Na Ziemi są samochody i wszystkie inne pojazdy, które chcą je udawać. Bugatti EB Veyron 16.4 pod skrzydłami VW należy niezaprzeczalnie do tych pierwszych i nawet wśród nich nosi, jakże znamienną, żółtą koszulkę lidera.
Najszybsze auto w naszym układzie planetarnym, produkowane we Francji – no, powiedzmy w miarę – seryjnie ujrzało światło dzienne. Prototyp tego monstrum jest znany już od przeszło roku, jednak dopiero teraz można go nabyć w autoryzowanych salonach.
Bugatti EB Veyron 16.4 jest jak unikatowe połączenie skórzanej rękawiczki Gucci’ego i skąpanego w oleju i smarze bolidu F1. Pod fornirem luksusu, skóry i zastosowanych przednich materiałów we wnętrzu oraz prestiżu kryje się nieokiełznana moc i niezrównany charakter, którego nie można porównać nawet z najszybszymi tego łez padołu. Parametry techniczne mówią same za siebie. Mam tu na myśli przede wszystkim 1001 włoskich koni mechanicznych przedniej maści, które dostarczają kierowcy niezapomnianych wrażeń takich jak przekroczenie, nieprzekraczalnej dla seryjnie produkowanych pojazdów dotychczas prędkości 400 km/h. Tytułowy bolid przekracza ją nieznacznie, bo o zaledwie 2 km/h, ale jednak! Pomagają mu w tym niezaprzeczalnie cztery turbosprężarki o mocy pokaźnego silnika odrzutowego każda. To również dzięki nim auto osiąga moment obrotowy równy 1250 Nm.
Przy tak ogromnej mocy logiczne jest również zastosowanie napędu na cztery koła, co znacznie poprawia przyczepność oraz przyśpieszenie od 0-100 km/h, które i tak z sukcesem konkurować może z najnowszymi ścigaczami, gdyż wynosi jedynie 2,5 s. Do przenoszenia takiej mocy i osiągania takich rezultatów na asfalt potrzebne są równie gigantyczne koła, bo o szerokości 335 mm, ale nie należy zapominać o hamowaniu, które w Veyronie jest równie imponujące – droga hamowania ze 100km/h wynosi jedynie 31,5 m (w F1 16,5 m, ale tych dwóch nie można oczywiście porównywać). W osiąganiu tak dobrych wyników w hamowaniu nasz bolid zawdzięcza również dzięki zastosowaniu innowacyjnego systemu wspomagającego hamowanie z zastosowaniem spojlera, który w trakcie hamowania z wyższych prędkości ustawia się pod kątem prostym, jak ściana. Podobne rozwiązania stosuje się w myśliwcach. Niegdyś z resztą Bugatti produkowało samoloty, ale z czasem podobnie jak BMW przerzuciło się na, o ileż lepsze ;), samochody.
Tak oto doczekaliśmy się kolejnego auta, o którym marzyć będą nieogarnięte ludzkim umysłem rzesze małolatów przyklejających sobie plakaty superbolidów na ścianę pokoju lub umieszczających je na pulpicie systemu swojej życiowej miłości – komputera, jak i zarówno wszyscy ludzie, którzy nie mogą sobie na niego pozwolić – w końcu każdy, kogo będzie stać na tę przystosowaną do poruszania się po drogach publicznych rakietę kupi ją bez wahania, choćby za ostatni grosz!
Dane techniczne
Silnik
Pojemność skokowa: 7993
Średnica cylindra/skok tłoka: 86×86
Stopień sprężania: 9,0
Moc maksymalna KM/obr. (kW): 1001/6000 (736)
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr): 250/2200-5500
Wymiary
Całkowita długość (mm): 4466
Całkowita szerokość (mm): 1998
Całkowita wysokość (mm): 1206
Rozstaw osi (mm): 2700
Rozstaw kół przednich (mm): 1723
Rozstaw kół tylnych (mm): 1632
Rozmiary kół i ogumienia
Rozmiar kół:
-przód: 235 x 520 A
-tył: 325 x 540 A
Ogumienie:
-przód: 245-690 R 520 A
-tył: 335-710 R 540 A
Osiągi
Prędkość maksymalna: 406 km/h
Przyśpieszenie 0-300 km/h: poniżej 14 s.