1947 r. w stołówce zakładowej głównej siedziby firmy w Linköping w Szwecji. Pomyśleć tylko, że tak zwyczajne okoliczności towarzyszyły narodzinom jednej z obecnie największych marek globalnych, z przedstawicielstwami w ponad 60 krajach całego świata.
Z okazji diamentowego jubileuszu zebraliśmy i prezentujemy poniżej sześćdziesiąt wybranych faktów – klejnotów naszej historii. Są one wyrazem naszej pasji, pokazują tradycję naszego innowacyjnego i niezależnego myślenia – wartości, które są dla nas inspiracją w tworzeniu współczesnych produktów marki Saab.
1. Greta Molander, urodzona w Szwecji, rozpoczęła swoją rajdową karierę w 1929. Była pierwszą kobietą-kierowcą, który w rajdzie Monte Carlo zdobył dla Saaba nagrodę. W 1952 roku zwyciężyła w Pucharze Kobiet, dziesięć lat przed pierwszym z dwóch zwycięstw Erika Carlssona w klasyfikacji generalnej tego rajdu.
2. Saab, jako inwestor, rozważał również możliwość zaangażowania się w przemysł stoczniowy. Po wojnie Saab, producent wojskowych samolotów, szukał sposobów dywersyfikacji swojej działalności. Powstało wtedy kilka łodzi z aluminiowymi kadłubami, wliczając nawet wodoloty, ostatecznie jednak uznano, że w dalszej perspektywie przemysł samochodowy przyniesie większe zyski.
3. Ból pleców jednego z menedżerów Saaba stał się impulsem do opracowania i instalacji podgrzewania siedzeń, innowacji Saaba z 1971 roku. Dolegliwość ta szczególnie dokuczała mu podczas zimnych poranków, w drodze do pracy. Kolega-konstruktor znalazł idealne rozwiązanie: dodatkowe ogrzewanie fotela kierowcy. Rozwiązanie okazało się bardzo efektywne, szybko zyskało wielu zwolenników i w konsekwencji trafiło do produkcji seryjnej.
4. W 1946 roku model prototypowego Saaba 92 w skali 1:10 był badany i dopracowywany w lotniczym tunelu aerodynamicznym. Wśród producentów samochodów takie testy były wówczas dość rzadką praktyką. Dla firm lotniczych jednak stanowiły integralny etap projektowania. Konstruktorom udało się osiągnąć współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,32 – wyjątkowo niskim jak na tamte czasy, a dzisiaj nadal bardzo konkurencyjnym.
5. Podobnie jak model T Forda, pierwsze Saaby 92 można było zamówić w dowolnym kolorze, pod warunkiem, że była to butelkowa zieleń. Lakier ten był powszechnie dostępny z nadwyżek producentów sprzętu wojskowego. Do 1952 roku Saab nie oferował samochodów w innych kolorach nadwozia.
6. W 1993 roku Saab zaadoptował rozwiązanie stosowane wcześniej tylko w kokpitach samolotów. Nowy Saab 900 został wyposażony w system oświetlenia zegarów i deski rozdzielczej, oparty o zasadę “informacji dostosowanej do potrzeb”. Innowacyjna funkcja Night Panel umożliwia kierowcy Saaba wyłączenie podświetlenia deski rozdzielczej, za wyjątkiem prędkościomierza, w celu ograniczenia ilości punktów świetlnych rozpraszających wzrok podczas jazdy nocą.
7. Guru Saaba ds. silników, Dr Per Gillbrand – często nazywany ojcem seryjnego zastosowania turbosprężarki w samochodach osobowych – w bardzo prosty sposób podsumowywał swoje dokonania w tej dziedzinie. „Wszystkie silniki mają pompy oleju, benzyny i wody”, powiadał. „Dlaczego więc nie miałyby mieć pompy powietrza?! Na tym przecież polega turbodoładowanie! Dziwne, że wszystkie silniki nie są wyposażone w takie urządzenie!
8. W 2000 roku Saab zorganizował prawdziwie podniebną prezentację samochodu. Najprawdopodobniej, była to pierwsza impreza tego typu przeprowadzona na takiej wysokości. Saab 9-5 Aero Kombi został pokazany dziennikarzom 2 650 metrów n.p.m., w okolicach kurortu narciarskiego Nowy Meksyk w Górach Skalistych w USA. Na zamkniętym pasie startowym porównywano przyspieszenia nowego Saaba z jego najmocniejszymi konkurentami klasy Premium. Próby wykazały, że system zarządzania silnikiem Saab Trionic bez problemu radził sobie z rozrzedzonym powietrzem, utrzymując pełne osiągi silnika turbodoładowanego. Inne samochody pozostały w tyle.
9. W 1966 roku, aby utrzymać w tajemnicy przed oficjalną premierą najnowszy model Saaba 99, testy wytrzymałościowe prototypów zorganizowano w starym hangarze lotniczym. Podczas badań długodystansowych trwałości układu napędowego pojazdy jeździły na okrągło przez kilkanaście dni!
10. Najlepiej sprzedającym się Saabem wszechczasów był klasyczny model 900 pierwszej generacji. W latach 1978-1993 wyprodukowano 908 817 sztuk, z czego 48 888 w wersji Kabriolet. 13 lat po zakończeniu produkcji, dziewięćsetki, powszechnie uznawane za jedne z najbardziej charyzmatycznych produktów Saaba, wciąż licznie jeżdżą po naszych drogach. Niektóre z nich są perełkami wypieszczonymi przez kolekcjonerów. Większość jednak używana jest do codziennego transportu. Niezawodność i wytrzymałość Saaba sprawia, że osiągają rekordowe przebiegi.
11. W 2006 roku, 20 lat po wprowadzeniu do produkcji, łączna sprzedaż kabrioletów Saaba przekroczyła ćwierć miliona sztuk. Saab umocnił swoją wysoką pozycję wśród europejskich producentów aut segmentu Premium z miękkim dachem. Na wielu rynkach Saab Kabriolet niezmiennie pozostaje najlepiej sprzedającym się modelem w swojej klasie.
12. Kiedy kamera idzie w ruch i zaczyna się akcja, kabriolety Saaba często grają jedną z ról. Jack Nicholson (“As Good As It Gets”), Matt Damon ( “The Bourne Supremacy”), Richard Gere ( “Final Analysis”), Paul Giamatti ( “Sideways”), Jerry Seinfeld “Seinfeld TV show”) i Reese Witherspoon ( “Sweet Home Alabama”) – wszystkie te wielkie gwiazdy pojawiały się na ekranie w towarzystwie charyzmatycznego Saaba Convertible.
13. Już w 1952 roku, Saab ustanowił nowy standard dla branży samochodowej, umieszczając bak Saaba 92 nisko pomiędzy tylnymi kołami. Wpłynęło to na poprawę bezpieczeństwa i lepszą dystrybucję masy.
14. W 1991 roku, w Saabie 9000 CS, Saab wdrożył inne nowatorskie rozwiązanie, instalując z przodu siedzisk foteli przednich poręczną, ściąganą gumką kieszeń. Obecnie wielu producentów samochodów korzysta z tego pomysłu.
15. Płynny, wyreżyserowany ruch uchwytu na napoje wysuwającego się z centralnej konsoli Saaba 9-5 zrobił takie wrażenie na brytyjskim dziennikarzu gazety “The Times”, że porównał go do widoku myśliwca Saab Grippen opuszczającego swoje podwozie tuż przed lądowaniem.
16. Kiedy dyskutują o turbodoładowaniu, inżynierowie Saaba uwielbiają mówić o „momentach”. Mają oczywiście na myśli naturalny, płynny przyrost siły ciągu, bez konieczności wkręcania silnika na wysokie obroty. Co ciekawe, długa i płaska krzywa charakterystyki przebiegu momentu obrotowego silników Saaba porównywana jest często do kształtu płaskowyżu Awers Rock w Australii.
17. Gunnar Ljungström, inżynier lotnictwa, szef projektu „Saab 92”, zachował swoje twórcze zdolności jeszcze długo po przejściu na emeryturę. W wieku osiemdziesięciu kilku lat zaprojektował drewniane krzesło, które szybko można zmienić w drabinkę, bardzo przydatną starszym ludziom w pracach domowych. Mebel był produkowany przez firmę mieszczącą się w Trollhättan, rodzimym mieście Saaba.
18. Jest kilka ważnych powodów umiejscowienia stacyjki pomiędzy przednimi fotelami Saabów. Przede wszystkim, lepsza ergonomia, zaczerpnięta z kokpitów samolotowych – to miejsce łatwo dostępne i dobrze widoczne, w pobliżu dźwigni hamulca i zmiany biegów. To także ograniczenie ryzyka uszkodzenia kolana w momencie wypadku. I to nie zbieg okoliczności, że w samolotach większość urządzeń sterowania i kontroli ulokowanych jest na centralnej konsoli!
19. W 1985 roku, długo przed popularyzacją wykorzystania energii naturalnej dla ochrony środowiska, pierwszy samochód koncepcyjny Saaba, EV-1, otrzymał dachowe baterie słoneczne. Zasilały one wentylatory utrzymujące chłód we wnętrzu podczas postoju w wysokiej temperaturze. Pojazd ten został też wyposażony w „samoreperujące się” zderzaki i zestaw wskaźników z funkcją Night Panel. Oba te rozwiązania wprowadzono później do produkcji seryjnej.
20. Innowacyjne szyny bagażowe montowane w Saabach 9-5 SportKombi powstały w wyniku inspiracji patentem służącym do montowania foteli w kabinach samolotów pasażerskich. Uchwyty te są na tyle mocne, by utrzymać cały ciężar samochodu. Podczas brytyjskiej prezentacji prasowej, w 1998 roku, kompletny samochód (bez płynów eksploatacyjnych) zaczepiony jedynie na dwóch zaczepach został uniesiony przez dźwig.
21. Niesamowity Saab Aero X z 2006 roku, czerpiąc z najlepszych tradycji awiacji, zapewnia swojemu kierowcy niczym niezakłócone, 180-stopniowe pole widzenia. Dzięki zastosowaniu szklanej czaszy, unoszonej na wzór owiewki kokpitu myśliwca, wyeliminowano słupki dachowe, a nawet drzwi. Ten inspirujący prototyp, pokazany światu na salonie Genewskim, otrzymał prestiżowe tytuły „Best in Show” (Najlepszy na salonie) amerykańskiego magazynu Autoweek oraz „Concept Car of the Year” (Prototyp roku) brytyjskiego Autocar.
22. Nazwa marki Saab jest skrótem od Svenska Aeroplan Aktiebolaget, szwedzkiej spółki lotniczej założonej w 1937 roku. Stylizowane skrzydło samolotu było częścią pierwszych logotypów Saaba. Obecnie, niejako w hołdzie dla unikalnych korzeni marki, jest ono elementem stylizacyjnym osłony chłodnicy samochodów Saab.
23. Zgodnie z szeroko rozpowszechnionym mitem, żaden z 16 głównych konstruktorów odpowiedzialnych za powstanie pierwszego Saaba nie posiadał prawa jazdy. Nie do końca jest to prawdą. Rzeczywiście większość z nich nie miała takiego dokumentu – byli przecież inżynierami lotnictwa. Ponad wszelką wątpliwość jednakże, kierownik projektu Gunnar Ljungström oraz kierowca testowy Rolf Mallde posiadali stosowne uprawnienia.
24. Oznaczenie “92” przyznane pierwszemu samochodowi Saaba było w istocie kolejnym numerem po serii projektów cywilnych samolotów. Saab 91 był 2-miejscowym samolotem treningowym, a Saab 90 24-miejscowym samolotem pasażerskim.
25. Sixten Sason, projektant pierwszych modeli Saabów, od oryginalnego 92 po innowacyjnego 99, był wybitnym reprezentantem nowej dyscypliny – sztuki wzornictwa przemysłowego. Pracując dla producentów innych branż, wykonał m.in. projekty aparatu fotograficznego Hasselblad, silników Husqvarny i produktów użytku domowego firmy Electrolux.
26. W piwnicach jednego z domów w Trollhättan, rodzinnym mieście Saaba, znajdują się rysunki naścienne przedstawiające sceny z czasów nordyckich. Jest tam również duży szkic Saaba 92 podpisany przez Sixtena Sasona. Malowidło datowane na rok 1955 uważane jest za dzieło samego Sasona, powstałe podczas jednej z imprez towarzyskich.
27. Czterowymiarowy prototypowy Saab 9X – pokazany w 1991 roku na wystawie Frankfurt Motor Show – został uznany przez projektantów, firmy stylistyczne i ich dostawców Najlepszym Europejskim Samochodem Koncepcyjnym 2002 w kategorii projektu roku. Innowacyjna koncepcja 9Xa polegała na połączeniu, w ramach jednej architektury konstrukcyjnej, różnych rodzajów nadwozia: coupé, roadstera, kombi i pick-up’a.
28. „Toppola Camper” to niezwykły wynalazek turystyczny, popularny w Szwecji wśród właścicieli hatchbacków 99 i pierwszej generacji modelu 900. W oka mgnieniu przeistaczał ich samochody w pojazdy kempingowe, wyposażone w kuchenkę, ogrzewanie, podwójne łóżko oraz przestrzeń mieszczącą osoby w pozycji wyprostowanej. Cały moduł, przypominający samochodowy plecak, był montowany po usunięciu tylnych drzwi bagażnika.
29. Stalowe płaty karoserii pierwszego prototypu Saaba (92.001), zbudowanego w 1946 roku, formowane przy pomocy specjalnych młotków, umieszczone były na drewnianych formantach stojących na wyściółce z końskiego nawozu. Dzięki temu elastycznemu podłożu, pracujący rzemieślnicy mogli lepiej wyczuć narzędzia, którymi się posługiwali. Co ciekawe, pierwsza drewniana makieta, zamiast lakierem, pokryta była lśniącą, czarną pastą do butów.
30. Nieznane powszechnie modele Saaba numer – 94, 97 i 98 – zostały przyznane trzem projektom, z których tylko jeden trafił do produkcji. Auto oznaczone numerem „94” to dwumiejscowy samochód sportowy Sonet 1. W roku 1956 powstało tylko 6 jego prototypów. Symbol „97” był przypisany do modeli sportowych coupé Sonet II i III, produkowanych w latach 1966-1974. “98” był wersją „hatchback” produkowanego kombi 95. Szacowane zapotrzebowanie na tę wersję nadwoziową uznano jednak za zbyt niskie, aby rozpocząć produkcję seryjną.
31. Eric Carlsson zyskał swój przydomek “z dachu” za swoje pierwsze wyczyny rajdowe w Szwecji. Określenie to zostało także zainspirowane „zakręconym” charakterem Karlssona, bohatera książek dla dzieci autorstwa Astrid Lindgren. Przezwisko to Carlsson mógł też zyskać dzięki nowatorskiej technice, opanowanej wraz ze swoim pilotem Gunnarem Palmem na rajdzie Safari, polegającej na przewracaniu samochodu, aby wyciągnąć go z błota!
32. Sten Wennlo, Dyrektor Generalny Saaba w latach siedemdziesiątych, był wielkim entuzjastą rozwoju silników turbodoładowanych. Podczas nieoficjalnych nocnych jazd testowym Saabem Turbo, zatrzymał się w przypadkowym barze z hot-dogami i zadzwonił do głównego inżyniera mówiąc mu, że ma zielone światło na rozpoczęcie produkcji. Właściciel baru stał się potem nabywcą pierwszego turbodoładowanego Saaba.
33. Reklama prasowa Saaba z 1957 roku pokazywała funkcjonalność wnętrza modelu 93, aranżowanego jako sypialnia dla dwojga. Reklama wywołała w Szwecji wiele kontrowersji. Zdjęcie przedstawiało bowiem młodą parę szykującą się do snu na płasko rozkładanych fotelach. Fakt, że kobieta nie miała na ręku obrączki wywołał liczne protesty. Obrączka
została więc dorysowana.
