O wyprawie i samochodzie
Fiat Auto Poland i podróżnicy: Jolanta Czupik i Dominik Stokłosa wraz ze Sponsorami – organizuje wyprawę “Fiat Panda Cross around Africa 2007”. Będzie to pierwsza w historii próba przejechania samochodem dookoła Afryki. Trasa wyprawy jest ciekawa i bardzo różnorodna. Start do podróży będzie miał miejsce w styczniu, w Krakowie, a następnie przez: Niemcy, Francję, Hiszpanię, Maroko, piaski Mauretanii, Mali, Niger, Nigerię, Kamerun, Kongo, Angolę, Namibię podróżnicy dotrą do Republiki Południowej Afryki. Półmetek ekspedycji będzie w Kapsztadzie, mieście na drugim końcu kontynentu, który kilkakrotnie był celem najtrudniejszego rajdu terenowego świata. Stamtąd przez Botswanę dotrą do Zimbabwe, odwiedzą Zambię, Mozambik i Tanzanię. Następnie Ugandę i pustynię Sudanu, egipskie piramidy i Petrę w Jordanii oraz Syrię. A stamtąd już tylko czeka ich przejechanie części Azji / Turcja, Gruzja / i powrót do Europy / Ukraina /. Na metę w Krakowie podróżnicy planują przyjechać w czerwcu 2007 r. W sumie – drogami i bezdrożami trzech kontynentów – podróżnicy planują przejechać ok. 70 000 km.
Na dokonanie tego wyczynu wybrali sobie seryjną wersję Pandy Cross 1,3 MultiJet, z napędem na cztery koła, z silnikiem o mocy 70 KM, z pięciobiegową skrzynią biegów. Samochód ten ma m.in. sześć poduszek powietrznych, ABS z EBD, automatyczną klimatyzację, sterowanie radia w kierownicy pokrytej skórą, radio z możliwością odtwarzania plików MP3. Ponadto w seryjnym wyposażeniu Pandy Cross znajduje się wspomaganie elektryczne Dualdrive, centralny zamek sterowany pilotem, elektryczne lusterka, siedzenie kierowcy o regulowanej wysokości i regulowana kierownica. Jedyne, co zostało zmienione to rozmiar opon / na szersze / – 185/65 R15.
W Pandzie Cross 4×4 zamontowano system ze stałym napędem integralnym i sprzęgłem wiskotycznym oraz z dwoma mechanizmami różnicowymi, który włącza się automatycznie, gdy jest to konieczne, co pozwala na swobodną jazdę w każdej sytuacji. Ponadto, po raz pierwszy w gamie Pandy 4×4 seryjnie montowana jest elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego z funkją LD / Locking Differential /, która działa poniżej 30 km/h hamując ślizgające się koła i przenosząc moment na inne tej samej osi, gdy koła nie znajdują się w warunkach takiej samej przyczepności. Na koniec Panda Cross oferuje doskonały układ hamulcowy, który gwarantuje natychmiastową i progresywną reakcje oraz krótką drogę hamowania. Zatem oprócz przyjemności z jazdy wyposażenie gwarantuje dobre samopoczucie we wnętrzu auta. Panda Cross to nieprzeciętna „globetrotterka”, która szerzej została opisana w załączonym materiale prasowym (CD).
Jak mówią AUTOPODRÓŻNICY: „wybraliśmy samochód marki FIAT, ponieważ mamy zaufanie do tej marki. Poprzednie cztery wyprawy zrealizowaliśmy jeżdżąc samochodem Cinquecento, który świetnie się sprawdził jako samochód wyprawowy i tak naprawdę nigdy nas nie zawiódł”. Dlaczego wybrali podróż dookoła Afryki? – „ponieważ nikt nigdy nie przejechał Afryki dookoła samochodem”. Ekspedycję planują odbyć samochodem, ponieważ być mobilnym to być niezależnym, a tym samym można dotrzeć tam, gdzie docierają nieliczni.
O uczestnikach
Jolanta i Dominik są młodymi, dynamicznymi ludźmi. Ich pasją są podróże. Chęć odkrywania, doznawania nowych wrażeń sprawia, że realizując swoje projekty ciągle stawiają sobie nowe, ambitniejsze cele. I tak od kilku lat. Dwoje młodych Polaków chce stawić czoła niebezpieczeństwu. Pragną sprawdzić siebie, ale i możliwości techniczne samochodu, nie mając żadnych gwarancji na sukces wyprawy. Mają świadomość, że zbieg niekorzystnych okoliczności może zniweczyć wszelkie plany. Pociągają ich miejsca szczególnie trudno dostępne, które są sprawdzianem umiejętności i doświadczenia. Im większym wyrzeczeniem i niewygodą okupiony jest cel, tym większa frajda i satysfakcja dla nich, ale sam akt podróży to już niemal dziecięca, niczym nie skrępowana otwartość na ludzi, realia i obyczaje. Chcą promować nowy, aktywny styl życia i pokazać, że bycie wytrwałym, a także systematyczna praca nad danym przedsięwzięciem to klucz do realizacji marzeń.
Wyprawa ta nie będzie dla nich debiutem w ich podróżniczym życiorysie. Dalekie wojaże zapoczątkowali w roku 2003 pokonując 7000 km w drodze na Krym. Rok później za cel wyznaczyli sobie Kazachstan, do którego dotarli odwiedzając Ukrainę i Rosję. Pokonali 16 000 km, co wielu kierowców uznałoby za niezły przebieg … roczny. Najdłuższą jak na razie wyprawę w podróżniczej karierze odbyli w 2005 r. W ciągu 58 dni pokonali 27 000 km, by dotrzeć aż do Iranu, Pakistanu i Kaszmiru. Celem zeszłorocznej ekspedycji stała się Mekka off-roaderów – Dakar, do którego co roku starają się dotrzeć najlepsi kierowcy terenowi świata. Egzotyczną wyprawę ukoronowali wizytą w Parku Bandiaga, gdzie urządzili sobie safari wśród żyjących na wolności nosorożców, żyraf i krokodyli.
Wszystkie wyprawy odbyły się na kołach zwykłego Fiata Cinquecento 900.
Kto by przypuszczał…?!
Szczegóły wyprawy:
Rozpoczęcie: styczeń 2007 r.
Czas trwania: 4-6 miesięcy
Kontynent: Europa, Afryka, Azja
Długość trasy: 70 000 km
Środek transportu: Samochód Fiat Panda Cross
Uczestnicy: Jolanta Czupik, Dominik Stokłosa
Trasa planowanej ekspedycji:
Polska, Niemcy, Francja, Hiszpania, Maroko, Mauretania, Mali, Niger, Nigeria, Kamerun, Kongo, Demokratyczna Republika Kongo, Angola, Namibia, RPA, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Mozambik, Tanzania, Uganda, Sudan, Egipt, Jordania, Syria, Turcja, Gruzja, Ukraina, Polska.