WHIPS (Whiplash Protection System) Volvo Car Corporation zwyciężył w najnowszym teście Euro NCAP badającym stopień ochrony pasażerów przed urazami kręgosłupa (ang. Whiplash injury).Test ten jest najnowszym i jednolitym dla całej Europy sposobem sprawdzania siedzeń samochodów. Zrealizował go Instytut Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) z inicjatywy ADAC, największego europejskiego automobilklubu. Już za kilka miesięcy system ten funkcjonował będzie jako jeden ze standardowych testów zderzeniowych.
System WHIPS został wprowadzony przez Volvo Cars już w 1998 roku. Obecnie jest standardowym wyposażeniem wszystkich modeli marki.
O jego konstrukcji zdecydowały badania przeprowadzone przez Volvo Car Corporation. Wykazały one, że już nawet przy niewielkich prędkościach uderzania w tył samochodu mogą skutkować poważnymi obrażeniami karku i szyi. WHIPS ma zastosowanie właśnie w takich kolizjach, kiedy to zmniejsza obciążenie szyi i kręgosłupa użytkowników pojazdu. W rozwiązaniu tym całe oparcie fotela jest tak skonstruowane, aby w razie uderzenia w tył samochodu chronić kręgi szyjne jadącego. W razie silnego uderzenia od tyłu oparcia foteli oraz zagłówki poddają się ruchowi ciała osoby siedzącej na tym miejscu.
Podczas badań testowych szczególną uwagę zwrócono na fakt ścisłego przylegania zagłówka bezpośrednio do tyłu głowy, który wraz oparciem fotela absorbuje energię, tak, aby odcinek szyjny kręgosłupa nie został przeciążony. Zbadano także bezpieczeństwo przy silnych uderzeniach od tyłu przy różnych prędkościach pomiędzy 30 a 50 km/h.
Zdjęcia poniżej przedstawiają sytuację zderzeniową (0-160 ms) bez i z systemem WHIPS.
Informacja prasowa – Volvo