Prezentacje

Prezentacja Ford Focus C-Max

Ta klasa samochodów pojawiła się całkiem niedawno. Stworzyła ją firma Renault, lubiąca bardzo eksperymentować. To ona wyprodukowała Espace’a, europejskiego odpowiednika Voyagera. Po kilkudziesięciu latach jakiś francuski alchemik stworzył Scenic’a. Zapoczątkował on nową klasę – super sprzedających się compact-vanów. W całej tej magii chodzi o zrobienie hiper praktycznego nadwozia na podwoziu zwykłego kompaktu.

Przedstawienie czas zacząć!

Scenic został zbudowany na podwoziu Meganki. Przez szmat czasu był monopolistą. Aż tu pewnego razu Ford ogłosił, że pracuje nad vanem na bazie Focusa. Jednak projekt upadł – jego podwozie było za słabe. Zaraz potem pojawiła się Zafira Opla
i Xsara Picasso Citroena. Ale dopiero teraz najwięksi giganci ocknęli się ze snu. Volkswagen wypuścił Tourana, Toyota Corollę Verso, Renault Scenica II. Co? Scenica II? – tak, konkurencja znowu jest daleko w tyle. Ale czy na pewno? Bo Ford zaskoczył po raz drugi…

Pewnego razu w salonie…

… był tam Tommyp z tatą i zapytał o C-MAX’a. Pewna pani powiedziała, że będziemy mogli tylko go zobaczyć, bo autko jest nieczynne… Nie wnikam dlaczego :-). Samochód stał zaśnieżony na salonowym parkingu. Przetarłem jego reflektory – były piękne :-). Producent stwierdził, że może odnieść sukces dzięki ciekawej stylizacji. Z przeprowadzonych przez niego ankiet wynika, że nikła część ankietowanych poszukuje siedmomiejscowca. Więc zdecydował się na pięć miejsc i dynamiczną stylistykę z opadającym tyłem. Jednak
i tak cały pojazd wydaje się niższy niż na zdjęciach. Otworzyłem go i od razu wziąłem się za sprawdzanie plastików. Były zamarznięte… Przynajmniej wszystko wyglądało estetycznie. Brawo za skrzynię a la Fiat :-)! Wchodziła sama w rękę i wyglądała apetycznie… Siedzenia należy uznać za komfortowe – są bardziej miękkie od tych zastosowanych w Focusie. Ale to i tak nie to co w Scenicu II. Również pod względem schowków ustępuje Francuzowi – tu są tylko „podpodłogowe” z tyłu, kieszenie w drzwiach i schowki przed pasażerem – dolny i górny. W lepszej wersji dochodzi jeszcze miejsce na okulary i konsola „premium”. W tej konsoli można przewieść dziewięć puszek 0.33l i 1.5 litrową butelkę! Wspomnę, że jest standardem w nie oferowanej u nas wersji Ghia. Można ją (konsolę) dokupić za 2300zł na miejsce zwykłej „tacki”. Gratis dostaniemy elektryczny hamulec postojowy. Tył zaskakuje ilością miejsca i jakością trzymania bocznego. To nie to co w Fieście! Jest tu również lampka oświetlająca – tego brakuje w zwykłym Focusie. Bagażnik nie zaskakuje – jest wręcz za mały jak na tą klasę. Dodatkowo przeszkadza mały próg – nie tego oczekiwaliśmy! Auto jest oferowane u nas tylko w wersjach Ambiente i Trend. Do dyspozycji mamy 3 kolory zwykłe i 10 metalizowanych.

Dla zainteresowanych. Ambiente oferuje nam podstawę. Wstawki są czarne i niebiesko metalizowane. Trend to srebrne wstawki i półeczki lotnicze dla pasażerów tylnych. W nie oferowanej u nas Ghii dostajemy drewnopodobne wstawki i standardowo konsolę premium. Kolejność to Ambiente < Trend < Ghia.

Dawno, dawno temu z trawy…

Jak każdy Ford zawieszenie ma nastawione na przyjemność z prowadzenia. Jest dość twarde i stabilne. Samochód może napędzać jeden z czterech silników – do wyboru dwa benzynowce i dwa turbodiesle – w tym jeden nie oferowany na razie u nas. Zauważcie, że najmocniejszy diesel jest mocniejszy niż silnik 1.8. Do teraz nie było to takie oczywiste.

 Dane Techniczne

silnik

1.6 Duratec
DOHC 16V

1.8 Duratec
DOHC 16V

1.6
Duratorq TDCi 16V

2.0
Duratorq TDCi 16V***

pojemność (cm3)

1596

1798

1560

1998

charak. techniczna

4 cylindry w
ukł. rzędowym / Elektronicznie sterowany wtrysk paliwa / Elektroniczny
układ sterowania pracą silnika Visteon

4 cylindry w
ukł. rzędowym / Elektronicznie sterowany wtrysk paliwa / Elektroniczny
układ sterowania pracą silnika Visteon

4 cylindry w
ukł. rzędowym / Układ bezpośredniego wtrysku paliwa common rail /
Elektroniczny układ sterowania pracą silnika Bosch / Turbosprężarka o
zmiennej geometrii łopatek turbiny

4 cylindry w
ukł. rzędowym / Układ bezpośredniego wtrysku paliwa common rail /
Elektroniczny układ sterowania pracą silnika Siemens / Turbosprężarka
o zmiennej geometrii łopatek turbiny i obniżonej bezwładności

moc maksymalna **

74KW (100KM)
przy 6000 obr/min

88KW (120KM)
przy 6000 obr/min

* fabryczne dane testowe
Forda. Wszystkie wersje mają 5-stopniową mechaniczną skrzynię biegów,
z wyjątkiem odpowiednio oznaczonych wersji wyposażonych w skrzynię
6-biegową lub przekładnię automatyczną. CVT = bezstopniowa przekładnia
automatyczna.
** wartości uzyskane podczas testów fabrycznych, zgodnie z normą ISO
*** dostępny w późniejszym terminie

Wyposażenie…

…jest całkiem niezłe. Proszę tylko spojrzeć do cennika na samym dole. Samochód możemy wyposażyć w automatyczną dwustrefową klimatyzację, zestaw multimedialny, reflektory ksenonowe, osiem głośników (!), system audio RSE, nawigację satelitarną
i skórzaną tapicerkę. Tak więc możemy sobie kupić dom na kołach. Pod względem cen samochód wygląda korzystnie. Tylko, że to są ceny z wyposażeniem promocyjnym.

Ceny Focusa C-Max:

Ambiente 1.6 65 800 zł
Ambiente 1.8 68 800 zł
Ambiente 1.6 TDCI 75 800 zł
Trend 1.6 71 600 zł
Trend 1.8 74 300 zł
Trend 1.8 aut. 79 300 zł
Trend 1.6 TDCI 81 200 zł
Trend 1.6 TDCI aut. 86 200 zł

Sąd ostateczny!

Czym jest ten samochód – jest niczym! W porównaniu z Focusem II, który będzie toczył ciężką batalię z VW Golfem V i Astrą III. Ten model ma wielką szansę zdetronizować Scenica, ale to jeszcze nie to. Projekt chybiony? Nie. Brak mu po prostu funkcjonalności Renault, tak ważnej w tym segmencie.

Podczas pisania tego arta kierowałem się danymi zawartymi na internetowej stronie dealera Forda – City Car Gliwice.

0 0 głosy
Oceń artykuł
Podziel się:
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments