Już 19 stycznia rozpocznie się 75 edycja Rajdu Monte Carlo, najstarszego i najbardziej prestiżowego rajdu na świecie. Niezwykle kręte asfaltowe Osy, często przykryte śniegiem lub lodem sprawiają że jest to również jeden z najtrudniejszych rajdów w całym cyklu WRC.
Trasa rajdu obejmuje 1185 km, w tym 328 km podzielone na 14 odcinków specjalnych + SuperOS. Bazą rajdu będzie Valence. W tym roku zupełnie zmieniono układ OSów i jedynie dwa z nich pozostały niezmienne w porównaniu z rokiem ubiegłym.
W Monte Carlo załogi będą mogły skorzystać m.in. z dwóch skrzyni biegów, 80 opon na asfalt i 40 na śnieg, a silniki użyte podczas tej eliminacji zostaną użyte w dwóch kolejnych rajdach – Szwecji i Norwegii.
Na liście startowej znalazły się 92 załogi. Oprócz załóg z teamów fabrycznych na trasie zobaczymy m.in. Francois Duvala w prywatnie zgłoszonej Skodzie Fabii WRC a także Toniego Gardemeistera i Xaviera Ponsa w Mitsubishi Lancerach WRC`05, którzy w tym roku będą reprezentować Mitsubishi Motors. Wśród uczestników znalazła się również jedna polska załoga: Andrzej Mancin i Ryszard Ciupka w N-grupowym Lancerze EVO VII.
Rekonesans będzie miał miejsce we wtorek i środę, a shakedown zaplanowano na czwartkowe przedpołudnie. Ceremonia otwarcia i wyjazd pierwszej załogi na trasę rajdu odbędą się w czwartek o 18. Tego dnia załogi przejadą dwa pierwsze odcinki specjalne. W piątek – drugiego dnia rajdu – kierowcy zmierzą się z 3 OSami, z których każdy będzie przejechany dwa razy. Podobnie będzie trzeciego dnia rajdu. Na niedzielę zaplanowano tylko SuperOS po drogach Monaco. Zakończenie rajdu przewidziano na godzinę 15.
Jak spisze się nowy Citroen C4 WRC, czy zdeterminowany Marcus Gronholm wreszcie pokona Sebastiana Loeba na asfalcie i czy awaryjne Subaru nie zaweidzie tym razem Pettera Solberga? Odpowiedź już w przyszły weekend, również na łamach speed-zone.pl.