Nowy VW Touran – Koncepcja wyposażenia
Nowy Touran jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia: „Conceptline“, „Trendline“ i „Highline“. Wszystkie te wersje zostały rozszerzone w porównaniu z poprzednikiem. Wyposażenia „Basis” w klasycznym rozumieniu nie ma, ponieważ już „Conceptline” posiada bogate wyposażenie podstawowe. Pod nazwą „Trendline” ukrywa się wyposażenie sportowe, a „Highline” oznacza w Volkswagenach wyposażenie ekskluzywne z najwyższej półki.
Touran Conceptline
We wnętrzu Tourana drugiej generacji nowe materiały, tapicerki i aplikacje zapewniają powiew świeżości i jeszcze szlachetniejszy wygląd. Przykładem może być środkowa osłona tablicy rozdzielczej, wykonana teraz z materiału przypominającego wyglądem stal szlachetną, odobnie jak seryjny schowek nad konsolą środkową. Wersja podstawowa „Conceptline” została ponadto uszlachetniona nowym wystrojem wnętrza „Media”: na siedzeniach i oparciach zastosowano oddychającą tkaninę w poprzeczne paski, do wyboru w kolorze „Anthrazit” i „Light Blue”. Seryjnie w samochodzie montowany jest tempomat oraz radio z CD „RCD 300” umożliwiające odtwarzanie plików MP3. Konstruktorzy nie poszli na kompromis także w kwestiach bezpieczeństwa: przednie, boczne i chroniące głowy poduszki powietrzne należą do wyposażenia seryjnego tak samo jak elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP wraz z funkcją „kontrowania kierownicy” oraz funkcją stabilizacji zestawu samochód – przyczepa.
Touran Trendline
W kolejnej, wyższej wersji wyposażenia – „Trendline” motyw stali szlachetnej jest jeszcze bardziej widoczny: także tutaj elementy dekoracyjne wykonane są z wyglądającego jak stal materiału. Sportowy charakter ma wystrój wnętrza „Energy”: wzór tapicerki siedzeń i oparć kontrastuje z elementami bocznymi foteli. „Energy” jest oferowany w kolorach czarnym „Titan” i popielatym „Art Grey”. Tourana Trendline wyposażono seryjnie w półautomatyczną klimatyzację „Climatic” (dotychczas charakterystyczną dla Highline). Od swojego poprzednika wersja ta przejęła takie praktyczne detale, jak składane oparcie przedniego fotela ze stolikiem co daje możliwość przewożenia długich przedmiotów, składane stoliki w oparciach przednich foteli oraz szuflady pod siedzeniem kierowcy i pasażera. Praktyczny jest także schowek na desce rozdzielczej, w tej wersji zamykany. Do wyposażenia seryjnego należą ponadto komfortowe przednie siedzenia z regulacją wysokości. Z zewnątrz Tourana Trendline można rozpoznać między innymi po czarnym relingu dachowym oraz klamkach i listwach ochronnych w kolorze nadwozia.
Highline
„Highline“ w Volkswagenie Touranie, Passacie, Sharanie i Multivanie oznacza najbardziej ekskluzywną wersję wyposażenia. W Touranie należy do niej nowy i szlachetny wystrój „Mando” (w kolorze „Anthrazit”, „Art Grey” i „Latte Macchiato”), elementy ze szczotkowanego aluminium, automatyczna klimatyzacja (Climatronic zamiast Climatic), najmocniejsza wersja audio „RDC 300” z ośmioma głośnikami i wielofunkcyjny wyświetlacz „Plus”. Touran Highline różni się także zewnętrznie od wersji Conceptline i Trendline. Z przodu elementem różnicującym są chromowane lamele osłony chłodnicy, uszlachetniające – podobnie jak boczne wąskie elementy chromowane w listwach chroniących przed uszkodzeniem podczas parkowania – wygląd zewnętrzny tego auta. Do seryjnego wyposażenia Highline należą czujniki parkowania w tylnym zderzaku. Z zewnątrz wersję Highline można poznać po srebrnym, anodowanym relingu dachowym, przyciemnionych szybach i 16-calowych obręczach kół ze stopów metali lekkich „Magny Cours”.
Bezpieczeństwo
Touran jest bardzo bezpiecznym samochodem. Potwierdza to między innymi pięć gwiazdek w niezależnym teście zderzeniowym Euro-NCAP oraz długa lista rozwiązań technicznych, zwiększających bezpieczeństwo pasywne i aktywne. Do wyposażenia zwiększającego bezpieczeństwo pasywne należą – obok nadwozia o wysokiej sztywności – także front auta zoptymalizowany pod kątem ochrony pieszych, boczne poduszki chroniące głowy przy pierwszym i drugim rzędzie siedzeń, przednie i boczne poduszki powietrzne, dezaktywacja poduszki pasażera przedniego (w przypadku korzystania z fotelika dziecięcego zwróconego tyłem do kierunku jazdy), regulowane zagłówki i trójpunktowe pasy bezwładnościowe przy wszystkich miejscach siedzących (z przodu i w drugim rzędzie z regulacją wysokości) oraz zaczepy Isofix do mocowania fotelików dziecięcych na zewnętrznych siedzeniach drugiego rzędu. Aktywne bezpieczeństwo gwarantuje skuteczny układ hamulcowy (hamulce tarczowe, z przodu wentylowane) oraz elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP wraz z ABS, EDS, ASR i wspomaganiem układu hamulcowego. Przy hamowaniu z pełną siłą włączają się dodatkowo automatycznie światła ostrzegawcze. Integralną częścią ESP jest wspomaganie kontrowania kierownicą; żaden inny van na świecie nie posiada tej realizowanej przez elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego funkcji. Do seryjnego wyposażenia należy także układ stabilizacji zestawu samochód – przyczepa. Wspomaganie kontrowania kierownicą i stabilizacja zestawu samochód – przyczepa w szczegółach:
To tylko krótkie „szarpnięcie” kierownicy, „wykonane” przez elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, „nakazane” przez elektroniczny program stabilizacji toru jazdy. Ale takie szarpnięcie wystarczy, aby kierowca Tourana wykonał intuicyjnie prawidłowy manewr: skontrowanie. Manewr taki skraca drogę hamowania nawet o 10 procent. Przykład: zima, autostrada, połowa jezdni jest sucha, druga połowa przykryta śniegiem. Dotychczas scenariusz na takiej nawierzchni z różnymi współczynnikami tarcia przy ostrym hamowaniu z ESP w idealnym przypadku wyglądał następująco: dzięki ESP samochód nie wpada w poślizg, kierowca utrzymuje kurs i może ominąć ewentualne przeszkody. Ponieważ jednak w celu uniknięcia poślizgu skuteczność hamulców musi być dostosowana do koła z gorszym współczynnikiem tarcia (tutaj – na śniegu), hamowanie będzie słabsze, niżby pozwalały na to pozostałe koła, znajdujące się na suchej nawierzchni. Gdyby siła hamowania nie była zmniejszona, samochód bez „odbicia” w stronę nawierzchni o lepszym tarciu wpadłby w poślizg. W tym momencie w Touranie do akcji włącza się ESP ze wspomaganiem kontrowania: system „rozpoznaje” kierunek, w którym kierowca musi odbić kierownicą, aby optymalnie zahamować nie wpadając w poślizg. Dlatego w układ elektromechanicznego wspomagania wbudowany jest specjalny zespół wysyłający do kierownicy impuls w odpowiednim kierunku. Kierowca wyczuwa szarpnięcie i intuicyjnie podąża za tym sygnałem, wykonując klasyczny manewr odbicia w bok. Dzięki temu działaniu możliwe jest zwiększenie ciśnienia hamowania w kołach z lepszą przyczepnością. Rezultat: skrócenie drogi hamowania nawet o 10 procent. Do wyposażenia seryjnego Tourana należy także system stabilizacji samochodu holującego przyczepę. System ten zwiększa bezpieczeństwo jazdy z każdego rodzaju przyczepą. Zasada działania jest następująca: ESP rozpoznaje poprzez drgania przenoszone na samochód narastające powoli „wężykowanie” przyczepy. Dzięki odpowiedniemu przyhamowaniu kół po właściwej stronie samochodu oraz krótkotrwałemu zmniejszeniu mocy silnika system w ciągu kilku sekund łagodzi niebezpieczną sytuacją. Ponieważ występuje tu przyhamowanie, automatycznie – także bez wciskania pedału hamulca – zapalają się światła stopu.
Nowy VW Touran – Koncepcja wnętrza
Innowacyjny system pojedynczych siedzeń w Touranie nie ma sobie równych pod względem zmienności. Trzy umieszczone obok siebie lekkie fotele drugiego rzędu można z łatwością przesuwać do przodu i do tyłu, składać lub wymontować. Opcjonalnie Touran może być wyposażony w trzeci rząd siedzeń; dwa pojedyncze fotele można kilkoma ruchami schować w podłodze bagażnika. Ze swoją wyjątkową wysokością wnętrza (1,02 metra) i szerokością na wysokości łokci 1,46 metra Touran gwarantuje osobom siedzącym w pierwszym rzędzie wyjątkowo dużo przestrzeni. Podwyższona w porównaniu z samochodem osobowym pozycja siedząca (631 milimetrów) i optymalnie przemyślana ergonomia wnętrza zapewniają komfortowe podróżowania. Fotele pierwszego rzędu można przesuwać do przodu i do tyłu o 254 milimetry oraz regulować ich wysokość. Trzy umieszczone obok siebie pojedyncze fotele drugiego rzędu można przesuwać do przodu i do tyłu, składać lub wyjmować. Fotele są bardzo lekkie: zewnętrzne ważą 15,9 kg, a środkowy 15,7 kg. Ze względu na stosunkowo wysoką pozycję siedzącą (676 milimetrów) zapewniają dobre podparcie ud, a tym samym duży komfort podczas długich podróży. Przestrzeń na wysokości głowy wynosi 989 milimetrów. Praktyczne są kieszenie i stoliki z uchwytami na kubki w oparciach foteli kierowcy i pasażera (od Trendline), środkowy fotel z możliwością wykorzystania go jako stolika, schowki w podłodze pod fotelami oraz duże schowki w drzwiach. Mechanizmy przesuwania i demontażu siedzeń są wyjątkowo łatwe w obsłudze. Aby przesunąć fotel do przodu, wystarczy podnieść odpowiednią dźwignię. Aby złożyć oparcie lub przechylić całe siedzenie do przodu lub też aby je całkowicie odblokować w celu wymontowania, należy pociągnąć za łatwo dostępne uchwyty. Opcjonalnie Touran może być wyposażony w trzeci rząd siedzeń. Prawie co trzecia osoba kupująca poprzedni model Tourana wybrała tę możliwość. Opcja ta jest dostępna na życzenie, ponieważ nie każdy potrzebuje siedmiu miejsc siedzących. W konfiguracji pięcioosobowej Touran jest nieco lżejszy i ma trochę większy bagażnik. Jeżeli jednak kupujący wybierze wersję siedmioosobową, Volkswagen gwarantuje, że nawet dorosłe osoby mogą w trzecim rzędzie całkiem wygodnie i bezpiecznie podróżować na trasach średniej długości. Przestrzeń dla nóg pasażerów trzeciego rzędu można zwiększyć przesuwając do przodu poprzedzające fotele. Jeżeli szósty i siódmy fotel nie jest potrzebny, można każdy indywidualnie złożyć jednym ruchem ręki i otrzymać płaską powierzchnię bagażową. Nieużywane mają tylko 183 milimetry wysokości. Naturalnie także przy nich zamontowane są trójpunktowe pasy bezpieczeństwa i wysuwane zagłówki. Przed złożeniem foteli zagłówki są wyjmowane i chowane w oddzielnym schowku w podłodze. Optymalne wykorzystanie przestrzeni w Touranie dotyczy także bagażnika. W schowku znajdującym się w bocznej ścianie oraz w podłodze można umieścić przedmioty, które normalnie są przewożone luzem i „wędrują” po całym bagażniku. Nawet trójkąt ostrzegawczy ma swój oddzielny schowek – w poszyciu tylnej klapy – i jest łatwo dostępny także wtedy, gdy cały bagażnik jest wypełniony np. walizkami. W klasycznej konfiguracji pięcioosobowej część bagażowa ma pojemność nawet 695 litrów, a maksymalna ładowność wynosi – zależnie od wersji – do 676 kg. Po wyjęciu wszystkich foteli drugiego rzędu i schowaniu foteli trzeciego rzędu w podłodze maksymalna pojemność wzrasta do 1.913 litrów, przy wersji pięcioosobowej – po wyjęciu foteli z drugiego rzędu – pojemność wynosi nawet 1.989 litrów, co jest najlepszą wartością w tej klasie samochodów.
Nowy VW Touran – Asystent parkowania
Wyjątkowym na światową skalę rozwiązaniem technicznym zastosowanym w nowym Touranie jest opcjonalny asystent kierowania przy parkowaniu o nazwie „Park Assist“ (wraz z „pilotem parkowania” / czujnikami odległości z przodu i z tyłu pojazdu). Stworzony przez Volkswagena „Park Assist“ umożliwia automatyczne parkowanie. Ten intuicyjnie obsługiwany system jest uaktywniany przez naciśnięcie odpowiedniego przycisku, który znajduje się przed dźwignią zmiany biegów. Podczas przejeżdżania z prędkością do 30 km/h i w odległości 0,5 do 1,5 m od innych zaparkowanych samochodów, czujniki ultradźwiękowe wykrywają wszystkie luki równoległe do drogi znajdujące się między samochodami z prawej i lewej strony,; komputer sterujący oblicza idealną drogę parkowania. Pozycję początkową do parkowania „Park Assist“ pokazuje na wyświetlaczu wskaźnika wielofunkcyjnego, a więc w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. Po jej wyświetleniu kierowca włącza bieg wsteczny. Na wyświetlaczu pojawia się napis „ Samoczynne kierowanie aktywne! Obserwować otoczenie !” Podczas całego manewru parkowania kierowca musi jedynie naciskać na pedał gazu, sprzęgła i hamulca, a kierowanie przejmuje Touran. Włączenie po raz pierwszy sygnału ciągłego przez „pilota parkowania” (czujniki odległości) oznacza osiągnięcie optymalnego odstępu od następnego pojazdu (ok. 20 centymetrów). W przypadku zbyt dużej prędkości jazdy lub jakiejkolwiek ingerencji kierowcy w układ kierowania następuje błyskawiczna dezaktywacja asystenta parkowania. Cały proces parkowania trwa zaledwie 15 sekund od chwili włączenia wstecznego biegu.
Nowy VW Touran – Jednostki napędowe
Nowym, najmocniejszym silnikiem benzynowym, od wiosny 2007 roku będzie zastosowany po raz pierwszy w Golfie GT silnik Twincharger 1.4 TSI o mocy 125 kW / 170 KM. Kolejną, nieco słabszą wersją jednostki napędowej jest również Twincharger dysponujący mocą 103 kW / 140 KM. Nowy TSI zastąpi oferowany dotychczas czterocylindrowy silnik FSI o mocy 110 kW / 150 KM. Jako podstawową jednostkę napędową dla Tourana Volkwagen oferuje silnik benzynowy 1.6 o mocy 75 kW / 102 KM. Najmocniejsza jednostka wysokoprężna TDI ma moc 125 kW / 170 KM. Podstawowy silnik diesla w Touranie to 1,9 TDI o mocy 66 kW / 90 KM. Kolejne jednostki wysokoprężne mają moc 77 kW / 105 KM i 103 kW / 140 KM. Touran dostępny jest również w wersji EcoFuel pozwalającej na zredukowanie kosztów eksploatacji bez konieczności rezygnacji z przyjemności jazdy. Silnik napędzany gazem ziemnym ma moc 80 kW / 109 KM. Światowa nowość wśród vanów: wszystkie silniki TDI (wyjątek: 90KM TDI) i TSI mogą być opcjonalnie łączone z seryjną dla modeli 170 KM TSI dwusprzęgłową przekładnią DSG, która zdaniem wielu ekspertów i klientów jest najbardziej sportową i najbardziej ekonomiczną automatyczną skrzynią biegów na świecie.
1.6l o mocy 75 kW / 102 KM
Najbardziej ekonomiczną ze względu na koszt zakupu, podstawową jednostką napędową Tourana jest czterocylindrowy silnik o pojemności 1.595 cm3 i mocy 75 kW / 102 KM (przy obrotach 5.600 /min). Ten przełączany za pośrednictwem pięciobiegowej skrzyni manualnej silnik benzynowy umożliwia uzyskanie maksymalnej prędkości 179 km/h. Po 12,9 sekundach Touran 1,6 osiąga prędkość 100 km/h. Średnie zużycie benzyny wynosi 8,1 litra na 100 kilometrów.
1.4 TSI o mocy 103 kW / 140 KM
Już w momencie wprowadzenia nowego Tourana na rynek dostępny będzie silnik TSI o mocy 103 kW / 140 KM (przy obrotach 5600 /min). TSI oznacza w tym przypadku nowy sposób na „downsizing” silnika, czyli redukcję pojemności skokowej, zmniejszenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji spalin – ale większą moc, większy moment obrotowy i większą przyjemność z jazdy. W szerokim zakresie obrotów od 1.750 /min do 4.000 /min (!) silnik TSI rozwija swój maksymalny moment obrotowy o wartości 220 Nm. W ciągu 9,8 sekundy przyspiesza Tourana do prędkości 100 km/h. W zdarzających się w życiu dniach pośpiechu z pomocą przychodzi maksymalna prędkość jazdy, która wynosi 200 km/h. Jednak średnie zużycie paliwa 7,4 litra /100 km czyni ten silnik nadzwyczaj oszczędnym. Doładowany przez kompresor i turbosprężarkę TSI może opcjonalnie współpracować z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG.
W tym „małym” TSI , Volkswagen udoskonalił bezpośredni wtrysk benzyny konsekwentnie w kierunku zwiększenia przyjemności jazdy i sprawności silnika. Jednakże główny nacisk położono w przypadku Tourana na uzyskanie komfortu jazdy, a nie na czysto sportowe osiągi. Komfort oznacza w tym przypadku również to, że gwałtowny przyrost momentu napędowego od niskich wartości obrotów silnika pozwala na „leniwy” (pod kątem częstości zmiany biegów) sposób jazdy. Biorąc pod uwagę dane techniczne oczywistym jest fakt, że Twincharger nowego Tourana wyraźnie przewyższa znacznie lepszymi wartościami charakterystykę mocy i momentu obrotowego 2.0 litrowego silnika wolnossącego. I to przy wyraźnie mniejszym zużyciu paliwa.
1.4 TSI o mocy 125 kW / 170 KM
Pierwszym samochodem z technologią TSI był Golf GT z jednostką napędową o mocy 125 kW / 170 KM i momencie obrotowym 240 Nm. Silnik ten będzie od wiosny 2007 najmocniejszą jednostką benzynową montowaną w nowym Touranie. Techniczną podstawę tego TSI stanowi czterocylindrowy motor o pojemności 1.390 cm3 , którego dynamika doładowania za pomocą kompresora i turbosprężarki odpowiada osiągom 2,5 litrowego silnika wolnossącego. Już od 1.500 1/min TSI rozwija swój maksymalny moment obrotowy. Przyspieszenie zainicjowane przez kompresor, a później podtrzymywane przez turbosprężarkę – nie jest aktualnie oferowane w takiej formie przez żadnego innego producenta samochodów. Nowy Touran z silnikiem TSI o mocy 170 KM osiąga prędkość o maksymalnej wartości 218 km/h; po zaledwie 8,5 sekundy jedzie z prędkością 100 km/h. Imponujące jest przy tym średnie zużycie paliwa, które wynosi tylko 7,6 litra na 100 km. „Duży” TSI w nowym Touranie będzie seryjnie współpracował z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG. Jest to mocna i jedyna w swoim rodzaju kombinacja wśród samochodów klasy Van.
1.9 TDI o mocy 66 kW / 90 KM
Podstawową jednostką wysokoprężną jest w nowym Touranie turbodoładowany silnik czterocylindrowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 66 kW / 90 KM. Wielokrotnie stosowany i sprawdzony TDI pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 171 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w ciągu 14,9 sekundy. Na stacji benzynowej silnik zaskakuje ascetycznym zużyciem oleju napędowego – 6,0 litrów na 100 kilometrów. Jednostka ta wyposażona jest w bezobsługowy filtr cząstek stałych.
1.9 TDI o mocy 77 kW / 105 KM
Drugim pod względem mocy turbodoładowanym dieslem montowanym w nowym Touranie jest 1,9 TDI dysponujący 77 kW / 105 KM i maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm. Ten czterocylindrowy silnik oddaje największą moc przy 4000 1/min, a maksimum momentu dostępne jest już przy 1900 1/min. Touran 1,9 TDI o mocy 105 KM osiąga maksymalną prędkość jazdy 179 km/h, do 100 km/h przyspiesza w ciągu 13,2 sekundy, a z filtrem cząstek stałych na pokładzie zużywa średnio zaledwie 6,0 litrów paliwa na 100 kilometrów. Opcjonalnie, zamiast seryjnej sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, do silnika 1,9 TDI może być zamontowana również sześciobiegowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG.
2.0 TDI o mocy 103 kW / 140 KM
Suwerenna moc i niskie zużycie paliwa, te dwa podstawowe parametry charakteryzują pierwszy z dwóch silników 2.0 TDI nowego Tourana. Dysponuje on mocą 103 kW / 140 KM i rozwija maksymalny moment obrotowy o wartości 320 Nm. Ta zarówno sportowa jak i oszczędna jednostka oddaje największą moc przy 4000 1/min, a maksymalny moment obrotowy osiąga w przedziale od 1.750 1/min do 2.500 1/min. Czterozaworowy, czterocylindrowy silnik jest przełączany za pomocą sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, a opcjonalnie za pomocą przekładni DSG. 2.0 TDI był pierwszym turbodoładowanym, wysokoprężnym silnikiem Volkswagena, którego bezpośredni wtrysk paliwa za pomocą pompowtryskiwaczy został rozszerzony o komponent techniki czterozaworowej. Touran 2.0 TDI o mocy 140 KM umożliwia uzyskanie maksymalnej prędkości jazdy na poziomie 200 km/h. Sprint do 100 km/h wykonuje w ciągu 10,2 sekundy. Wyposażony w filtr cząstek stałych silnik TDI o pojemności 1.968 cmł zużywa średnio jedynie 6,1 litra paliwa na 100 kilometrów.
2.0 TDI o mocy 125 kW / 170 KM
Dysponujący mocą 125 kW / 170 KM 2,0 – litrowy TDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa za pomocą piezoelektrycznych pompowtryskiwaczy jest najmocniejszym turbodieslem, jaki był kiedykolwiek montowany w Touranie. Touran z tą jednostką napędową potrzebuje tylko 9,0 sekund, aby osiągnąć prędkość 100 km/h. Maksymalna prędkość jazdy 214 km/h pozwala zaliczyć go do najszybszych vanów na rynku. Jego oszczędne zużycie paliwa osiąga również znakomitą wartość: 6,6 litra w cyklu mieszanym. Jednakże najlepsza cecha tego silnika to 350 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego (od 1.750 do 2.500 1/min). Wyposażony w filtr cząstek stałych TDI o mocy 170 KM może opcjonalnie współpracować z innowacyjną przekładnią automatyczną DSG.
2.0 EcoFuel o mocy 80 kW / 109 KM
Podobnie jak pierwsza generacja, również nowe wcielenie Tourana będzie oferowane w napędzanej gazem ziemnym wersji EcoFuel z silnikiem o mocy 80 kW / 109 KM (przy 5.400 1/min). Ten osiągający prędkość 180 km/h multitalent może być napędzany również benzyną. Jednakże napęd benzynowy spełnia funkcję rezerwową, gdyż samochód opracowany został jako „quasi jednopaliwowy” na gaz ziemny. W czystym trybie napędu gazem ziemnym, zasięg Tourana EcoFuel wynosi ok. 310 km , następnie jazda może być kontynuowana za pomocą napędu benzynowego. Zużycie gazu ziemnego w Touranie EcoFuel to zaledwie 5,8 kg na 100 kilometrów.