Trochę suchych faktów
Cayman nie jest zupełnie nowym modelem. Jest po raczej zamknięta wersja produkowanego od 1996 roku modelu Boxster (obecnie dostępna jest zmodyfikowana wersja auta na bazie, której powstał Cayman). Pod koniec lat 90 firma Porsche borykała się z dużymi problemami finansowymi. Receptą na odbudowę prestiżu marki i jednocześnie napełnienie firmowej kasy miało być dość tani i ekskluzywny roadster. Auto miało mieć w sobie ducha Porsche, ale jednocześnie być różne od najlepszego modelu firmy, czyli 911. Boxter nie miał bezpośredniego następcy. Za jego przodka można uznać model Spyder 550 z lat pięćdziesiątych. Opisując Caymana jednocześnie opisujemy także Boxtera. Modele te łączy więcej niż niektórym się wydaje. Obecnie Porsche przechodzi rozkwit i wprowadzenie tego modelu jest bardzo przemyślanym działaniem marketingowym.
Porsche dla każdego?
Tani w ofercie Porsche nie oznacza bynajmniej dostępny dla każdego. Mówiąć wprost- mimo ceny niższej niz 911, nadal jest to auto dla wybranych. Czy to źle? Z całą pewnośćią nie. Porsche nie jest marką dostępną dla każdego i to w dużej mierze buduje prestiż. Cayman mimo korzeni najtańszego modelu, czyli Boxster jest autem na wskroś sportowym i ekskluzywnym. Jeżeli masz na wydanie 280 tys zł., bo tyle kosztuje Cayman S, możesz czuć się wybrańcem. Posiadanie Porsche to jak dołączenie do ekskluzywnego klubu palaczy cygar- wprost z Kuby.
Czy to 911? A może Boxster?
Patrzać na auto z profilu bocznego, możemy dostrzec podobieństwo do tych obydwu modeli. Auto posiada z tyłu także niewielki spojler, który da się wysunąć podczas szybszej jazdy. Mała rzecz a cieszy. Oglądająć groźnie spojrzenie Caymana, z przodu możemy zauważyć inny niż w Boxsterze zderzak. Umieszczono w nim małe światła halogenowe (z funkcją świateł pozycyjnych).Wypadają one chyba jednak gorzej niż we wspomnianym Boxsterze. Rzucając pierwsze spojrzenie nie można ominąć także sporych felg, 4-tłoczkowych zacisków hamulcowych z przodu i z tyłu, a także tarcz hamulcowych wielkośći sporej pizzy. Rozmiary mówią same za siebie- z przodu 318mm/28mm, a z tyłu 299mm/24mm. Tarcze te są wentylowane i na dodatek perforowane. Porsche można doposażyć także w ceramiczne tarcze hamulcowe PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake- auto posiada wtedy typowe dla Porsche żółte zaciski) i aktywne zawieszenie PASM (Porsche Active Suspension Management). Co ciekawe wspólczynnik oporu powietrza wynoszący 0,29 jest gorszy niż w Oplu Calibrze z 1989- 0,26.
Deja Vu?
Zaglądająć do wnętrza auta nie można przestać oprzeć się wrażeniu deja vu. Całe wnętrze zostało żywcem przeniesione z Boxstera. Nie jest to z całą pewnością wada. Wspaniałe materiały i perfekcyjny montaż cieszą oko. Jedyną zauważalną różnicą jest daszek osłaniający zegary wykonany z perforowanej blachy. Notebene wszystkie wskażniki są identyczne. Prędkościomierz wyskalowano aż do 300 km/h. W porównaniu do 911 brakuje tu wskaźników temperatury i ciśnienia oleju. Tradycyjnie dla marki z Zuffenhausen obrotomierz umieszczono na środku zegarów, a prędkościomierz po lewej stronie. Cayman posiada dwa bagażniki. Ten z przodu ma pojemność 260 l, a tylni 150 l. Z tyłu także pod małą klapką znajdują się wlewy oleju i płynu chłodnieczego. Wadą takiego rozwiązania jest to, iż nie widać silnika. Można go zobaczyć tylko w serwisie.
