Ciekawostki Saaba

Autor: Saab
Data: 26 lutego 2007

21. Niesamowity Saab Aero X z 2006 roku, czerpiąc z najlepszych tradycji awiacji, zapewnia swojemu kierowcy niczym niezakłócone, 180-stopniowe pole widzenia. Dzięki zastosowaniu szklanej czaszy, unoszonej na wzór owiewki kokpitu myśliwca, wyeliminowano słupki dachowe, a nawet drzwi. Ten inspirujący prototyp, pokazany światu na salonie Genewskim, otrzymał prestiżowe tytuły „Best in Show” (Najlepszy na salonie) amerykańskiego magazynu Autoweek oraz „Concept Car of the Year” (Prototyp roku) brytyjskiego Autocar.

22. Nazwa marki Saab jest skrótem od Svenska Aeroplan Aktiebolaget, szwedzkiej spółki lotniczej założonej w 1937 roku. Stylizowane skrzydło samolotu było częścią pierwszych logotypów Saaba. Obecnie, niejako w hołdzie dla unikalnych korzeni marki, jest ono elementem stylizacyjnym osłony chłodnicy samochodów Saab.

23. Zgodnie z szeroko rozpowszechnionym mitem, żaden z 16 głównych konstruktorów odpowiedzialnych za powstanie pierwszego Saaba nie posiadał prawa jazdy. Nie do końca jest to prawdą. Rzeczywiście większość z nich nie miała takiego dokumentu – byli przecież inżynierami lotnictwa. Ponad wszelką wątpliwość jednakże, kierownik projektu Gunnar Ljungström oraz kierowca testowy Rolf Mallde posiadali stosowne uprawnienia.

24. Oznaczenie “92” przyznane pierwszemu samochodowi Saaba było w istocie kolejnym numerem po serii projektów cywilnych samolotów. Saab 91 był 2-miejscowym samolotem treningowym, a Saab 90 24-miejscowym samolotem pasażerskim.

25. Sixten Sason, projektant pierwszych modeli Saabów, od oryginalnego 92 po innowacyjnego 99, był wybitnym reprezentantem nowej dyscypliny – sztuki wzornictwa przemysłowego. Pracując dla producentów innych branż, wykonał m.in. projekty aparatu fotograficznego Hasselblad, silników Husqvarny i produktów użytku domowego firmy Electrolux.

26. W piwnicach jednego z domów w Trollhättan, rodzinnym mieście Saaba, znajdują się rysunki naścienne przedstawiające sceny z czasów nordyckich. Jest tam również duży szkic Saaba 92 podpisany przez Sixtena Sasona. Malowidło datowane na rok 1955 uważane jest za dzieło samego Sasona, powstałe podczas jednej z imprez towarzyskich.

27. Czterowymiarowy prototypowy Saab 9X – pokazany w 1991 roku na wystawie Frankfurt Motor Show – został uznany przez projektantów, firmy stylistyczne i ich dostawców Najlepszym Europejskim Samochodem Koncepcyjnym 2002 w kategorii projektu roku. Innowacyjna koncepcja 9Xa polegała na połączeniu, w ramach jednej architektury konstrukcyjnej, różnych rodzajów nadwozia: coupé, roadstera, kombi i pick-up’a.

28. „Toppola Camper” to niezwykły wynalazek turystyczny, popularny w Szwecji wśród właścicieli hatchbacków 99 i pierwszej generacji modelu 900. W oka mgnieniu przeistaczał ich samochody w pojazdy kempingowe, wyposażone w kuchenkę, ogrzewanie, podwójne łóżko oraz przestrzeń mieszczącą osoby w pozycji wyprostowanej. Cały moduł, przypominający samochodowy plecak, był montowany po usunięciu tylnych drzwi bagażnika.

29. Stalowe płaty karoserii pierwszego prototypu Saaba (92.001), zbudowanego w 1946 roku, formowane przy pomocy specjalnych młotków, umieszczone były na drewnianych formantach stojących na wyściółce z końskiego nawozu. Dzięki temu elastycznemu podłożu, pracujący rzemieślnicy mogli lepiej wyczuć narzędzia, którymi się posługiwali. Co ciekawe, pierwsza drewniana makieta, zamiast lakierem, pokryta była lśniącą, czarną pastą do butów.

30. Nieznane powszechnie modele Saaba numer – 94, 97 i 98 – zostały przyznane trzem projektom, z których tylko jeden trafił do produkcji. Auto oznaczone numerem „94” to dwumiejscowy samochód sportowy Sonet 1. W roku 1956 powstało tylko 6 jego prototypów. Symbol „97” był przypisany do modeli sportowych coupé Sonet II i III, produkowanych w latach 1966-1974. “98” był wersją „hatchback” produkowanego kombi 95. Szacowane zapotrzebowanie na tę wersję nadwoziową uznano jednak za zbyt niskie, aby rozpocząć produkcję seryjną.

31. Eric Carlsson zyskał swój przydomek “z dachu” za swoje pierwsze wyczyny rajdowe w Szwecji. Określenie to zostało także zainspirowane „zakręconym” charakterem Karlssona, bohatera książek dla dzieci autorstwa Astrid Lindgren. Przezwisko to Carlsson mógł też zyskać dzięki nowatorskiej technice, opanowanej wraz ze swoim pilotem Gunnarem Palmem na rajdzie Safari, polegającej na przewracaniu samochodu, aby wyciągnąć go z błota!

32. Sten Wennlo, Dyrektor Generalny Saaba w latach siedemdziesiątych, był wielkim entuzjastą rozwoju silników turbodoładowanych. Podczas nieoficjalnych nocnych jazd testowym Saabem Turbo, zatrzymał się w przypadkowym barze z hot-dogami i zadzwonił do głównego inżyniera mówiąc mu, że ma zielone światło na rozpoczęcie produkcji. Właściciel baru stał się potem nabywcą pierwszego turbodoładowanego Saaba.

Poprzednia strona << 1  2  3  4  5  >> Następna strona

Najbliższe premiery

Speed Lista

Ankieta

Na jakiej platformie głównie grasz?















Partnerzy


Czas tworzenia: 0.4968 sekund(y). DB queries: 16.
Speed Zone używa cookie i innych technologii. Korzystając z wortalu wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji znajdziesz w Regulaminie