Ciekawostki Saaba

Autor: Saab
Data: 26 lutego 2007

9. W 1966 roku, aby utrzymać w tajemnicy przed oficjalną premierą najnowszy model Saaba 99, testy wytrzymałościowe prototypów zorganizowano w starym hangarze lotniczym. Podczas badań długodystansowych trwałości układu napędowego pojazdy jeździły na okrągło przez kilkanaście dni!

10. Najlepiej sprzedającym się Saabem wszechczasów był klasyczny model 900 pierwszej generacji. W latach 1978-1993 wyprodukowano 908 817 sztuk, z czego 48 888 w wersji Kabriolet. 13 lat po zakończeniu produkcji, dziewięćsetki, powszechnie uznawane za jedne z najbardziej charyzmatycznych produktów Saaba, wciąż licznie jeżdżą po naszych drogach. Niektóre z nich są perełkami wypieszczonymi przez kolekcjonerów. Większość jednak używana jest do codziennego transportu. Niezawodność i wytrzymałość Saaba sprawia, że osiągają rekordowe przebiegi.

11. W 2006 roku, 20 lat po wprowadzeniu do produkcji, łączna sprzedaż kabrioletów Saaba przekroczyła ćwierć miliona sztuk. Saab umocnił swoją wysoką pozycję wśród europejskich producentów aut segmentu Premium z miękkim dachem. Na wielu rynkach Saab Kabriolet niezmiennie pozostaje najlepiej sprzedającym się modelem w swojej klasie.

12. Kiedy kamera idzie w ruch i zaczyna się akcja, kabriolety Saaba często grają jedną z ról. Jack Nicholson (“As Good As It Gets”), Matt Damon ( “The Bourne Supremacy”), Richard Gere ( “Final Analysis”), Paul Giamatti ( “Sideways”), Jerry Seinfeld “Seinfeld TV show”) i Reese Witherspoon ( “Sweet Home Alabama”) – wszystkie te wielkie gwiazdy pojawiały się na ekranie w towarzystwie charyzmatycznego Saaba Convertible.

13. Już w 1952 roku, Saab ustanowił nowy standard dla branży samochodowej, umieszczając bak Saaba 92 nisko pomiędzy tylnymi kołami. Wpłynęło to na poprawę bezpieczeństwa i lepszą dystrybucję masy.

14. W 1991 roku, w Saabie 9000 CS, Saab wdrożył inne nowatorskie rozwiązanie, instalując z przodu siedzisk foteli przednich poręczną, ściąganą gumką kieszeń. Obecnie wielu producentów samochodów korzysta z tego pomysłu.

15. Płynny, wyreżyserowany ruch uchwytu na napoje wysuwającego się z centralnej konsoli Saaba 9-5 zrobił takie wrażenie na brytyjskim dziennikarzu gazety “The Times”, że porównał go do widoku myśliwca Saab Grippen opuszczającego swoje podwozie tuż przed lądowaniem.

16. Kiedy dyskutują o turbodoładowaniu, inżynierowie Saaba uwielbiają mówić o „momentach”. Mają oczywiście na myśli naturalny, płynny przyrost siły ciągu, bez konieczności wkręcania silnika na wysokie obroty. Co ciekawe, długa i płaska krzywa charakterystyki przebiegu momentu obrotowego silników Saaba porównywana jest często do kształtu płaskowyżu Awers Rock w Australii.

17. Gunnar Ljungström, inżynier lotnictwa, szef projektu „Saab 92”, zachował swoje twórcze zdolności jeszcze długo po przejściu na emeryturę. W wieku osiemdziesięciu kilku lat zaprojektował drewniane krzesło, które szybko można zmienić w drabinkę, bardzo przydatną starszym ludziom w pracach domowych. Mebel był produkowany przez firmę mieszczącą się w Trollhättan, rodzimym mieście Saaba.

18. Jest kilka ważnych powodów umiejscowienia stacyjki pomiędzy przednimi fotelami Saabów. Przede wszystkim, lepsza ergonomia, zaczerpnięta z kokpitów samolotowych – to miejsce łatwo dostępne i dobrze widoczne, w pobliżu dźwigni hamulca i zmiany biegów. To także ograniczenie ryzyka uszkodzenia kolana w momencie wypadku. I to nie zbieg okoliczności, że w samolotach większość urządzeń sterowania i kontroli ulokowanych jest na centralnej konsoli!

19. W 1985 roku, długo przed popularyzacją wykorzystania energii naturalnej dla ochrony środowiska, pierwszy samochód koncepcyjny Saaba, EV-1, otrzymał dachowe baterie słoneczne. Zasilały one wentylatory utrzymujące chłód we wnętrzu podczas postoju w wysokiej temperaturze. Pojazd ten został też wyposażony w „samoreperujące się” zderzaki i zestaw wskaźników z funkcją Night Panel. Oba te rozwiązania wprowadzono później do produkcji seryjnej.

20. Innowacyjne szyny bagażowe montowane w Saabach 9-5 SportKombi powstały w wyniku inspiracji patentem służącym do montowania foteli w kabinach samolotów pasażerskich. Uchwyty te są na tyle mocne, by utrzymać cały ciężar samochodu. Podczas brytyjskiej prezentacji prasowej, w 1998 roku, kompletny samochód (bez płynów eksploatacyjnych) zaczepiony jedynie na dwóch zaczepach został uniesiony przez dźwig.

Poprzednia strona << 1  2  3  4  5  >> Następna strona

Najbliższe premiery

Speed Lista

Ankieta

Na jakiej platformie głównie grasz?















Partnerzy


Czas tworzenia: 0.4799 sekund(y). DB queries: 16.
Speed Zone używa cookie i innych technologii. Korzystając z wortalu wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji znajdziesz w Regulaminie