Publicystyka

Historia marki Volvo

Po raz pierwszy nazwa Volvo pojawiła się w 90 lat temu na łożyskach kulkowych. Jako znak towarowy oficjalnie zarejestrowano ją 22 czerwca 1915 roku. Od tego czasu znakiem Volvo sygnowano każde łożysko, wyprodukowane przez SKF, na którego zewnętrznej stronie umieszczano logo Volvo. Wraz z rozwojem firmy znak ten pojawiał się na samochodach, ciężarówkach, łodziach czy samolotach. Już w 1914 roku firma Svenska Kullagerfabriken – SKF zdała sobie sprawę z gigantycznego potencjału, jaki drzemał w rozwijającym się dynamicznie rynku motoryzacyjnym. W tym czasie ofertę firmy stanowiły głównie łożyska produkowane dla przemysłu, a sama firma była światowym liderem w tej dziedzinie. W dużej mierze była to zasługa jej założyciela Svena Wingquista, który dokonał innowacyjnego odkrycia – skonstruował łożyska kulkowe.

Volvo – pomysłowe, proste i łatwe do wymówienia

VOLVO zawdzięcza swoją nazwę kilkorgu członkom kierownictwa SKF, którzy wykazali się niezwykłą smykałką do języka. Nazwa VOLVO była prosta, pomysłowa i mocno kojarzyła się z ówczesną działalnością firmy. Ponadto była łatwa do wymówienia w większości miejsc na świecie, a dzięki temu że nie zawierała spółgłosek R i S trudno też było o błąd przy jej dyktowaniu. Dobra nazwa była niezwykle ważna dla firmy SKF, która w tym czasie była już dużym międzynarodowym eksporterem.

Samo słowo pochodzi z języka łacińskiego, gdzie bezokolicznik „volvere” w pierwszej osobie liczby pojedynczej oznacza „toczyć się”. Łaciński bezokolicznik „Volvere” dał początek także innemu znanemu wyrażeniu, którym oznaczamy podręczny pistolet z obrotowym bębnem, a mianowicie – rewolwer. „Volvere” w pierwszej osobie liczby pojedynczej przybiera formę „volvo” czyli właśnie „toczę się”.

20 czerwca 1915 zarząd SKF poprzez firmę Delbar&Co Patent Office złożył niezbędne dokumenty do Królewskiego Urzędu Patentowo – Rejestracyjnego w Sztokholmie. Nazwa VOLVO stała się oficjalnym znakiem firmy Svenska Kullagerfabriken.

Potoczyło się w oka mgnieniu

SKF szybko wykorzystała nazwę VOLVO, którą objęła szeroką gamę oferowanych przez siebie produktów, takich jak różnego rodzaju maszyny i urządzenia transportowe – łożyska, skrzynie biegów, automobile, rowery czy materiały kolejowe. Nazwa była bowiem na tyle wieloznaczna, że dawała wiele możliwości dla jej wykorzystania. Niektóre z produktów sygnowanych nazwą „Volvo” produkowane są do dziś, inne odeszły w niepamięć.

Dziś nie można już kupić ani rowerów ani materiałów kolejowych o nazwie Volvo, ale spotkać można kilka automobilów i innych urządzeń transportowych, które produkowane były w tamtym czasie. Z perspektywy czasu może wydać się to dziwne, ale napis Volvo można było zobaczyć na palniku gazowym, przyczepie kempingowej czy …biurowym krześle.

Po pięciu latach przerwy – parą naprzód!

Krótko po wprowadzeniu marki Volvo przemysł samochodowy gwałtownie się załamał w związku z rozpoczęciem I wojny światowej. Klienci firmy, którzy byli nabywcami łożysk do samochodów osobowych zmienili charakter swojej produkcji i zaczęli produkować ciężkie wozy bojowe. Za tymi zmianami musiała podążyć także SKF. Firma zaczęła wytwarzać łożyska dla armii i inne akcesoria wojenne. Po pięciu latach istnienia, Aktiebolget Volvo zawiesiło działalność w 1920 roku. SKF postanowiło firmować wszystkie swoje produkty jedną nazwą, która przetrwała do dziś.

Pomysł stworzenia AB Volvo odłożono do szuflady aż do sierpnia 1926 roku, kiedy SKF po długich przekonywanych zgodziło się poprzeć i sfinansować pomysł powołania do życia fabryki samochodów. Stało się tak za sprawą niezwykle upartego pracownika firmy – Askara Gabrielssona, który był pomysłodawcą projektu. Idea zbudowania fabryki samochodów stała się dla niego wielkim wyzwaniem na następne lata. Wspólnie z zaprzyjaźnionym inżynierem, Gustawem Larsonem postanowił skonstruować szwedzki samochód. W końcu SKF dało im zielone światło. Postanowiono, że nazwa firmy, AB Volvo, stanie się jednocześnie nazwą dla produkowanych aut. Wcześniej, prototypowe modele nazywane były GL albo Larson – od nazwiska Gustawa.

Starożytny logotyp

W tym czasie powstało logo VOLVO, które nawiązuje do starożytnego symbolu żelaza. Logo przedstawia koło z którego prawej strony wychodzi strzała skierowana ku górze. Jest to jeden z najbardziej znanych znaków w kulturze zachodnioeuropejskiej. W Cesarstwie Rzymskim symbol ten oznaczał Marsa – boga wojny, jak również był synonimem męskości. Właśnie ze względu na fakt, że walka była tradycyjną domeną mężczyzn, a broń kuto z żelaza symbol ten przypisano właśnie temu pierwiastkowi.

W Szwecji i innych krajach europejskich ideogram ten stał się symbolem przemysłu stalowego. Pomysłodawcy znaku graficznego VOLVO chcieli podkreślić związek samochodu z najlepszymi tradycjami szwedzkiego przemysłu, opartego na potędze i stali. Metalowa plakietka VOLVO miała odwoływać się bezpośrednio do tych skojarzeń.

Logotyp wpisany został w prostokąt, z którego lewego dolnego rogu wychodzi przekątna przecinająca figurę na pół. Pośrodku umieszczono symbol żelaza. Taki znak pojawił się na chłodnicy pierwszego samochodu Volvo w kwietniu 1927 roku. Początkowo logotyp był techniczną koniecznością – przytrzymywał chłodnicę, ale z czasem stał się elementem dekoracyjnym. Po dziś dzień znaleźć można go na grillu każdego samochodu marki Volvo.

I nadal się toczy

W 1999 roku AB Volvo sprzedało firmę Volvo Car Corporation koncernowi Ford Motor Company. Jedynym zastrzeżeniem było ustalenie, że nazwa marki pozostanie niezmienna dla obydwu firm Volvo Cars, jak również dla pozostałych podmiotów należących do Volvo Group. Od tego momentu nazwa marki należy w połowie do Volvo Trademark Holding AB, a w połowie do Volvo i Forda. Management obu firm wspólnie decyduje w jaki sposób i w jakim kontekście można wykorzystywać nazwę Volvo.

Od czasu powstania Volvo wyprodukowało ponad 13,5 miliona samochodów, nie licząc milionów ciężarówek, autobusów, łodzi, samolotów czy specjalistycznych maszyn. Z wszystkich wyprodukowanych samochodów do dziś po drogach całego świata jeździ ponad 8 milionów pojazdów.

Ewald Delmar – inżynier, który jako przedstawiciel SKF przedłożył dokumenty patentowe znaku Volvo nie zdawał sobie sprawy z faktu, właśnie w ten sposób dał początek wielkiemu światowemu koncernowi, którego marka po 90 latach będzie jedną z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych brandów na świecie.

0 0 głosy
Oceń artykuł
Podziel się:
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments