W Internecie pojawiło się wyczekiwane porównanie DIRTa 5 na nowej generacji konsol. Od początku, otrzymujemy trzy tryby graficzne w jakich chcemy grać. Są to tzw. image quality mode, resolution mode oraz performance mode. Oto jakie możliwości dają nam poszczególne konsole na tych trybach.
Image quality mode (jakość)
W pierwszym ustawieniu gra stawia na pierwszym miejscu jakość wyświetlanego obrazu. Dostajemy obraz w rozdzielczości od 1440p do 4K (w zależności od tego co jest wyświetlane) na PS5 jak i Xbox Series X, natomiast Series S oferuje nam deklarowane 1440p, które co by nie mówić wygląda bardziej jak 1080p. Każda konsola działa wtedy w 60 klatkach.
We wszystkich przypadkach wzmocnione są cienie, zwiększa się ilość tekstur oraz ich wygładzenie. Najlepiej radzi sobie z tym PlayStation 5. Po przybliżeniu tekstury są nadal gładkie i wyraźne, czego nie można powiedzieć o konkurencji. Z utrzymaniem płynności nadal góruje konsola Sony, ale Microsoft też nie odstaje w tej kwestii, ponieważ spadki sięgają w porywach do 3 klatek na sekundę. Na wszystkich trzech konsolach widać zdecydowaną poprawę względem drugiego trybu, który w zamyśle ma być kompromisem.
Resolution mode (rozdzielczość)
Druga opcja zapewnia rozdzielczość 4K dla PS5 i Series X oraz już bardziej realne 1440p dla Series S. Wszystkie konsole działają w 60 klatkach, które nie robią na nich wrażenia. Tekstury są ładne i przyjemne dla oka, jednak słabsza opcja od zielonych, zdecydowanie odstaje. W oczy rzuca się mała ilość szczegółów oraz poszarpane krawędzie przy powiększeniu. Zdecydowanie nie jest to deklarowane 1440p, a raczej zabieg marketingowy.
Performance mode (wydajność)
Na koniec zostawiłem sobie tryb performance. Sama nazwa może wskazywać na coś ekstra. Od producentów dostajemy w zamyśle 120 klatek na sekundę w 1080p dla każdej konsoli. Najlepiej radzi sobie z tym ustawieniem Xbox Series X. Przez znakomitą większość czasu utrzymuje 120 klatek i trzyma daną rozdzielczość. Pozostałe dwie konstrukcje mają małe „ale”. Xbox Series S nie ustępuje swojemu lepszemu bratu w płynności, lecz znacznie cierpi na tym grafika. Zdarza się, że tekstury przemieszczają się między sobą. PlayStation 5 dzięki temu, że zapewnia więcej szczegółów w 1080p, ma znaczne spadki płynności sięgające do 90 klatek. Są to jednak tylko krótkie chwile, podczas wymagających dla procesora tras.
Sprawdź: Recenzja DIRT 5
Znaczącą różnicą dla konsol, we wszystkich 3 trybach jest kontrast. PS5 zapewnia lepsze odwzorowanie kolorów i głębszą czerń. Poniżej dołączam filmik z porównaniem i zapraszam do komentowania.
Tak czułem, że ciężko bedzie utrzymac te 120fps…
Ciekawe to. Chyba coś skopali z tym trybem „performance” na PS5, bo w nim powinien być właśnie priorytet na fps, a nie jakość. Jak są spadki, to powinni obciąć jakość.