Recenzja V-Rally 4

Info
Zapowiedź
Recenzja
Demotest
Filmy
Galeria
Kody
Download
Info
Zapowiedź
Recenzja
Demotest
Filmy
Galeria
Kody
Download

Autor: Jablonson
Data: 24 września 2018

Kiedyś to było. Ten z pozoru pusty slogan bardzo dobitnie pokazuje, jak działają ludzkie wspomnienia. Budują pozytywne wyobrażenia o przeszłości, często dużo lepsze niż były naprawdę. Prosty mechanizm, a jakże genialny w kwestiach marketingu. Najczęściej właśnie z tego powodu powracają stare znane marki z czeluści zapomnienia. Należy jednak zadać pytanie, czy czwarta odsłona serii V-Rally jest typowym skokiem na kasę, żerującym na wspomnieniach starszych graczy? Czy reaktywacją marki będącą duchowym spadkobiercą poprzednich części?

Na wstępie recenzji pragnę zaznaczyć, że gra V-Rally 4 jest wyścigową grą zręcznościową. Wobec tego ocena gry bazuje na kryteriach rozrywkowych i zręcznościowych, a brak symulacyjnych rozwiązań nie wpływa na końcową ocenę produkcji. Co tak naprawdę oznacza, że gra jest zręcznościowa? Oznacza to, że fizyka jazdy oraz wpływ elementów otoczenia na zachowanie pojazdów zostały uproszczone, a rozgrywka została przygotowana tak, aby dostarczać jak najwięcej emocji w przystępnej dla graczy formie. W przypadku zręcznościowych gier wyścigowych model jazdy jest najważniejszym aspektem, który powinien być kompromisem pomiędzy przewidywalnością prowadzenia auta, a realizmem. Dzięki temu każdy kto sięgnie po tytuł z łatwością odnajdzie się w świecie wyścigów, a dla wyjadaczy gier symulacyjnych tytuł będzie miłą odskocznia.

Model jazdy


Zręcznościowy model jazdy w V-Rally 4 nie oznacza jednak, że jeździ się łatwo. Każde auto trzeba na swój sposób wyczuć. Auta z napędem na tył mają tendencje do nadsterowności, po aucie z napędem na przód możemy oczekiwać cech podsterownych, a napęd 4x4 łączy to co najlepsze w obu wariantach. W grze pozytywnie zaskakuje uczucie prędkości. Jadąc 100 km/h odnosimy wrażenie, że jedziemy bardzo szybko, dzięki temu nawet teoretycznie najsłabsze auta są wymagające. Jeśli chodzi o prowadzenie samochodów, można odnieść wrażenie, że na szutrowych nawierzchniach nadmiernie pływają, a na asfalcie są zbyt narowiste. Jest to cecha produkcji, którą można zaakceptować, lecz czasem zwyczajnie trudno jest utrzymać pożądany kierunek jazdy, a to już prowadzi do pewnych frustracji.

Odpowiednia konfiguracja kontrolera ułatwia okiełznać niesforne maszyny, uważam jednak, że w tym aspekcie twórcy powinni się bardziej postarać. Sterowanie w tym kontekście, jako spoiwo między graczem, a grą powinno być lepiej skonfigurowane, chociażby w ustawieniach domyślnych. Dużo łatwiej jest opanować auto używając kierownicy zamiast pada. Szeroki zakres obrotowy pozwala na delikatne korekty przez co sterowanie jest dokładniejsze i mniej nerwowe. W przypadku kierownicy jednak bardzo istotne jest odwzorowanie sił reakcji na koła poprzez system Force Feedback. Na tym polu mocno się zawiodłem, nie udało mi się skonfigurować mojego Thrustmastera TMX, tak aby jazda była przyjemna. Kierownica drżała, szarpała, stawiała duży opór, lecz to wszystko w moim odczuciu było bardzo nierealistyczne. Mimo przewagi technologicznej nad kontrolerem, wolę ogrywać grę na padzie.

Bardzo cieszy natomiast to, że fizyka jazdy pozwala stosować rzeczywiste techniki jak np. redukcja biegu na łuku w celu zacieśnienia zakrętu. Wchodząc za szybko w zakręt autem z tylnym napędem zazwyczaj są dwie opcje - albo hamujemy, albo robimy redukcję i gaz do dechy. Osobiście zachęcam do drugiej opcji, mimo że bywa ryzykowana, dostarcza zdecydowanie więcej emocji.

Tryby rozgrywki


V-Rally 4 oferuje 5 trybów rozgrywki. W trybie V-RallyCross, w którym ścigamy się z przeciwnikami na zamkniętym torze w czasie rzeczywistym, oprócz szybkości, niejednokrotnie musimy wykazać się sprytem w przepychankach. Podobnie prezentuje się tryb Buggy, jednak tutaj ściągamy się szalenie zwrotnymi pojazdami, po dużo bardziej offroadowych trasach. Kolejny tryb, jakim jest Rajd na szczyt, to samotny wyścig z czasem, wąskimi i wznoszącymi się ku górze drogami. Możliwy jest również wariant z odwróconym kierunkiem przejazdu tzw. Downhill. Tryb Rajd to klasyczny przejazd trasy lub jej odcinka, w jak najkrótszym czasie. Ostatnim trybem jest Gymkhana, który polega na umiejętnościach szybkiej jazdy i zdolnościach driftu na torze. Najwięcej czasu spędziłem w trybie Rajdu, głównie za sprawą świetnie zrealizowanych tras oraz osobistych preferencji do jazdy w samotności. Jednakże równie dobrze bawiłem się w trybie V-RallyCross, który jest zdecydowanie najbardziej dynamicznym i emocjonującym rodzajem rozgrywki. Dzięki temu świetnie się sprawdza w rywalizacji z innymi graczami, warto wspomnieć, że V-Rally 4 oferuję kanapowy tryb podzielonego ekranu oraz wieloosobową rozgrywkę sieciową.


1  2  >> Następna strona

Najbliższe premiery

Ankieta

Planujesz zakup Need for Speed Heat?











Speed Lista

Partnerzy


Speed Zone używa cookie i innych technologii. Korzystając z wortalu wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji znajdziesz w Regulaminie