Prezentacje

Prezentacja Nissan Patrol

Przyzwyczajeni do „bulwarowych terenówek”, czyli tzw. SUV’ów, zapominamy o samochodach dla prawdziwych twardzieli. O autach, które nie boją się praktycznie żadnych nawierzchni, warunków… A do takich aut z pewnością należy Nissan Patrol!

Historia Nissana Patrola ma już ponad pół wieku. Pierwszy terenowy Nissan był przeznaczony dla armii. Został wyprodukowany w 1951 roku pod marką Datsun. Był on na tyle dobry, że bardzo rzadko były w nim przeprowadzane jakiekolwiek zmiany. Jeśli jednak taka zmiana następowała, zmieniała auto całkowicie. Ostatnia taka modernizacja miała miejsce pod koniec 1997 roku. Patrol GR zyskał wizerunek bardziej przyjazny. Przedtem jego wygląd niemal odstraszał. Teraz dalej zadziwia swą potęgą, ale także sprawia wrażenie łatwego do opanowania. W sierpniu 2004 roku, w Vald’Isere, został zaprezentowany Patrol po delikatnym faceliftingu. Zmiany są bardzo małe. Zmienił się grill, błotniki, reflektory itp. Jednak zmiany te zauważy tylko znawca marki. Zmieniła się też nazwa: usunięto z niej literki „GR”. Teraz jest to po prostu Patrol. Samochód jest dostępny tylko w jednej wersji nadwozia (pięciodrzwiowe) i silnika (diesel 3.0). Nie jest to jednak nic strasznego, bowiem Patrol w wersji trzydrzwiowej wyglądał nieco groteskowo. Jeżeli chodzi o silnik, to jest on do tego auta zupełnie wystarczający. Jego moc maksymalna wynosi 160 KM przy 3600 rp/m. O ile to nie jest

wartość specjalnie imponująca, o tyle moment obrotowy, który jest naprawdę ważny w samochodach terenowych, wynosi aż 380 Nm i to już przy 2000 rp/m! Jest on trochę mniejszy (354 Nm) przy skrzyni automatycznej, jednak tej opcji nie polecam, bo skrzynia ta nie pasuje do charakteru auta. Patrol nie jest oczywiście pozbawiony wielu systemów typowych dla podobnych jemu samochodów. Znajdziemy tam m.in. reduktor, blokadę tylnego mostu czy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Patrol posiada stały napęd na koła tylne z ręcznym sposobem przyłączania napędu „na przód”. Jednym się to spodoba, a innym nie, ale według mnie, im mniej elektroniki w takim aucie – tym lepiej. Zawieszenie tak przednie jak i tylne opiera się na sztywnych mostach. Hamulce mamy tak z przodu jak i z tyłu tarczowe, z tym, że z przodu są one wentylowane. Ten model, podobnie jak wszystkie modele Nissana posiada seryjny ABS. Niestety nie jest on odłączany, co może znacznie utrudnić jazdę w terenie. Dodatkowo ma jeszcze system EBD, czyli elektroniczny rozdział siły hamowania. Patrol jest autem potężnym. Ma długość ponad 5 metrów, szerokość 2 m. i wysokość 1,9 m.! Jest autem pięcioosobowym, jednak opcjonalnie może być wyposażony w dodatkowe dwa „fotele” w bagażniku. Te miejsca nadają się jednak tylko na bardzo krótkie trasy, albo dla dzieci. Pojemność bagażnika wynosi 668 l, lub 183 l, przy 7 pasażerach. Warto wspomnieć, że te dodatkowe siedzenia można w prosty sposób złożyć i przytwierdzić do ścian bagażnika. Teraz komfort… Mimo iż ma być to auto przede wszystkim terenowe, udało

się wykrzesać z niego luksusowe warunki podróżowania! O ilości miejsca wewnątrz nie będę nawet pisał, bo przy tych rozmiarach jest to logiczne. Jeżeli chodzi o wyposażenie, to już podstawowa wersja Luxury, zapewnia, jak sama nazwa wskazuje, bardzo dobre wyposażenie. Należą do niego m.in. klimatyzacja automatyczna, wspomaganie układu kierowniczego, el. sterowane szyby, el. regulowane, składane i podgrzewane lusterka zewnętrzne. Wersja Elegance ma ponadto skórzaną tapicerkę, el. regulowane i podgrzewane fotele przednie, oraz elektrycznie sterowany szyberdach. Koszty… 208 tys. złotych za wersję podstawową samochodu, który nie nadaje się do jazdy po mieście (nareszcie jakaś wada!) to dużo. Jestem przekonany, że czytając ten artykuł, nie myślisz o kupnie tego auta. Jeżeli jednak, to musisz się zastanowić. Jeżeli zależy Ci na wspaniałych osiągach na drodze, na nienagannej trakcji w czasie szybkiej jazdy, albo po prostu chcesz mieć terenówkę, żeby wszyscy wkoło Ci zazdrościli wybierz Mercedesa M, BMW X5, albo Range Rovera. Jeśli jednak szukasz auta, którym będziesz mógł pojeździć nawet w bardzo trudnym terenie, a później pojechać na wyjazd służbowy, albo na wakacje z żoną i piątką dzieci nie oczekując od niego sportowych osiągów, wybierz Patrola!

Dane techniczne

Pojemnoć skokowa [cm3]: 2953
Moc maksymalna [kW(KM) / obr/min]: 118(160) / 3600
Maks. moment obrotowy [Nm / obr/min]: 380 (354 – A/T) / 2000
Pojemność zbiornika paliwa [l]: 95
Prędkość maksymalna [km/h]: 160
Min. czas rozpędzania 0-100 km/h [s]: 15.2
Zużycie paliwa:
cykl miejski [dm3/100 km]: 14.3
cykl pozamiejski [dm3/100 km] : 8.8
cykl mieszany [dm3/100 km]: 10.8

0 0 głosy
Oceń artykuł
Podziel się:
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments