Publicystyka

Historia Volkswagena Golfa

Ponad 22 miliony sprzedanych egzemplarzy, trzydzieści lat historii i ciągle ta sama nazwa – Golf. Jaka jest historia tego kultowego samochodu, który był, jest i będzie??

Golf I

Pod koniec lat 60. XX wieku firma Volkswagen potrzebowała całkowicie nowego auta, które miało godnie zastapicćzasłużonego już Garbusa. Chciano stworzyć pojazd, który przejąłby od swojego legendarnego poprzednika niezawodność, ekonomikę oraz dobra jakość, a ponadto miał być szybszy, bardzoej komfortowy i bezpieczniejszy. Prace nad projektem zaczęły się w 1967 roku. Za kształt nadwozia odpowiedzialny był Giorgio Giugiaro i firma Ital Design. Przedstawiony projekt był całkowicie odmienny niz stylistyka Garbusa. Charakterystyczne dla poprzednia Golfa obłości zniknęły z karoserii, a w zamian pojawiły się kanty i linie proste, nadające autu bardzej pudełkowy wygląd. W 1971 roku zarząd Volkswagena podjął decyzje o produkcji seryjnej nowego pojazdu, która na dobre rozpoczęła się w 1974 roku. Golf był samochodem bardzo nowoczesnym na owe czasy. Trzy lub pięciodrzwiowy hatchback zapewniał wygodną podróż czterem osobom i zapewniał sporo miejsca na bagaż. Stało się to dzięki poprzecznej zabudowie silnika, przedniemu napędowi oraz zawieszeniu z kolumnami McPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu. Bezpieczeństwo pasażerów odgrywało znaczącą rolę – auto spełniało

amerykańskie normy bezpieczeństwa. Było wyposażone m.in. w bezwładnościowe pasy oraz dwuobwodowy układ hamulcowy. Ważnym atutem Golfa była jego niska cena – 7995DM za wersje podstawową, dzięki czemu był on dostępny dla większej rzeszy nabywców. Otrzymywali oni samochód z silnikiem 1.1l o mocy 50KM. Przy masie wynoszącej 750kg Golf rozpędzał się do 140km/h a 'setkę’ osiągał w 16,5 sekundy. Golf pierwszej generacji był genialna konstrukcją. Dobitnie świadczy o tym fakt, że w udoskonalonej formie jest on nadal produkowany w RPA, stanowiąc uzupełnienie do oferty nowych modeli.

Dane Techniczne:
produkcja: 1974 – 1983
dł/szer/wys: 3705/1610/1410mm
rozstaw osi: 2400mm
Silniki:
benzynowe:
1.1 50KM, 1.5 70KM, 1.6 110KM
diesel:
1.5D 50KM, 1.5TD 70KM
Wyprodukowanych egzemplarzy: 6,8 mln

Golf II

W 1978 roku inżynierowie i projektanci pracowali już nad nowym Golfem, który mógł zaspokoić rosnące wymagania klientów. I tak w 1983 roku światło dzienne ujrzała kolejna generacja lubianego kompaktu. Podstawowe założenia nie uległy zmianie, Golf II był jednak większy, bardziej komfortowy i zyskał nieco obłości. Charakterystycznym detalem stylizacyjnym stał się bardzo szeroki słupek C, nadający autu solidności. Od tej chwili stał sie ona znakiem rozpoznawczym kolejnych generacji Golfa. Wnętrze jest o 30% przestronniejsze niż w poprzedniku i wyposażone w całkowicie nowy system wentylacji. Łatwość w pakowaniu bagażu zapewniał nie tylko wiekszy otwór bagażowy, ale także dostępna za dopłatą dzielona tylna kanapa. W okresie produkcji Golfa II wprowadzono wiele istotnych innowacji i ciekawych wersji. Dużą wagę

przywiązywano do ochrony środowiska i bezpieczeństwa. W odmianie 1.8GLX i turbodiesel montowano np. specjalną skrzynie biegów 4+E. Symbol ten oznacza, że auto osiągało prędkość maksymalna na trzecim biegu, a czwarty służył do jazdy ekonomicznej. W 1984 roku w układzie wydechowym silnika 1.8 zamontowano katalizator, a w 1990 roku wszystkie silniki benzynowe już posiadały katalizator. Dla Golfa II opracowano także system napędu na cztery koła. Zainstalowano go po raz pierwszy w 1986 roku w wersji o nazwie Syncro, w której pojawił się także układ ABS.

Dane Techniczne:
produkcja: 1983 – 1991
dł/szer/wys: 3985/1665/1415mm
rozstaw osi: 2475mm
Silniki:
benzynowe:
1.3 55KM, 1.6 75KM, 1.8 90KM, 1.8 107/112KM, 1.8 16V 129/139KM, 1.8G60 160KM
diesel:
1.6D 54KM, 1.6TD 70KM
Wyprodukowanych egzemplarzy: 6,3 mln

Golf III

Rok 1991 przyniósł przełom w liczącej 17 lat historii Golfa. Trzecia generacja przeszła bardzo zdecydowane modyfikacje stylizacyjne oraz technologiczne i zdobyła wiele nagród. Konstruktorzy położyli ogromny naciska na bezpieczeństwo. Wytrzymała struktura nadwozia z kontrolowanymi strefami zgniotu i boczne zabezpieczenia pozwoliły spełnić surowe amerykańskie normy i pozytywnie przejść testy zderzeniowe. W 1992 roku za niewielką dopłatą można było dostać poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, a cztery lata później kurtyny boczne. Konstruktorzy pomyśleli również o środowisku naturalnym. Większość plastikowych elementów auta mogła

byc poddana recyklingowi i posłużyć ponownie do produkcji komponentów auta. Ciekawym modelem był Golf Ecomatic, w którym 64-konny diesel wyłączał sie automatycznie kiedy samochód stał w korku lub pod światłami. Walory nowego Golfa doceniła także komisja konkursu 'Car of the year’ przyznając mu tytuł za rok 1992. Wiele nowych rozwiązań technicznych pojawiło się pod maska Golfa III. W 1992 roku inżynierowie Volkswagena umieścili w nim widlasty silnik V6. Przełomowym momentem w historii serii było wprowadzenie w 1993 roku jednostki wysokoprężnej TDI z bezpośrednim wtryskiem. Dzięki temu udało się połączyć doskonałą dynamikę i bardzo niskie zużycie paliwa.

Dane Techniczne:
produkcja: 1991 – 1997
dł/szer/wys: 4020/1695/1425mm
rozstaw osi: 2475mm
Silniki:
benzynowe:
1.4 60KM, 1.6 75/100KM, 1.8 75/90KM, 2.0 115KM, 2.0 16V 150KM, 2.8VR6 174KM, 2.9VR6 190KM
diesel:
1.9D 64KM, 1.9TD 75KM, 1.9TDI 90/110KM
Wyprodukowanych egzemplarzy: 4,8 mln

Golf IV

Po raz pierwszy za projekt nadwozia Golfa odpowiedzialny był Hartmut Warkuss, dotychczasowy designer Audi. Karoseria stała się masywna jak nigdy dotąd. Cechami charakterystycznymi dla nowego Golfa stały się przede wszystkim przednie reflektory, tylne lampy zespolone mocno zachodzące na bok oraz niezwykle szeroki i wygięty słupek C. Karoseria była w całości galwanizowana co pozwoliło zapewnić dwunastoletnia gwarancje antykorozyjną. Volkswagen przywiązywał wiele wagi do jakości montażu i spasowania poszczególnych elementów nadwozia. Produkcje auta zorganizowano w taki sposób, aby móc jeszcze bardziej reagować na potrzeby klientów. Tym

co oprócz jakości i niezawodności przyciągało klientów do Golfa IV były jego silniki. Volkswagen postawił na mocne jednostki napędowe. W tej generacji debiutował niezwykle udany 1.8T. Dzięki 20-zaworowej głowicy i turbosprężarce moc osiągnęła w wersji podstawowej 150KM. Silnik ten o mocy podniesionej do 180KM napędzał też zaprezentowanego w 2001 roku Golfa GTI. Był to samochód stworzony na 25. rocznicę powstania tej linii. Jego wyróżnikami były m.in. detale stylizacyjne nawiązujące do legendarnego przodka z 1976 roku.

Dane Techniczne:
produkcja: 1997 – 2003
dł/szer/wys: 4149/1735/1439mm
rozstaw osi: 2511mm
Silniki:
benzynowe:
1.4 16V 85KM, 1.6 100KM, 1.6 16V 105KM, 1.6FSI 110KM, 1.8 20V 125KM, 2.0 115KM, 1.8T 20V 150/180KM, 2.3 V5 150KM, 2.3 V5 20V 170KM, 2.8 V6 204KM, 3.2 V6 241KM
diesel:
1.9SDI 68KM, 1.9TDI 90/110KM, 1.9TDI PD 100/115/130/150KM
Wyprodukowanych egzemplarzy: 4,3 mln

Golf V

Od niemal trzydziestu lat Golf jest najchętniej kupowanym autem w Niemczech i najczęściej wybieranym modelem Volkswagena na świecie. I Golf V ma nim pozostać. Projekt karoserii jest śmielszy niż u poprzednika, ale jednocześnie od razu widać, że jest to Golf. Dynamiczny wygląd nadwoziu nadają reflektory, przetłoczenia na masce, mocno wyprofilowany przedni zderzak oraz niewielki spoiler nad tylna klapą. Golf V jest większy od Golfa IV. Szczególnie istotny jest dłuższy o 67 mm rozstaw osi. Dzięki temu bagażnik ma teraz 350l pojemności (o 20l więcej niż u poprzednika). We wnętrzu od razu widać, że ogromną wagę przywiązano do jakości materiałów wykończenia. Fotele również sa całkowita nowością. Za dopłata możemy je wyposażyć w elektrycznie sterowane podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Ciekawe

rozwiązanie wprowadzono w dwustrefowej klimatyzacji Climatronic. Podczas jazdy do tyłu system automatycznie przełącza się na obieg zamknięty, a po uruchomieniu spryskiwacza szyb natychmiast przerywane jest doprowadzanie powietrza z zewnątrz. Golf V otrzymał elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy, który ma siłę dostosowana do prędkości i redukuje o 0.2l zużycie paliwa. Bezpieczeństwo pasażerów to bardzo istotna sprawa, dlatego Golf V ma w wyposażeniu seryjnym 6 poduszek powietrznych, 5 zagłówków i bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa.

Dane Techniczne:
produkcja: od 2003
dł/szer/wys: 4204/1759/1485mm
rozstaw osi: 2578mm

Fotografie pochodzą z serwisu www.DesktopMachine.com

0 0 głosy
Oceń artykuł
Podziel się:
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najlepiej oceniane
Inline Feedbacks
View all comments