Podsumowanie minionego weekendu 30 czerwca – 01 lipca w MotoGP, WRX, ETRC, NASCAR oraz krótka relacja ze startów Polaków.
MotoGP – TT Assen
Marc Marquez zdobył pierwsze pole position w tym sezonie, nie licząc oczywiście GP Ameryki, gdzie został cofnięty na starcie. TT Assen nie zawiodło już od pierwszych okrążeń. Po genialnej walce Lorenzo wyszedł na prowadzenie, aby okrążenie później z powrotem znaleźć się za plecami Hiszpana. Nieustannie tasowała się czołówka wyścigu. Rywalizacja bardzo przypominała Moto3. Zawodnicy trzymali się bardzo blisko siebie i utrzymywali dobre tempo. Charakterystyka toru bardzo sprzyja takiemu układowi. W decydującej fazie, Marquez zdołał wyjść na prowadzenie i zbudować dużą przewagę. Za jego plecami trwała walka do ostatniego zakrętu. Podium uzupełnili Rins oraz Viñales. Motocyklista Suzuki wyprzedził Hiszpana w ostatnim sektorze. Na mecie dzieliło ich jedynie 0,039s!
WRX – World RX of Sweden
Pierwszy półfinał
Bez niespodzianek – Kristoffersson wygrał pierwszy półfinał. Do finału awansowali Timmy Hansen i Ekström. Nieco zawiódł Loeb, który nie zdołał finiszować w pierwszej trójce. Na uwagę zasługują strategie czołówki. Hansen zaliczył Joker na pierwszym okrążeniu, a Kristofferson na ostatnim. Obie okazały się równie skuteczne.
Drugi półfinał
Tym razem na torze było nieco więcej walki. Solberg z Bakkerudem walczyli o prowadzenie. Niestety Norweg odpadł z rywalizacji po awarii. Dla Bakkeruda była to już formalność, aby dojechać do mety z komfortową przewagą. Do finału awansują Kevin Hansen i Grosset-Janin.
Finał
W finale ponownie nie uświadczyliśmy niespodzianki. Kristoffersson pewnie wygrywa zawody w Szwecji. Drugi kończy Bakkerud, który zyskał pozycję po kontakcie Timmiego Hansena z Ekström’em. Szwed został ukarany za niesportowe zachowanie i „zrzucony” na 6. pozycję. Oznaczało to awans Grosseta-Janina na podium. Jest to pierwsze podium kierowcy Renault w karierze.
ETRC – Nürburgring, Niemcy
21 ogromnych ciężarówek, specjalnie przerobionych na bestie do jazdy po torze. Czyż to nie świetny widok? Zdecydowanie odbiega od innych, „standardowych” serii. Zapraszam na krótką relację z 3. rundy ETRC na torze Nürburgring.
1. wyścig
Pierwszy wyścig stał pod znakiem dominacji Antonio Albacete. Hiszpan przez cały wyścig kontrolował stawkę. Wyzwanie kierowcy MANa próbował stawić Hahn, lecz ostatecznie ukończył wyścig 2. Podium uzupełnił Robert Kiss. Mistrzem w sezonie 2017 został Adam Lacko, który ukończył wyścig na czwartym miejscu. Póki co w tym sezonie nie może odnaleźć zeszłorocznego tempa.
2. wyścig
Drugi wyścig został również zdominowany przez jednego kierowcę. Mowa o Niemce – Stephanie Halm. Z pewnością przyniosła ogromną radość lokalnej publiczności. Drugi ukończył Gerhard Körber. Oznacza to dublet dla IVECO. Podium uzupełnił Adam Lacko.
3. wyścig
Wyścig w niedzielne przedpołudnie przyniósł mnóstwo akcji na torze. Mocno zamieszało to w stawce. Ponownie na najwyższym stopniu podium stanął Niemiec – Jochen Hahn. To już jego piąte zwycięstwo w sezonie. Drugi ukończył Albacete pomimo sporego błędu na początku wyścigu. Podium uzupełnił Reinert.
4. wyścig
Anthony Janiec zdobył swoją pierwszą wygraną od października 2016! Zagrożeniem dla niego był Kursim. Ukończył zaledwie 0,4s za nim, lecz kara spowodowała, że spadł na 12. pozycję. Tym samym Lacko zdobył drugą lokatę, a za nim ukończył Albacete.
NASCAR – Overton’s 400, Chicagoland
Rozpoczynamy drugą połowę sezonu w USA. Do Play-Off’ów pozostało 10 wyścigów. Póki co trudno wskazać faworyta. Z pewnością wyróżniają się Harvick, Busch oraz Truex Jr.
Pierwsze pole zdobył Paul Menard. Nie nacieszył się jednak prowadzeniem zbyt długo. Start wygrał Blaney, lecz szybko został wyprzedzony przez Bowyera. Ten z kolei zepsuł wyścig karą za zbyt dużą prędkość w pit road. Na dodatek, w czasie odbywania kary drive through, ponownie nałożono na niego karę za to samo przewinienie. Tymczasem na czoło „przebił” się Almirola i dowiózł prowadzenie do mety pierwszego etapu. Po restarcie zdołał utrzymać fotel lidera. Na 129. okrążeniu pojawiła się pierwsza żółta flaga. Była to woda na młyn na Bowyera, który zdołał odrobić trzy okrążenia straty do liderów. Jak zawsze, neutralizacja namieszała w stawce. Na czoło wyszedł Kurt Busch. W genialnej walce, Harvick wygrał drugi „stage” na ostatnim zakręcie. Krótko po rozpoczęciu ostatniego etapu, pojawia się kolejna żółta flaga. Prowadził w dalszym ciągu Harvick. Zadania nie ułatwiały mu żółte flagi. Po jednej z neutralizacji stracił prowadzenie na rzecz Kyle’a Buscha. Na około 15 okrążeń przed końcem, pogoń za liderem rozpoczął Larson. Busch został spowolniony przez dublowanych kierowców, co pozwoliło Larsonowi na atak. Po bardzo agresywnej końcówce, Busch wygrał Overton’s 400! Zwycięstwo wzbudziło kontrowersje wśród publiczności, lecz Larson nie żywił urazy w stosunku do zwycięzcy. Poniżej wideo z ostatniego okrążenia:
Polacy w sportach motorowych
Gosia Rdest, GT4 Central European Cup
W tym sezonie Gosia startuje w GT4 European Series. W ten weekend jednak mogliśmy obserwować jej zmagania na torze Nürburgring w Central European Cup. Kwalifikacje do pierwszego wyścigu przebiegły znakomicie. Wraz ze swoim partnerem zespołowym – Oscarem Tunjo – wystartowali z pierwszego pola. Wyścig stał pod znakiem walki z załogą KTMa. Wyprzedził on Audi na początku wyścigu. Druga zmiana należała do naszej rodaczki. Z sukcesem zniwelowała stratę do liderów, lecz nie zdołała „wskoczyć” na pierwsze miejsce. Nie zmienia to faktu, że rezultat jest świetny. Do zwycięzcy straciła zaledwie 0,5s. Brawo!
Drugi wyścig przyniósł kolejny sukces. Do Gosi należał pierwszy stint. Zdołała po starcie z czwartej pozycji „przebić” się na drugą i utrzymać dobre tempo. Tym razem to partner Gosi miał szansę na dogonienie lidera w Porsche. Po zmianie bardzo szybko zmniejszył stratę i po znakomitej walce wyszedł na prowadzenie.
Świetny weekend dla Gosi Rdest. Pierwsze oraz drugie miejsce napawa dumą, a także daje nadzieje na jeszcze wiele sukcesów. Gratulacje!
Foto:
fiaworldrallycross.com
motogp.com
european.gt4series.com
nascar.com
fiaetrc.com