Publicystyka

Najlepsze auta świata cz. 1 – Lotus Omega / Lotus Carlton

Omega A nie jest obecnie specjalnie wyszukanym autem. Zwykły rodzinny przestronny wóz w umiarkowanej cenie, dodatkowo mający problem z korozją. Jednostki napędowe stosowane w Oplu Omega A również nie zachwycają. Jednak cykl „Najlepsze auta świata”, to nie kącik aut używanych i nie mam zamiaru opisywać, jak sprawuje się zagazowany trup po 300 tys km. Opel, a w zasadzie
Lotus proponował najbardziej zamożnym nabywcom dużo bardziej niezwykły pojazd – Lotus Omega (wersja EU) lub Lotus Carlton (wersja UK).

Trochę historii synu!

Lotus Omega pojawił się w roku na rynku w roku 1990. Była to z założenia najszybsza, ale jednocześnie niespartańska wersja Omegi. Powstał najszybszy ówczesny sedan świata.

W swoim czasie konkurował z najlepszymi limuzynami w swojej klasie m.in. BMW M5 i Mercedesem 500 E. Co interesujące, po tylu latach używana Omega jest warta kilka razy więcej od swoich ówczesnych rywali. Czym zawdzięcza sobie taką cenę? W ciągu 3 lat produkcji, bramy fabryki Lotusa opuściło tylko 950 sztuk auta. 250 z nich posiadało kierownicę po prawej stronie i nazwę Lotus Carlton. Cena auta również nie była niska – wynosiła astronomiczne 48 000 tys. funtów (UK). Obecnie wartość używanej Omegi Lotus kształtuje się na poziomie około 30 000 tys. euro za perfekcyjny egzemplarz (D). W Polsce model praktycznie nie występuje – udokumentowano obecność jednego jeżdżącego egzemplarza.

Różnice

Wyjątkowość Lotusa polega też na jego kolorze, nazwanym „imperial green”. Jest to bardzo ciemna zieleń, wpadająca w czerń. Prawdziwy Lotus Omega mylony jest z często ze „zwykłą” Omegą 3000 i Omegą Evo 500. Z pośród tych modeli wyróżnia go nieco inny body kit i charakterystyczne wloty na masce. Zauważyć można również inną lotkę na klapie bagażnika i loga Lotusa na zewnątrz i wewnątrz auta. Z zewnątrz wyróżnik stanowią także 17″ calowe felgi z oponami 235/45-17 (przód) i 265/40-17 (tył). Z przodu skryte są za nimi 330mm wentylowane tarcze hamulcowe z 4-tłoczkowymi zaciskami, a z tyłu 300mm, 2 tłoczkowe.
Samochód oczywiście wyposażony jest w system ABS. Waga gotowego do jazdy auta nie jest szczególnie wysoka i wynosi 1650 kg. Pamiętajmy, że nadal jest to czterodrzwiowa tylnionapędowa, bardzo luksusowa limuzyna.

Opel, Lotus, a może Chevrolet?

Podstawą do zbudowania jednostki napędowej Lotusa Omegi, była znana z modelu Opel Omega 3000, jednostka C30SE o pojemności 3000cm3. Inżynierowie Lotusa rozwiercili jej pojemność do 3516cm3 i dzięki dwóm turbosprężarkom Garrett T25, uzyskali moc 377 koni mechanicznych. Daje to przeszło 104 KM z jednego litra pojemności. Silnik dzięki sprężaniu wynoszącym 0,7 bara gwarantuje w miarę sensowną trwałość i świetne osiągi. Do przeniesienia napędu posłużyła znana z Chevroleta Corvette skrzynia ZR1, produkowana przez ZF. Wszystkie te modyfikacje pozwalają Lotusowi na osiągnięcie pierwszej setki już po ok 5 sekundach. Pierwsze 400 metrów „pęka” po 13,2s. Według producenta samochód osiąga prędkość maksymalną 287 km/h. Na kilku filmikach dostępnych w sieci można zobaczyć jak Omega „zamyka szafę” i rozpędza się do ponad 300 km/h.

Suche fakty

Wymiary:
Długość/szerokość/wysokość – 4768 / 1812 / 1435 mm
Rozstaw osi – 2730 mm
Rozstaw kół – 1580 mm
Masa – 1650 kg / 2110 kg (dopuszczalna)
Koła – 235/45/17 (przód) 265/40/17 (tył)

Dane Techniczne:
Pojemność silnika/rodzaj – 3615cm3 / 6 cylindrów-24 zawory-BiTurbo
Maksymalna moc/przy obrotach – 377 KM / 5200 rpm
Maksymalny moment obrotowy/przy obrotach – 557 / 4200 rpm
Stopień sprężania – 8.2:1
Skrzynia biegów – manualna, 6 biegowa
Pojemność zbiornika paliwa – 75 litrów

Osiągi:
0-60mp/h (97km/h) – 4.9s
0-100km/h – 5.2s
0-160km/h – 11s
0-100mp/h (161km/h) – 11.0s
0-200km/h – 17.2s
0-400m – 13.2s
0-402.33m – 13.5s
0-100-0km/h – 8.6s
Prędkość maksymalna – 287 km/h lub 176 mph

0 0 głosy
Oceń artykuł
Podziel się:
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments