Skośne lampy, szeroki wlot powietrza nad zderzakiem, potężne połacie blachy oddzielone szkłem. Sylwetka Outlandera prowokuje bez dwóch zdań! Nic dziwnego. Jeżeli chce się liczyć w klasie trzeba postawić na styl.
Nadwozie
Mistubishi długo i solidnie przygotowywało się do zaprezentowania nowego modelu. W 2000 roku zaprezentowano model koncepcyjny ASX ze stałym napędem na obie osie i sylewtką do złudzenia przypominającą tą dzisiejszą Outlanderowską. Gotowy samochód seryjny pod nazwa Airtrek wprowadzono w lecie 2001 na rynek Amerykański, a dopiero po dwóch latach auto zagościło w salonach europejskich. Główna zaleta Outlandera jest pięciodrzwiowe, wielofunkcyjne nadwozie typu kombi. Design karoserii z pewnością trzeba zliczyć do nowatorskich. Nakreślone ostrymi liniami klosze lamp oraz potęzny przedni zderzak, nad których góruje równie potężny wlot powietrza nadaje autu osobistego indywidualizmu. Podobnie wygląda sytuacja z tyłu pojazdu. Pomiędzy przodem, a tyłem odnajdziemy naprawdę ogromne połacie blachy, sprawiające złudzenie masywności sylwetki. Przejdźmy teraz do środka. Zasłonięty ruletką bagażnik ma całkowicie płaska podłogę, ale za to jest zbyt płytki, co bezpośrednio przekłada się na jego pojemność, wynosząca 402 litry. Dopiero po rozłożeniu tylnej kanapy pojemność wzrasta do ponad 1000 litrów, co i tak nie jest wynikiem zadowalającym.
Napęd
Nowoczesna dwulitrowa konstrukcja silnika ma 136KM, jednak musi ona się zmagać z ważącym ponad 1500kg pojazdem. Dodatkowo sprawę utrudniają zwiększone opory mechanizmów przeniesienia napędu, wynikające z napędu 4WD. Przyspieszanie trwa w tym aucie dokładnie 11,3 sek, pod warunkiem, ze na każdym biegu utrzymamy obroty powyżej 4500obr./min. W wyższym zakresie obrotów silnik uzyskuje miłe dla ucha sportowe brzmienie. Dynamiczny styl jazdy dzielnie znosi także skrzynia biegów. Jedynie zastrzeżenia można mieć do zbyt długich skoków drążka. Auto ma tak dobrane ustawienia przełożeń, ze nie usatysfakcjonuje kierowców ze sportowa zacinką, ale za to prawdziwy 'terenowiec’ będzie czuć się jak w raju. Nawet na niskich obrotach moment obrotowy zapewni wystarczającą siłe ciągu.
Układ jezdny
Tutaj mała niespodzianka. Napęd osi został zaadaptowany z wyczynowego Mitsubishi Lancer EVO i bardzo dobrze sprawdza się także w Outlanderze. Oparty na wielopunktowym sprzęgle i systemie VCU układ dba o stabilne przeniesienie napędu w każdych warunkach. Dość miękko zestrojone zawieszenie pozwala w komfortowy sposób podróżować nafaszerowaną dziurami drogę, czego na pewno w Polsce nie brakuje. Prześwit auta wynosi 195 mm. W efekcie otrzymujemy pojazd, który stabilnie prowadzi się po asfaltowych drogach, nie straszny mu większy deszcz lub śnieg, a w dodatku pozwoli bezproblemowo dotrzeć do terenów pozbawionych utwardzonej nawierzchni. Do extremalnej terenowej jazdy lepiej kupić sobie inny, bardziej do tego odpowiedni pojazd.
Komfort jazdy
Wystarczającą dawkę przestrzeni odnajdziemy w obu rzędach siedzeń Outlandera. Do dyspozycji w wersji sport mamy m.in. skórzaną tapicerkę, klimatyzację, pełną elektronikę, wspomaganie kierownicy i centralny zamek z pilotem. Miękko ustawione zawieszenie również dokłada cos od siebie.
Bezpieczeństwo
Potężne nadwozie pozwala czuć się bezpiecznie. Wrażenie to potęguje spoglądanie z góry na innych użytkowników drogi. Auto wyposażone jest również w sprawnie działający system ABS z EBD. Dodatkowo wewnątrz nad bezpieczeństwem podróżujących czuwa systam czterech poduszek powietrznych.
Ekonomia
Wersja Sport kosztuje 116 900 zł. Jeśli wystarczy nam napęd tylko tylnych kół musimy przyszykować 99 990 zł. Modele z napędem na obie osie możemy nabyć już od 103 990 zł. Auto średnio zużywa 11,4 litry benzyny na 100 km, a przy ostrej terenowej jeździe wartość ta podskakuje do 13,9 litrów na 100 km.
Auto posiada bardzo interesującą stylistykę nadwozia, nowoczesny napęd 4WD, wnętrze wykonane starannie i z materiałów dobrej jakości. Silnik zapewnia przeciętne osiągi i na dodatek jest bardzo paliwożerny. Samochód bardzo dobrze znosi jazdę po nieutwardzonych drogach, ale jazda na poziomie np. Mitsubishi Pajero jest nie dla niego. Jeżeli ktoś chce posiadać samochód o bardzo ciekawej stylistyce, nie zważając przy tym na koszty utrzymania, Mitsubishi Outlander będzie wspaniałym wyborem.
Dane techniczne
silnik:
typ:benzynowy
ułożenie: poprzeczne
budowa/liczba cylindrów: rzędowy/4
pojemnośc: 1997ccm
moc: 136KM
maksymalny moment obrotowy: 176Nm
napęd: przedni
skrzynia biegów: ręczna, 5-cio biegowa
podwozie:
zawieszenie przód: typu McPherson
zawieszenie tył: typu Multi – link
hamulce przód: tarczowe
hamulce tył: bębny
opony: 215/60 R16
koło skrętu: 13,2m
nadwozie:
dł./szer./wys. (mm): 4545/1750/1620
rozstaw osi: 2625mm
drzwi/miejsc: 5/5
ciężar własny: 1535kg
ładowność: 535kg
bagażnik: 402l
osiągi:
0-100km/h: 11,3 sek
Vmax: 192km/h
100-0km/h zimne/rozgrzane (m): 42,5/43,8
zużycie paliwa miasto/trasa/średnio: 12,4/7,6/9,4
cena modelu podstawowego: 103 990zł