Na targach CES Mercedes-Benz prezentuje Nowego CLA Coupé z udoskonalonym Asystentem Wnętrza MBUX oraz funkcją ENERGIZING COACH. Nowy model ustanawia także klasowe standardy w dziedzinie aerodynamiki i systemów wspomagających kierowcę z gamy Intelligent Drive.
Dzięki MBUX, począwszy od debiutu nowej Klasy A, Mercedes-Benz zrewolucjonizował sposób obsługi i komunikowania się z samochodem. „Teraz »wskakujemy« na kolejny poziom i w segmencie aut kompaktowych wprowadzamy inteligentnego asystenta wnętrza. Poprzez rozpoznawanie gestów ułatwia on intuicyjną obsługę” – powiedział Ola Källenius, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za prace badawcze oraz za rozwój w Mercedes-Benz Cars. „Pierwsze wcielenie CLA odniosło wielki sukces – model znalazł około 750 tysięcy nabywców, a przy okazji stworzył zupełnie nowy segment czterodrzwiowych coupé” – dodała Britta Seeger, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialna za marketing i sprzedaż Mercedes-Benz Cars.
Układ jezdny: zwrotny i komfortowy
Także w zakresie dynamiki jazdy nowy CLA spełnia obietnicę, jaką składa jego sylwetka: szeroki rozstaw kół (w porównaniu z poprzednikiem: +63 mm z przodu, +55 mm z tyłu) i niżej położony środek ciężkości to kluczowe powody, dla których CLA ma najbardziej sportową charakterystykę prowadzenia spośród wszystkich nowych kompaktów Mercedesa. Specyfikacja techniczna obejmuje wielowahaczową oś tylną, montowany w standardzie układ kierowniczy Direct-Steer oraz oś przednią z hydromocowaniami. Na życzenie dostępne jest tłumienie adaptacyjne, pozwalające kierowcy na wybór pomiędzy komfortowym bądź bardziej bezkompromisowym, sportowym zestrojeniem amortyzatorów. Gama kół obejmuje obręcze o średnicy od 16 do 19 cali. System ESP® zestrojono specjalnie z myślą o wysokiej dynamice jazdy.
Rok od debiutu: MBUX ciągle się uczy
Rok temu, podczas targów elektroniki użytkowej CES w Las Vegas, swoją premierę świętował system inforozrywki Mercedes-Benz User Experience – i wywołał ogromne zainteresowane. Teraz producent wprowadza system inforozrywki na kolejny poziom. Asystent Wnętrza MBUX ułatwia intuicyjną obsługę instrumentów. Pozwala na przykład na dostosowanie zawartości ekranu, gdy tylko ręka użytkownika zbliży się do deski rozdzielczej lub panelu dotykowego na konsoli środkowej. W aktywnym menu podświetlone zostają wówczas poszczególne ikony. Co więcej, system jest w stanie rozróżnić intencje kierowcy i pasażera z przodu – wie w ten sposób, dla kogo aktywować np. funkcję masażu fotela. Asystent Wnętrza oferuje także funkcję „ulubionych”. Dostęp do niej uzyskuje się, przytrzymując nad konsolą środkową dłoń z rozstawionymi palcami: środkowym i wskazującym (na kształt litery „V”). Są i inne funkcje, które można intuicyjnie obsługiwać bez potrzeby „trenowania” odpowiednich gestów: na przykład w ciemności lampkę do czytania włącza się lub wyłącza poprzez krótkie wyciągnięcie dłoni w kierunku lusterka wstecznego. Jeśli po zmroku kierowca sięgnie do niezajętego fotela, oświetlenie włączy się samo. Dzięki temu łatwiej znaleźć leżące na siedzeniu przedmioty. Gdy tylko dłoń zostanie cofnięta, światło automatycznie zgaśnie.
Z kolei asystent głosowy odpowiada teraz na komendy tylko tej osoby, która jako ostatnia aktywowała system, wypowiadając frazę „Hej, Mercedes”. Może też rozpoznawać i odpowiadać na znacznie bardziej złożone zapytania (początkowo na rynku amerykańskim) w coraz większej liczbie dziedzin, takich jak: sport („Hej Mercedes, jak grała drużyna San Francisco?”), giełda („Jak cena akcji Apple’a wypadała na tle Microsoftu?”), obliczenia („Ile wynosi pierwiastek kwadratowy z 3?”) czy wiedza ogólna ( „Ile tłuszczu ma awokado?”).
Aerodynamika
Przed przeprowadzeniem pierwszych pomiarów nowego CLA w tunelu aerodynamicznym, model przebył wydłużoną w stosunku do poprzednika fazę symulacji komputerowej. To zasługa między innymi zdecydowanie większej mocy obliczeniowej komputerów, jakimi dysponowali projektanci. Kluczową zaletą procesów symulacji jest łatwość, z jaką można określić dokładne proporcje kształtu i zbadać wpływ zmiany formy na przepływ powietrza w innym punkcie jego strumienia – bez potrzeby modyfikacji fizycznego modelu. Także końcowy rezultat ustanawia klasowe standardy: współczynnik oporu powietrza Cd wynosi 0,23.
Układ napędowy
Na targach w Las Vegas nowy CLA zadebiutuje w wersji CLA 250, zasilanej mocnym 4-cylindrowym silnikiem benzynowym (165 kW/225 KM, 350 Nm), połączonym z dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 6,1-6,3 l/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym: 140-143 g/km; wartości wstępne). Z chwilą wprowadzenia na rynek w maju br. do wyboru będzie szeroka gama jednostek benzynowych i wysokoprężnych, współpracujących ze skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi, w tym czteronapędowe odmiany 4MATIC.
Nowy CLA będzie wytwarzany w węgierskiej fabryce Mercedes-Benz w Kecskemét. Pierwsze egzemplarze modelu trafią na europejski rynek w maju 2019 r.