Wyśmienita inauguracja sezonu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata (WRC) dla kierowcy Forda Marcusa Gronholma. Fin wygrał pierwszą rundę tego sezonu – rajd Monte Carlo i pierwszy asfaltowy rajd w karierze.
Mało tego. Wygrana w Monte Carlo była znakomitym ukoronowaniem pracy zespołu Forda nad nową generacją rajdowego Focusa WRC, który oficjalnie właśnie w tej imprezie miał swój rajdowy debiut. Dwukrotny mistrz świata 'Magic Marcus’ wielokrotnie zwyciężał w eliminacjach szutrowych jednak dopiero teraz udało mu się wygrać na czarnej nawierzchni. „Staraliśmy się jak najmniej ryzykować podczas ostatniego dnia rajdu. Mieliśmy w miarę komfortową sytuację i jechaliśmy swoim tempem” – powiedział na mecie Gronholm. „Wygrana w tak trudnym rajdzie jak Monte Carlo jest po prostu fantastyczna” – dodał Fin.
Podczas gdy Marcus Gronholm mógł skupić się tylko na bezbłędnej jeździe za jego plecami toczył się ostry bój o pozostałe dwa miejsca na podium. Głównym aktorem tego spektaklu był Sebastien Loeb. Aktualny rajdowy mistrz świata w zawrotnym tempie odrabiał straty po piątkowym wypadku na ostatnim odcinku specjalnym. Loeb od pierwszej sobotniej próby był konkurencją sam dla siebie i właściwie nikt nie mógł dotrzymać tempa Francuzowi. Efekt tej szarży to: awans z ósmej pozycji na miejsce drugie, wygranie ośmiu z jedenastu kolejnych odcinków specjalnych. Mimo, że Loeb nie wygrał po raz czwarty z rzędu najstarszego rajdu świata potwierdził, że również w tym sezonie będzie grał pierwsze skrzypce w stawce WRC.
Bardzo dobrze zaprezentował się także Toni Gardemeister. Fin pokazał ostre zęby i bardzo długo był wymagającym rywalem dla Loeba. Ostatecznie przed startem do ostatniego odcinka obu kierowców dzieliło zaledwie 6,2 sekundy. Jednak Gardemeister stracił zbyt dużo czasu na odcinku i spadł na ostatnie miejsce podium. „Mimo wszystko jestem zadowolony. Trzecie miejsce to świetny wynik” – cieszył się na mecie Toni Gardemeister.
Na czwartym miejscu uplasował się Manfred Stohl dla którego był to pierwszy start w nowym samochodzie, Peugeot 307 WRC. Na kolejnych miejscach dojechali kierowcy Subaru: Stephane Sarazzin oraz Chris Atkinson. Z rajdem już w piątek pożegnała się główna gwiazda japońskiego teamu Petter Solberg. W aucie Norwega podczas powrotu do strefy serwisowej wyciekł olej i auto stanęło na dojazdówce.
Siódmy na mecie w Monte Carlo był Mikko Hirvonen, który zdołał wyprzedzić ubiegłorocznego mistrza klasy JWRC, Daniela Sordo.
WRC: Klasyfikacja punktowa kierowców po rajdzie Monte Carlo
1. Gronholm 10pkt
2. Loeb 8pkt
3. Gardemeister 6pkt
4. Stohl 5pkt
5. Sarazzin 4pkt
6. Atkinson 3pkt
7. Hirvonen 2pkt
8. Sordo 1pkt
WRC: Klasyfikacja punktowa producentów po rajdzie Monte Carlo
1. Ford 14pkt
2. Kronos Citroen 11pkt
3. OMV Peugeot Norway 6pkt
4. Subaru 5pkt
5. Red Bull Skoda 4pkt