Nowy Ford Focus w wersji 4-drzwiowej ostatnia już wersja nadwoziowa w podstawowej rodzinie modeli Forda Focus ma swój debiut w wersji seryjnej podczas Salonu Samochodowego 2005 w Genewie.
Nowa rodzina Ford Focus była od samego początku projektowana z uwzględnieniem wersji 4-drzwiowej, która ma zajmować szczególne miejsce w ofercie modelowej nowego Focusa. Nowa wersja 4-drzwiowa nie tylko wykazuje pokrewieństwo ze znanymi już odmianami 3- i 5-drzwiowymi oraz kombi, ale także z kompaktowym minivanem Ford Focus C-MAX.
4-drzwiowa wersja nowego Forda Focus ma wszelkie cechy stylistyczne pozostałych wersji nadwoziowych, które decydują o niepowtarzalnym charakterze tego samochodu. Linia maski z gracją przechodzi w mocniej pochylone i wydłużone przednie słupki, które z kolei przechodzą w smukły kontur dachu nad obszernymi bocznymi szybami, które stały się znakiem rozpoznawczym nowego Forda Focus. Linię okien wieńczy eleganckie tylne trójkątne okienko przed tylnym słupkiem, którego kształt wpisuje się w charakterystycznie wznoszącą się dolną linię okien bocznych.
Poniżej szerokiej tylnej szyby rysuje się szeroka, pokrywa bagażnika, która, między tylnymi światłami, tworzy zagłębienie na tablicę rejestracyjną i miejsce na owalny znaczek Ford. Kształt pokrywy bagażnika wskazuje na dużą pojemność przestrzeni bagażowej – 526 litrów (szerokość otworu bagażnika wynosi 1020 mm, a szerokość podłogi między nadkolami wynosi aż 1048 mm). Dolna krawędź otworu bagażnika przebiega bardzo nisko (656 mm), co ułatwia załadunek i wyładunek ciężkich przedmiotów. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy dzielonej w proporcji 60:40 w nowym modelu można umieścić przedmioty o długości do 1659 mm, a więc aż o 180 mm więcej niż w Fordzie Focus poprzedniej generacji.
4-drzwiowa wersja nowego Forda Focus ma odgrywać kluczową rolę w ofensywie Forda na coraz bardziej dynamicznie rozwijającym się rynku chińskim i innych państw regionu Azji i Pacyfiku. Kompaktowe modele w wersji 4-drzwiowej stanowią największy odsetek samochodów osobowych sprzedawanych w tamtym regionie, który dziś stanowi centrum rozwoju światowego przemysłu motoryzacyjnego.
Nowy sedan dostępny będzie z tym samym układem napędowym, jaki oferowany jest w wersjach 3- czy 5-drzwiowych. A więc do wyboru będą cztery jednostki benzynowe o mocy od 80 do 145 KM oraz trzy wysokoprężne (od 90 do 136 KM). W zależności od wersji silnikowej nabywca będzie mógł wybierać pomiędzy 5- i 6-biegowymi mechanicznymi (ręcznymi) skrzyniami biegów, 4-stopniową przekładnią automatyczną Durashift oraz bezstopniową, automatyczną przekładnią Durashift CVT.
Na europejskim rynku Focus w wersji sedan, który wytwarzany będzie wyłącznie w fabryce w Walencji, trafi już w kwietniu. U nas powinien zadebiutować na początku jesieni.