Obudź we mnie bestię
To co odróżnia przede wszystkim Caymana od 911 to centralnie umieszczony silnik. Jest to 6 cylindrowy Boxer o pojemności skokowej 3386cm3 i mocy maksymalnej 296 KM osiąganej przy 6250 obr/min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 340 Nm osiągany jest między 4000 a 6000 obr/min. Mimo tak wysublimowanych parametrów Cayman spełnia normy emisji spalin EU4 i LEV II. o chłodzeniu cieczą nie ma co wspominać. Obudzić bestię można poprzez odpalenie auta, tradycyjnie dla Porsche stacyjką po lewej stronie kierownicy. Ciekawostką jest, że auto da się uruchomić tylko po wciśnięciu sprzęgła. Prawdziwy ryk bestii można poczuć po przekroczeniu 5200 obr/min. Powyżej tych obrotów zmienia się długość skoku zaworów dolotowych. Wszystkie te działania pozwalają na osiągnięcie prędkości maksymalnej 275 km/h i przyspieszenie od 0 do 100km/h w 5,4 sekundy. W przypadku opcjonalnej skrzyni Tiptronic osiągi niewiele się pogarszają- 267 km/h i 6,1 s.
Jak po sznurku
Ze względu na centralny silnik, prowadzenie Caymana nie jest tak wymagające jak poprzednich wersji 911. Auto daje się prowadzić w miarę łatwo, a sprzyjają temu także systemy PSM (odpowiednik ESP) i wspomniane już opcjonalne aktywne zawieszenie PASM. Konstrukcja zawieszenia nie jest bardzo wyrafinowana. Jest to zawieszenie typu McPherson ze sprężynami progresywnymi z przodu i sprężynami cylindrycznymi z tyłu. Ponad to zarówno z przodu jak i tyłu znajduje się stabilizator. Auto posiada amortyzatory gazowe -dwururowe.
Koszty
By stać się posiadaczem Caymana w wersji S trzeba wyłożyć na niego 58,5 tys. euro. Jest to o 6 tys. euro mniej niż za Boxstera S i 20 tys. mniej niż za najtańsze 911. Niezrozumiała jest polityka marki Porsche, która za to samo auto w Polsce żadać będzie ok. 70 tys. euro (czyli ok. 280 tys. zł). U naszych braci zza Odry auto pojawi się w sprzedaży już w listopadzie. Co dostajemy za równowartość ok. 280 tys zł? W standardzie między innymi: PSM, sześć poduszek gazowych, automatyczna klimatyzacja, radioodtwarzacz CD i felgi z lekkich stopów. Konkurencja jednak nie próżnuje i nowe Porsche Cayman będzie musiało stawić czoła odwiecznym rywalom z podwórka- Mercedesowi SLK (który jest autem C+C) i Audi TT. Także z Japonii możemy się spodziwać ataków na klientelę Porsche. Nissan 350Z oferuje podobne osiągi za dwa razy mniejszą cenę. Jednak nie ma najważniejszego- prestiżu jakim może się szczycić nabywca Porsche…
Dane techniczne
– 6-cylindrowy Boxer, umieszczony centralnie
– Pojemność skokowa 3386 cm3
– Moc maksymalna 295 KM przy 6250 obr/min
– Maksymalny moment obrotowy 340 Nm między 4000 a 6000 obr/min
– Prędkość obrotowa maksymalna 7300 obr/min
– Normy emisji spalin EU4, LEV II
– Elektroniczny wskaźnik poziomu oleju
– Układ dolotowy wykorzystujący efekt rezonansowy
– Silnik chłodzony cieczą
– 6-biegowa skrzynia biegów manualna lub 5 biegowa Tiptronic
– Napęd na koła tylne
– 4-tłoczkowe zaciski hamulcowe z przodu i z tyłu
– Tarcze hamulcowe przednie wewnętrznie wentylowane i perforowane 318mm/28mm
– Tarcze hamulcowe tylne wewnętrznie wentylowane i perforowane 299mm/24mm
– Prędkość maksymalna 275 km/h man. i 267 km/h Tip.
– Przyspieszenie 0-100km/h 5,4s. man. i 6,1s. Tip.