34. W roku 1986 i ponownie w 1996, flota Saabów zawładnęła torem wyścigowym Talladega w Stanach Zjednoczonych. Ustanowiono wtedy cały szereg rekordów prędkości i czasowych w kategorii samochodów produkcyjnych. W 1986 roku, Saab 9000 Turbo pokonał 100 000 km z średnią prędkością 213 km/h, zatrzymując się tylko na zmiany kierowców, tankowanie, wymianę opon i przeglądy. Dziesięć lat później, najszybszy z Saabów – 900 Turbo – przejechał 40 000 km uzyskując średnią prędkość 226 km/h.
35. “78 Saab” to nie kolejny zagubiony model, ale nazwa popularnego australijskiego zespołu pop-rockowego, powstałego w czerwcu 2005. Grupa została tak nazwana, bo jeden z jej założycieli posiadał Saaba z roku 1978. Członkowie zespołu zdecydowali, że będzie to bardzo chwytliwa nazwa.
36. Na początku lat siedemdziesiątych Saab zaangażował się w międzynarodowy sponsoring szwedzkich gwiazd sportu. Wspierał młodych i utalentowanych – tenisistę Björna Borga i narciarza Ingemara Stenmarka w ich drodze na szczyty sławy. Obaj sportowcy, pod parasolem z napisem “Super Szwedzi”, promowali nowego Saaba 99 Turbo.
37. W pierwszych trzech powieściach napisanych przez Jamesa Gardnera w latach 1981-1985, tuż po śmierci twórcy Bonda – Iana Fleminga, James Bond, agent specjalny 007, jeździł Saabem 900 Turbo. Replika samochodu agenta 007, zwana “Srebrną Bestią”, została zbudowana przez Saaba do celów promocyjnych i jest obecnie wystawiana w Muzeum Saaba. Pojazd zawiera takie udoskonalenia jak wbudowany telefon przenośny z funkcją wiadomości tekstowych oraz miotacze gazu łzawiącego.
38. Erik Carlsson jest bratem ciotecznym legendy wyścigów GP, Sir Stirlinga Mossa, który był pilotem Erika w rajdzie Safari w roku 1965. Niestety, zgubili wówczas drogę i musieli się wycofać. Nie była to jednak wina Stirlinga – urządzenia nawigacyjne okazały się wadliwe.
39. W 1980 roku Saab nakręcił film promocyjny z udziałem gwiazdy tenisa Björna Borga i rajdowego asa Stiga Blomqvista. Na filmie Björn Borg uczy Stiga Blomqvista gry w tenisa, a Blomqvist przekazuje Borgowi sekrety pełnej kontroli nad pojazdem. Björn przyznał potem, że było to dla niego jedno z najbardziej stresujących doświadczeń. Mimo to, dużo lepiej poradził sobie za kierownicą rajdowego Saaba niż Stig na korcie tenisowym.
40. W latach sześćdziesiątych, na niewielką skalę, Saab produkował małą przyczepę kempingową – SAABO. Choć lekka i prosta, była bardzo funkcjonalna. Wiele jej egzemplarzy przetrwało do dziś w rękach kolekcjonerów. SAABO najczęściej można spotkać na zlotach miłośników klasycznych Saabów. Służy wtedy atmosferze wspólnej zabawy i pozwalała oszczędzać na hotelach.
41. Kadra menedżerska firmy Saab uczestniczy obecnie w testach Saab AlcoKey, innowacyjnego “alko-klucza” – urządzenia, które nie pozwala uruchomić samochodu, jeśli w oddechu kierowcy wykryje zbyt duże stężenie alkoholu. Wolontariusze z Saaba uczestniczą w 100 różnych programach badawczych przeprowadzanych aktualnie w Szwecji. W 2006 roku AlcoKey został nagrodzony przez Szwedzkie Stowarzyszenie Automobilowe za innowacyjność sprzyjającą poprawie bezpieczeństwa i ochronie środowiska.
42. Kluczowa dla Saaba filozofia rzeczywistego bezpieczeństwa wywodzi się z lotnictwa, gdzie pilot i załoga są zawsze najważniejsi. Obecnie, baza danych Saaba zawiera opisy ponad 6100 wypadków i zdarzeń drogowych z udziałem samochodów Saab. Najstarszy zapis pochodzi z roku 1948.
43. Najszybszym produkowanym Saabem w historii firmy jest współczesny 9-3 SportSedan z 250-konnym silnikiem 2.8 V6 Turbo, dostępnym również w wersjach nadwoziowych SportKombi i Kabriolet. Z punktu widzenia technologii turbodoładowania, ta zaawansowana jednostka napędowa jest urządzeniem perfekcyjnym. Silnik 2.8 V6 Turbo jest ucieleśnieniem 30 lat doświadczeń Saaba w tej dziedzinie, zapoczątkowanych przez model 99 Turbo.
44. W 1982 roku Saab był pierwszym wytwórcą samochodów wykorzystującym nową, ekologiczną technologię produkcji klocków hamulcowych i tarcz sprzęgła nie zawierających azbestu. W 1991 roku ponownie wyznaczył nowy branżowy standard, eliminując z układu klimatyzacji freon (CFC – chloroflorowęgiel).
45. W 1996 roku, 40-letni sportowy Sonet I z Muzeum Saaba, z Erikiem Carlssonem za kierownicą, ustanowił nowy szwedzki rekord prędkości – 159,4 km/h, w kategorii samochodów z silnikiem 750 cm3. Wszystkie sześć wyprodukowanych egzemplarzy tego modelu wciąż istnieje, z czego dwa prezentowane są w Muzeum Saaba.
46. Saab 9-5 BioPower jest jedynym na świecie samochodem, który zasilany bioetanolem uzyskuje dużo wyższą moc silnika i lepsze osiągi, a także emituje mniej dwutlenku węgla pochodzenia kopalnianego. Dzięki technologii turbodoładowania, silnik Saaba bardzo efektywnie wykorzystuje wyższą liczbę oktanową paliwa E85. Samochody z jednostkami napędowymi typu “flex-fuel” mogą być napędzane różnymi paliwami, takimi jak E85 –mieszanką 85% bioetanolu i 15% tradycyjnej etyliny.
47. Ze względu na bezpieczeństwo pasażerów w razie dachowania, rama konstrukcyjna przedniej szyby modelu 9-3 Kabriolet jest w stanie utrzymać ciężar 3,5 tony. Dopuszczalna masa całkowita samochodu wynosi 2,2 tony.
48. Samochody Saab projektowane są tak, aby zwiększyć szanse przeżycia podróżujących w razie czołowego zderzenia z łosiem. Od połowy lat osiemdziesiątych Saab przeprowadza próby zderzeniowe swoich modeli jadących z prędkością 70 km/h z 350 kilogramowym manekinem łosia. Bliskie spotkania z tymi zwierzętami są bardzo częstym zjawiskiem na wiejskich drogach Szwecji. Wdrożenie wspomnianych prób, bardzo trudnych dla konstrukcji nadwozia, jest przykładem szczególnego podejścia Saaba do kwestii rzeczywistego bezpieczeństwa.
49. Na drodze do zwycięstwa w brytyjskim rajdzie RAC w 1962 roku, Erik Carlsson wprawił jednego z właścicieli zaparkowanych nieopodal Saabów 96 w kompletne osłupienie „pożyczając” jeden z elementów tylnego zawieszenia. Obaj panowie zostali potem dobrymi przyjaciółmi.
50. Najbardziej ekstremalną formą modelu Saab 9-3 SportSedan jest 550-konny samochód, którym Per Eklund startuje w cyklu Mistrzostw Europy w Rallycrossie. Dzięki napędowi na cztery koła, auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,2 sekundy, tak szybko jak bolid Formuły 1.
51. Szczególny stosunek Saaba do kwestii rzeczywistego bezpieczeństwa jest również widoczny w konstrukcji środkowego słupka drzwiowego modeli 9-3 i 9-5. W razie uderzenia, działa on jak wahadło, przekazując energię możliwie najdalej od kabiny pasażerskiej.
52. Wprowadzone w 1997 roku, wraz z modelem 9-5, Aktywne Zagłówki Saaba (SAHR) wyznaczyły kierunek badań nad systemami ochrony kręgów szyjnych podczas uderzeń w tył pojazdu. Analiza naukowa opublikowana w 2003 roku w amerykańskim dzienniku “Journal of Trauma” wykazała, że zastosowanie tego rozwiązania oznacza ograniczenie aż o 75% ryzyka poważnych skutków wypadków. Do porównania w testach zderzeniowych wykorzystano starsze modele Saabów, bez systemu SAHR.
53. Marzenia o pierwszym pojeździe hybrydowym nie emitującym spalin z paliw pochodzenia kopalnego nareszcie się ziściły! Saab BioPower Hybrid, ukryty w nadwoziu modelu 9-3 Kabriolet, pierwszy raz został pokazany na wystawie Stockholm Motor Show 2006. W konstrukcji wykorzystano napęd elektryczny połączony z turbodoładowanym silnikiem zasilanym czystym etanolem. Co ciekawe, jest to też pierwszy na świecie samochód hybrydowy z miękkim, otwieranym dachem.
54. Saab opracował jednostkę napędową typu “flex-fuel”, która może być zasilana czystym E100 – paliwem, dzięki któremu do atmosfery ziemskiej nie trafiają związki pochodzenia kopalnego, takie jak np. dwutlenek węgla. Technologia została opakowana w nadwozie 400-konnego, podwójnie turbodoładowanego zdobywcy wielu branżowych nagród, koncepcyjnego Saaba Aerob 2006.
55. Specjaliści Saaba obliczyli, że kierowca Saaba 9-5 BioPower pokonujący średnio 15 000 km rocznie, tankując regularnie E85, zaoszczędzi około 1 060 litrów tradycyjnej etyliny, przyczyniając się do znacznego ograniczenia emisji szkodliwych dawek dwutlenku węgla.
56. Biznesmen i miliarder, Sir Richard Branson jeździ Saabem 9-5 BioPower, demonstrując w ten sposób swoje zaangażowanie w ochronę środowiska naturalnego. Jego firma, Virgin Group, zamierza w ciągu najbliższych 10 lat zainwestować kwotę 1,6 biliona funtów w badania i rozwój paliw ekologicznych, takich jak bioetanol.
57. Innowacyjne koncepcje Saaba, których nie udało się wprowadzić do seryjnej produkcji, to na przykład termiczny akumulator gromadzący ciepło celem szybszego rozgrzania silnika podczas niskich temperatur oraz specjalny pojemnik na spaliny z funkcją gromadzenia i obiegu zamkniętego gazów wydechowych, służący szybszemu rozgrzaniu katalizatora do temperatury jego pracy. Niestety, kwestie wysokich kosztów produkcji tych komponentów uniemożliwiają wprowadzenie ich do seryjnej produkcji.
58. Od momentu rozpoczęcia produkcji w 1949 roku, Saab zbudował już ponad 4 miliony samochodów. 4-milionowym samochodem był 9-3 SportKombi, który zszedł z taśmy montażowej w lipcu 2005 i został przekazany do Muzeum Saaba. Kamienie milowe historii Saaba powstają coraz częściej. Milionowym pojazdem był Saab 99 Kombi Coupé wyprodukowany w styczniu 1976 roku, dwumilionowym Saab 9000 Turbo z marca 1987 roku, a trzy milionowym Saab 9-5 Sedan zbudowany w październiku 1997.
59. W Stanach Zjednoczonych, pewien Saab 9000 Turbo z roku 1989 pokonał ponad milion kilometrów – to tak, jakby okrążył kulę ziemską 40 razy. Jego właściciel, Peter Gilbert, planuje przekazać swój pojazd do lokalnego muzeum motoryzacji w Wisconsin.
60. Saab obchodzi swój diamentowy jubileusz w czasie, gdy sprzedaż jego modeli osiąga globalne i europejskie rekordy. W 2006 roku, ponad 130 000 samochodów znalazło nabywców na całym świecie, a w samej Europie sprzedano ponad 80 000 sztuk. Innowacyjne pojazdy koncepcyjne, takie jak Saab AeroX oraz Saab BioPower Hybrid, wyznaczają kierunki rozwoju marki. Za sprawą przyszłych produktów, zdobywających nowe segmenty rynku, kolejne 60 lat historii Saaba zapowiada się jeszcze bardziej ekscytująco.