Trochę Historii
Nowy Cherokee uzupełnia gamę pojazdów JEEP jako trzeci już model legendarnej marki o 60-letniej tradycji. Pierwszy cywilny Jeep, nazwany CJ2A to rok 1945. Cztery lata później pojawił się dwudrzwiowy Jeepster, napędzany słynnym wówczas silnikiem Willys`a. Bezpośredni następca oryginalnego Jeep`a – Wrangler – jest symbolem marki JEEP.
W roku 1963 pojazdy Jeep jako pierwsze w branży oferowały napęd na cztery koła i automatyczną skrzynię biegów. Charakterystyczną dla Jeep`a cechą był również napęd na cztery koła z mechanizmem różnicowym o zmiennym tarciu Quadra TracTM, po raz pierwszy oferowany w modelu Wagoneer 1973 roku. Wprowadzony jako model roku 1984 Jeep Cherokee był pierwszym pojazdem SUV o czterodrzwiowym nadwoziu konstrukcji unitarnej.
W roku 1992 Jeep zaprezentował model Grand Cherokee W roku 1997 – samochód koncepcyjny Dakar – czterodrzwiowy Wrangler. Rok później pojawił się koncepcyjny Jeepster, pojazd rodzaju sportster napędzany silnikiem V8, zdolny pokonać Rubicon Trail (Szlak Rubikonu). Jeep Cherokee łączy cechy obu koncepcji w pojeździe produkcyjnym – stanowiącym wizję producenta na temat współczesnego rynku SUV.
O aucie
Nowy Cherokee charakteryzuje się krótkim zwisami przednimi i tylnymi dla maksymalnej zdolności terenowej, montowanym na zewnątrz kołem zapasowym oraz 16-calowymi obręczami kół. Odważna, funkcjonalna estetyka Dakar`a znalazła wyraz w rosłej sylwetce Cherokee, dominującej pozycji siedzeń, wykorzystaniu przestrzeni wewnętrznej. Po obu stronach charakterystycznej dla marki, siedmiodzielnej kraty chłodnicy Jeepster`a umieszczono wysokowydajne reflektory. Linia maski silnika została obniżona dla polepszenia widoczności, co stwarza efekt tłoczonej, zwężającej się ku tyłowi płaszczyzny. Dwie wersje Cherokee różnią się motywami zewnętrznymi. W wersji sport występują kontrastowe obudowy zderzaków, nadkola błotników i boczne listwy nadwozia. Wersja Limited to wygląd monochromatyczny, ze zderzakami, nadkolami i listwami bocznymi w kolorze nadwozia.
Elegancja przede wszystkim
Estetyka wnętrza Cherokee również wywodzi się od Jeepster`a. Na tablicy rozdzielczej znajdziemy zespół okrągłych wskaźników w kolorach czarnym i beżowym. Także okrągłe są wyloty klimatyzacji oraz motyw wokół wewnętrznych klamek drzwi. Głębokie kieszenie drzwi przednich oraz uchwyty na kubki i puszki w drzwiach tylnych to też wyraz świetnego wykorzystania przestrzeni w pojeździe. W wersji Limited zastosowano gładkie wykończenie chromowe dla gniazd wskaźników, środkowej części tablicy rozdzielczej, okolic drążka zmiany biegów, panelu wyłączników na drzwiach, klamek i trzpieni drzwi. Pokrycia foteli wykonano z gładkich tkanin. Wzorowana na koncepcji Dakar linia samochodu zapewnia wyjątkowo dużo miejsca nad głowami pasażerów, a praktyczne rozwiązanie jednoręcznego składania tylnego siedzenia 65/35 – wydatnie zwiększa wygodę przewozu pasażerów jak i bagażu. Bagażnik posiada uchwyty mocowania ładunku oraz zawieszenia toreb.
Konstrukcja nowego Cherokee zawiera szereg nowych rozwiązań
Nowy silnik V6 PowerTech o pojemności 3.7 litra zbliżony jest konstrukcyjnie do znanego silnika V8 o pojemności 4.7 litra, napędzającego Grand Cherokee. Zbudowany jest w układzie sześciocylindrowym widlastym 90° z równymi odstępami zapłonowymi, odlewanym żeliwnym kadłubem i skrzynią korbową, aluminiowymi głowicami cylindrów oraz z wałkiem wyrównoważającym . Moc silnika wynosi 157 kW (214 KM) przy 5200 obr/min, a moment obrotowy 305 Nm przy 4000 obr/min. Podobnie jak w silniku 4.7 l V8 górne wałki rozrządu napędzane są łańcuchem (dla optymalizacji osiągów i trwałości), zastosowano wałek rozrządu konstrukcji rurowej z krzywkami ceramiczno-metalowymi dla redukcji ciężaru silnika, bezwyciekowy system uszczelnień, układ bezpośredniego mocowania osprzętu, napędzanego pojedynczym paskiem klinowym dla ograniczenia drgań, hałasu i ciężaru.
Dzięki zastosowaniu w V6 PowerTech napędzanego przekładnią zębatą wałka wyrównoważąjącego ograniczono drgania silnika. Kolektor dolotowy wykonany jest z materiałów kompozytowych o indywidualnie dobranych kanałach ssących dla każdego cylindra. Dla optymalizacji osiągów i niezawodności pracy silnika zastosowano w nim aktywny system czujników samozapłonu.
Silnik 3.7 litrowy skojarzony z przekładnią automatyczną umożliwia holowanie masy 3.250 kg, w czym nie ma równych w swej klasie.
Nowy 4-cylindrowy silnik Turbo Diesel o wtrysku bezpośrednim w technice Common Rail, o pojemności 2.5 litra, pracujący w technice 16-zaworowej posiada odlewany żeliwny kadłub silnika i jednoczęściową aluminiową głowicę cylindrów. Silnik rozwija moc maksymalną 105 kW (141 KM) przy 4000 obr/min i moment obrotowy 343 Nm przy 1800 obr/min. Zastosowano w nim górne wałki rozrządu napędzane paskami zębatymi, bezpośredni wtrysk paliwa w technice Common Rail i wałki wyrównoważające. Pojazdy z tym silnikiem wyposażone są w grzejniki olejowe, wspomagające ogrzewanie wnętrza. Silnik Turbo Diesel 2.5 dostępny jest z 5 -biegową manualną skrzynią biegów.
Przednie zawieszenie na sprężynach śrubowych o ponad 200 milimetrowym skoku zapewnia dobrą sprawność terenową. Stabilność zawieszenia zapewniają dolne odlewane i górne kute wahacze połączone z odlewanymi zwrotnicami o bezobsługowych końcówkach kierowniczych. Wpływa to na lżejszą pracę zawieszenia przez redukcję masy nieresorowanej.
W tylnym zawieszeniu zależnym zastosowano sprężyny śrubowe. Jest to lepsze rozwiązanie od zawieszenia na resorach piórowych, ponieważ w sprężynach śrubowych występuje mniejsze tarcie statyczne i dynamiczne , a ponadto zbliża oś obrotu do punktu ciężkości pojazdu, co redukuje przechyły nadwozia podczas ciasnych skrętów. Górny wahacz wleczony w kształcie litery A o konstrukcji skrzynkowej, charakteryzujący się wyjątkową sztywnością chroni przed przenoszeniem się na nadwozie hałasów trakcyjnych. Dolne wahacze wleczone również o konstrukcji skrzynkowej nadają zawieszeniu dużą trwałość we wszelkich warunkach. Sprężyny śrubowe o charakterystyce progresywnej zapewniają stały komfort jazdy i mają duży wpływ na stabilność pojazdu w zmiennych warunkach obciążenia.
Precyzyjny zębatkowy układ kierowniczy, skonstruowany z myślą o pokonywaniu przeszkód terenowych, zapewnia także doskonałe panowanie nad pojazdem na drodze. Celem szybkiego i łatwego dostępu do przestrzeni bagażowej, Cherokee wyposażony jest w prosty układ otwierania drzwi tylnych i oddzielnego okna (opatentowany). Drzwi otwierają się od strony chodnika, umożliwiając bezpieczny załadunek pojazdu. Mechanizm zatrzaskowy ma dwie oddzielne pozycje, toteż pociągnięcie klamki stopniuje funkcje otwierania. Naciśnięcie przycisku tylnych drzwi w pilocie zdalnego sterowania lub obrót klucza w zamku tych drzwi otwiera także osobne okno. Układ hamulcowy Jeep`a Cherokee, dzięki wprowadzonym zmianom i ulepszeniom spełnia zaostrzone standardy amerykańskie, dotyczące skrócenia drogi hamowania. Główne modyfikacje w porównaniu z poprzednim układem obejmują tarcze i bębny o zwiększonej średnicy i odporności mechanicznej oraz polepszenie ich chłodzenia. Pozwala to na znaczne opóźnienie efektu zaniku hamowania oraz wydłuża trwałość klocków i okładzin hamulcowych. Nowy, w pełni zintegrowany system antypoślizgowy (ABS) został udoskonalony pod względem cichszego działania i obniżenia pulsacji pedału hamulca. System obejmuje teraz EBD – elektroniczny rozdzielacz siły hamowania, który samoczynnie optymalizuje siły hamowania przedniej i tylnej osi. Jeep Cherokee posiada możliwość blokowania kół w miarę potrzeby, przy jeździe na niskich biegach w trybie 4 x 4. System ABS zaprogramowany jest na ograniczoną zdolność reakcji w przypadku nawierzchni wyboistych, jak np. na przejazdach kolejowych i pofalowanych drogach gruntowych.
Wchodzące w skład wyposażenia standardowego pojazdu boczne kurtyny powietrzne napełniają się wielostopniowo, w zależności od sił zderzenia oraz tego, czy jadący ma zapięty pas bezpieczeństwa. W ten sposób zderzenia przy niskich prędkościach wywołają łagodniejsze odpalenie poduszki – niż kolizje ze znaczną prędkością przy niezapiętych pasach. Kurtyny rozwijają się z podsufitki nad oknami bocznymi w sposób niezależny od siebie, tzn. w razie uderzenia w lewą stronę samochodu zadziałają lewe kurtyny i na odwrót.
Cherokee posiada wstępne napinacze pasów bezpieczeństwa kierowcy oraz zwalniacze naprężenia pasów kierowcy i przedniego pasażera. W modelu tym zastosowano trzypunktowy, biodrowo-ramieniowy pas bezpieczeństwa dla środkowego tylnego siedzenia oraz system LATCH, służący do mocowania fotelików dziecięcych bezpośrednio do ramy siedzenia.
Celem lepszej ochrony przeciwkolizyjnej twórcy Cherokee zastosowali najnowsze technologie komputerowe do projektowania, analizy i doskonalenia struktury nadwozia. Ponad 70 procent elementów podwozia wykonane jest ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Podłużnice podłogi, przebiegające wzdłuż samochodu wykonane są z wysokowytrzymałych stopów stalowych i mają za zadanie ograniczyć deformacje kabiny oraz chronić układ paliwowy przed uszkodzeniem. Boczne elementy nadwozia o zwiększonej wytrzymałości oraz specjalne wzmocnienia chronią drzwi boczne przed zniekształceniem w razie uderzenia ukośnego i dodatkowo zabezpieczają jadących. Oznacza to również dodatkową wytrzymałość dachu pojazdu. Wzmocnienia otworu drzwi tylnych ograniczają deformację nadwozia w razie uderzenia tylnego. Pomyślano także o wykorzystaniu belki, mocującej koło zapasowe do absorpcji uderzenia tylnego pojazdu. Belkę wykonano ze specjalnie utwardzonego termicznie materiału jako element współpracujący z podłużnicami podłogi. W przypadku silnego zderzenia czołowego mocowanie silnika zrywa się, częściowo rozpraszając energię kolizji i kieruje ja pod kabinę pasażerską. Elementy wnętrza nowego Cherokee spełniają wymogi amerykańskich norm federalnych w zakresie zderzeń czołowych, przewidzianych na rok 2003. Są to specjalne, pochłaniające energię wykładziny piankowe podsufitki, słupków przednich oraz słupków środkowych, amortyzujące skutki uderzeń przez pasażerów pojazdu w razie wypadku.
Jeep Cherokee jest wyposażony w system antykradzieżowy Sentry Key, który jest skomplikowanym układem immobilizera, zabezpieczającym pojazd przed uruchomieniem podrobionym kluczem albo przez zwarcie przewodów zapłonowych; jako opcja przewidziany jest system alarmowy reagujący na naruszenie sieci czujników w samochodzie. Oprócz sterowania blokadą drzwi i zapalania oświetlenia wewnętrznego, pilot systemu aktywuje funkcję antykradzieżową (jest to opcja). Przyciskiem pilota można również otworzyć tylne okno i odblokować same drzwi tylne – bez otwierania pozostałych drzwi samochodu. Można także programować własne preferencje w pilocie zdalnego sterowania – jak np. odblokowywanie jedynie drzwi kierowcy.
DANE TECHNICZNE JEEP`a CHEROKEE
Rozstaw osi : 2650 mm
Długość całkowita : 4437 mm
Szerokość całkowita 1: 819 mm
Wysokość : 1796 mm
Rozstaw kół (przód/tył) : 1524/1516
Prześwit poprzeczny : 257 mm
Kąt natarcia :38,1o
Kąt zejścia : 32,4o
Wysokość sufitu (od poduszki fotela, przód/tył) : 1034/1069 mm
Przestrzeń na nogi (tył / przód) : 1036/935mm
Pojemność ładunkowa
– tylne siedzenie w normalnej pozycji :909 litrów
– tylne siedzenie złożone : 1951 litrów
Pojemność całkowita
– tylne siedzenie w normalnej pozycji : 3859 litrów
– tylne siedzenie złożone : 3424 litrów
Ciężar własny (przybliżony)
– silnik 3.7 litra : 1750 kg
– silnik 2.5 litra : 1878 kg
Aż sam bym chciałbym mieć taka bryczke 😉 tzn. taki samochód .Widziałem go na żywo ,wyglądał bardzo elegancko. Nie dopatrzyłem się praktycznie żadnego minusa chociaż nie wiem jak się zachowuje na drodze , ale robi duże wrażenie.