Mikko Hirvonen z teamu BP-Ford został zwycięzcą Rajdu Australii, 14 eliminacji tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Świata. To kolejny sukces młodego Fina, który z rajdu na rajd zdobywa coraz więcej uznania w rajdowym świecie. Podczas ostatniego Rajdu Turcji zdobył najlepszy w karierze wynik, stając na drugim stopniu podium, a dziś rano Mikko poszedł o krok dalej, wygrywając swój pierwszy w życiu rajd z cyklu WRC. Jak wielki to sukces młodego Fina mogą świadczyć nazwiska które pokonał w walce o zwycięstwo: Petter Solberg czy Manfred Stohl to już przecież bardzo doświadczeni kierowcy…
Cały rajd był niezwykle emocjonujący. Już na pierwszym OSie z trasy wypadł jedyny w tym sezonie konkurent Sebastiana Loeba w walce o tytuł mistrzowski – Marcus Gronholm. Fin nieco za szeroko pojechał na jednym z prawych łuków, wypadł z drogi i dachował. Dzięki pomocy zgromadzonych na trasie rajdu widzów udało mu się powrócić na trasę, jednak strata była już tak ogromna, że Fin mógł zapomnieć o dobrym wyniku w rajdzie, a co za tym idzie o jakichkolwiek szansach na tytuł mistrzowski. Jednak Marcus pokazał, że jest niesamowitym walczakiem. Pierwszą pętlę pierwszego dnia przejechał bez lewej przedniej szyby w drzwiach. W jego samochodzie było tyle kurzu, że załoga prawie nie mogła oddychać, a twarz zarówno Marcusa jak i jego pilota Timo Rautiainena była pokryta warstwą kurzu i błota. Mimo to Marcus zdołał wskoczyć z ostatniego miejsca po pierwszym OSie do pierwszej piątki (!)pod koniec rajdu, zdobywając dla teamu cenne punkty w klasyfikacji producentów. Wielkie uznanie dla obu kierowców Forda…
Pod nieobecność Sebastiana Loeba, który nadal leczy kontuzję i po odpadnięciu z czołówki Marcusa Gronholma, walka o pierwsze miejsce toczyła się między dwoma kierowcami: Mikko Hirvonenem i Petterem Solbergiem. Walka była niezwykle wyrównana. Gdy tylko Solbergowi udało się odrobić kilka sekund, od razu do ataku ruszał Hirvonen, wygrywając następny OS i zwiększając swoją przewagę. Gdyby nie fakt że na jednym z OSów unoszący się kurz sprawił, że Petter musiał się zatrzymywać co kilka kilometrów, tracąc tym samym ok. 25 sekund do Hirvonena, walka byłaby jeszcze ciekawsza. Jednak Petter był bardzo zadowolny, gdyż ten sezon nie był zbyt udany dla teamu i drugie miejsce było bez wątpienia dużym sukcesem.
Petter Solberg:
Jestem bardzo, bardzo szczęśliwy z drugiego miejsca. Cały team walczył o to dzień i noc. Jeszcze wiele pracy przed nami, gdyż jest jeszcze wiele do zrobienia z samochodem, ale dziś jestem niezwykle szczęśliwy, cały team, mechanicy, inżynierowie jak i ja potrzebowaliśmy takiego sukcesu…
Trzeci na mecie zameldował się Manfred Stohl. Dla Austriaka rajd Australii był również dużym sukcesem. Jego team świętował okrągły 100 występ w cyklu WRC, a dla samego kierowcy było to drugie w karierze miejsce na podium.
Czwarty dojechał kierowca nr 1 Citroena Xavi Pons, zastępujacy w tej roli Sebastiana Loeba. Na piąte miejsce, po fenomenalnej jeździe wskoczył wspomniany wcześniej Marcus Gronholm, a trzy ostatnie punktowane miejsca przypadły kierowcom startującym w cyklu PCWRC: Jari Matti Latvala na Subaru był szósty, tuż za nim uplasował się Marco Baldacci w Mitsubishi Lancerze EVO a pierwszą ósemkę zamyka Dean Herrige (Subaru).
Jako że Fin Marcus Gronholm był dopiero piąty, oficjalnie można już powiedzieć, że tytuł mistrzowski w tym sezonie przypadnie Sebastianowi Loebowi. Mimo to napewno Francuza zobaczymy jeszcze w tym sezonie na rajdowych OSach, jak tylko całkowicie wyleczy złamaną rękę. Seba wbrew pozorom prawdopodobnie da z siebie wszystko podczas dwóch ostatnich eliminacji, gdyż obecnie liderem klasyfikacji producentów jest team BP-Ford, z przewagą 16 punktów nad Kronos Total Citroen. Czy uda mu się zatrzymać wspaniale radzące sobie fińskie duo Gronholm – Hirvonen? Odpowiedź już podczas kolejnych eliminacji RMŚ w Nowej Zelandii (17-19 listopada) i Wielkiej Brytanii (1-3 grudnia).
Wyniki Rajdu Australii, 14 eliminacji Rajdowych Mistrzostw Świata:
1. M. Hirvonen (Ford Focus WRC) 3:15:11.8
2. P. Solberg (Subaru Impreza WRC) +37.1
3. M. Stohl (Peugeot 307 WRC) +3:58.6
4. X. Pons (Citroen Xsara WRC) +4:45.4
5. M. Gronholm (FOrd Focus WRC) +12:23.8
6. Jari Matti Latvala (Subaru Impreza STI) +17:09.2
7. Marco Baldacci (Mitsubishi Lancer EVO) +17:42.9
8. Dean Herrige (Subaru Impreza STI) +18:22.0
Klasyfikacja kierowców po 14 z 16 eliminacji:
1. S. Loeb 112 pkt.
2. M. Gronholm 91 pkt.
3. M. Hirvonen 7 pkt.
Klasyfikacja producentów:
1. BP-Ford WRT 167 pkt.
2. Kronos Total Citroen WRT 151 pkt.
3. Subaru WRT 94 pkt.