Nowe dziecko koncernu Fiat- model 131 ujrzał światło dzienne w po raz pierwszy w Turynie, w październiku 1976. Był on pomyślany jako następca udanego Fiata 124, produkowanego od 1966 i dostępnego w sprzedaży do 1977. Moment narodzin nowego modelu nie był najlepszy: lawinowo rosnące ceny paliw, kryzys naftowy, niezbyt dobra sytuacja finansowa samego koncernu. Tak więc 131 miał być autem ekonomicznym i wygodnym.
W samochodzie montowano jednostki napędowe zapożyczone ze starszego brata-modelu 124. Były to silniki benzynowe o pojemnościach 1297cm3 i mocy 65 KM oraz 1585cm3 i mocy 75 koni. Napęd przenoszono na koła tylne za pośrednictwem standardowej 4 biegowej manualnej skrzyni lub dwóch opcjonalnych- 5 biegowej manualnej bądź raczej rzadko spotykanemu w opcji 3-stopniowemu automatu. Produkcja pierwszej serii (Fiat 131 Mirafiori i Mirafiori S) trwała w latach 1974-1978. Spośród innych odmian wyróżniały ją cztery okrągłe reflektory osadzone w częściowo chromowanym grillu (w wersji „Special”), lub dwa prostokątne reflektory (w wersji Standardowej). Tylne lampy były charakterystycznie ułożone w kształt litery „T”. Zastosowano zderzaki typowe dla aut z tamtych lat- chromowane z gumowymi odbojami na krańcach. Chromowane były także ramiona i pióra wycieraczek, dekle na kołach i inne podobne drobiazgi. Pierwsza seria wypuszczona została w 3 wersjach nadwoziowych: jako 2 i 4 drzwiowy sedan oraz 5 drzwiowe kombi (zwane przez producenta „Familiare”). Warto nadmienić, iż pierwsze serie zyskały przydomek „Mirafiori”, od nazwy przedmieść Turynu, gdzie powstawały legendarne model Fiata, jak choćby 500 Topolino, czy przepiękny 850.
Rok 1978 przynosi zmiany i najpoważniejszy facelifting w dziejach modelu. Do produkcji wchodzą auta z nowymi jednostkami w wersji DOHC- 1301cm3 (78KM) i 1585cm3 (96KM). Gama modelu obejmowała teraz wersje- Mirafiori L, Mirafiori CL oraz Super-Mirafiori. Szczególnie warta wyróżnienia jest odmiana Super-Mirafiori. Od innych odmian różniła się m.in: zastosowaniem plastikowych zderzaków, obrotomierza, lepszymi materiałami tapicerskimi i felgami. Dostępna była jedynie jako 4-drzwiowy sedan. Zmian nie ominęła również wersja kombi, której nazwę przemianowano na „Panorama” i wyposażono w silniki diesla (1995cm3- 60 KM i 2445cm3- 72 KM.).
Kolejne modyfikacje nadchodzą w roku 1981. Zmiany obejmują zarówno sferę mechaniczną jak i wizualną pojazdu. Pojawiła się zmodyfikowana skrzynia biegów, nowa paleta silników, usprawniono hamulce, zawieszenie, etc. Zmieniono wystrój wnętrza, a na nadwoziu pojawiły się listwy z tworzywa, nowe plastikowe zderzaki, itd. W tym czasie wprowadzono także wersję 2000 Supermirafiori Volumetrico Abarth z 2 litrowym, 140 konnym silnikiem, zmodyfikowanym „zawiasem”, hamulcami tarczowymi i innymi sportowymi mechanizmami. Fiat 131 posiadał jeszcze kilka wersji sportowych, ale jest to temat na osobny artykuł…
Co do moich przygód z 131. Cóż nie było tego za wiele. Kiedyś jak byłem młodszy to zawsze z uwagą oglądałem żółte Super-Mirafiori, z 2-litrowym silnikiem, stające po sąsiedzku. Nawet kiedyś chciałem coś takiego kupić(każdy może marzyć). Według mnie 131 to jeden z ostatnich, może oprócz 132 naprawdę ładnych i cieszących się uznaniem wśród klientów Fiatów. Późniejsze „plastikowe” nie grzeszące urodą modele Ritmo czy Argenta zaprzepaściły cały dorobek Fiata jako producenta dobrych i uznanych aut. W swych czasach 131 uważany był za samochód naprawdę bardzo udany i komfortowy. W epoce „demokracji ludowej” w Polsce wożeni byli takimi dygnitarze PZPR i „ludzie władzy” .
Dane techniczne
– Nadwozie samonośne, w zależności od wersji jako 2 i 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi
-Silniki benzynowe: 1297cm3 (65 KM), 1585cm3 (75 KM), DOHC- 1301cm3 (78 KM) i 1585cm3 (96 KM)
-Silniki diesla: 1995cm3 (60 KM) i 2445cm3 (72 KM)
-Silniki wersji wyczynowych: 1452cm3 i 1995cm3
-Skrzynia biegów 4 lub 5 biegowa manualna, lub 3-stopniowa automatyczna
-Zawieszenie przednie, wahacze poprzeczne, zwrotnice kolumnowe typu Mc Person, stabilizator
-Zawieszenie tylne, os sztywna prowadzona czterema drążkami reakcyjnymi , sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, drążek Panharda
-Hamulce dwuobwodowe ze wspomaganiem, przednie tarczowe, tylne bębnowe lub tarczowe, hamulec ręczny-mechaniczny na tylne koła
-Ogumienie-165SR13 lub 175/70SR13, model 2000TC-185/70SR13, model 2000TC Compressore-185/60HR14
-Długość/szer./wys. pojazdu- 425/164,5/141 cm
-Rozstaw osi-249 cm
-Masa własna w zależności od wersji od 1025kg do 1195 kg