Prezentacje

Prezentacja VW Golf GTI V

Powrót pioniera – Golf GTI V

Golf GTI uważany jest za samochód łączący w sobie najlepsze cechy sportowych aut kompaktowych. Wystarczy przypomnieć, że skrót GTI stał się symbolem całego „gatunku” samochodów i „kompaktowej dynamiki”. We Frankfurcie mieliśmy okazję obejrzeć GTI piątej generacji.

Napędzany nowym silnikiem FSI Turbo o mocy 147 kW / 200 KM , trzydrzwiowy GTI nawiązuje, zarówno pod względem koncepcji, jak i stylistyki do legendarnego pierwowzoru Grand Tourisme Injection – do Golfa GTI z roku 1976.

Zaprezentowany we Frankfurcie, model studyjny GTI świadomie odwołuje się do pierwszej generacji GTI. Dlatego jest czerwony, ma czarną osłonę chłodnicy i dzięki istotnym modyfikacjom wyraźnie odróżnia się od pozostałych wersji Golfa.

Stylistyka

Model studyjny łączy w sobie tradycyjne cechy GTI , ze stylistyką nowej generacji. Podobnie jak w przedstawionym podczas salonu IAA roadsterze Concept R, także w GTI dominuje wyraźny motyw „V” w przedniej części nadwozia.

Pokrywa silnika wymodelowana jest w kształcie grota strzały, a jej przedłużenie tworzy w przednim spojlerze obramowanie czarnej, błyszczącej osłony chłodnicy, której forma przypomina herb. Kratownica chłodnicy o strukturze plastra miodu otoczona jest charakterystyczną dla GTI czerwoną listwą ozdobną.

Trzy duże otwory wlotowe powietrza w zderzaku, podkreślają moc nowego silnika FSI Turbo. Dolna część samochodu wykończona jest czarnymi elementami charakterystycznymi dla GTI. Tył różni się od wersji Trendline, Comfortline i Sportline mocniej zaakcentowanym spojlerem dachowym i chromowaną, podwójną rurą wydechową.

Wnętrze

Listwy progowe, pedały i podpórka lewej nogi wykonane są z aluminium. Aby zapobiec ślizganiu się umieszczono na nich elementy gumowe. Zaprojektowane od nowa sportowe fotele wykonane ze skóry (również z tyłu pojedyncze fotele) są doskonale dopracowane pod względem ergonomicznym i już na pierwszy rzut oka zapraszają do podróży. Zwłaszcza ich wysokie oparcia i optycznie zintegrowane z nimi regulowane zagłówki nadają wnętrzu niezwykle sportowy charakter. O starannym dopracowaniu każdego szczegółu świadczy na przykład logo GTI umieszczone na zagłówkach.

Podobnie jak w pierwszej generacji GTI z 1976 roku, także w modelu studyjnym GTI z roku 2003 zastosowano trójramienną kierownicę wykonaną ze skóry. Na każdym z ramion znajduje się aluminiowy element ozdobny, a na pionowym umieszczono logo GTI. Miejsce, w którym kierowca trzyma kierownicę zostało wyprofilowane i pokryte zamszem, jak w samochodach rajdowych. Forma elementów znajdujących się na tablicy rozdzielczej odzwierciedla techniczną precyzję wykonania. Okrągłe zegary obramowane są aluminiowymi pierścieniami.

W modelu studyjnym GTI można znaleźć rozwiązania techniczne pochodzące z Golfa piątej generacji: ESP i asystenta hamowania, nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy, bezpośredni wtrysk benzyny (FSI) wspomagany w GTI turbosprężarką oraz nową, sekwencyjną skrzynię biegów (DSG).

-Exlusiv: Dostosowując się do wysokiej mocy silnika i filozofii GTI, w modelu studyjnym zastosowano wyraźnie sztywniejsze, lecz nadal zapewniające odpowiedni komfort jazdy sportowe podwozie. Nowe, 18-to calowe obręcze ze stopu metali lekkich, z szerokimi oponami gwarantują doskonały kontakt z podłożem i umożliwiają montaż większych niż dotychczas hamulców z zaciskami w czerwonym kolorze. Nowością jest także układ wydechowy z podwójną końcówką rury wydechowej.

Z pewnością pojawi się pytanie, czy studium stanie się w przyszłości modelem seryjnym? Tak. Kiedy? Salon Paryski 2004 byłby dobrym momentem na wprowadzenie go na rynek…

0 0 głosy
Oceń artykuł
Podziel się:
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments