Na Genweski salon motoryzacyjny Opel przygotował nie lada premierę. Ta niemiecka firma zaprezentuje nową Zafirę. Jednak już dziś możecie się zapoznać z drugą generacją niezwykle popularnego minivana. A – muszę to wspomnieć, że auto będzie produkowane również w Gliwicach!
Nowego Opla cechuje dynamiczny design, siedmiomiejscowe, bardziej przestronne wnętrze, szeroka gama silników i panoramiczny dach.
W aucie zastosowano system zawieszenia IDSPlus z elektronicznym układem stałej kontroli amortyzacji CDC, który będzie dbał o odpowiednie właściwości jezdne. Układ jest znany z Astry III, a obecnie jest przystosowywany do pracy w Zafirze II.
Jeśli jesteś fanem nowinek – dla ciebie stworzono współpracujący z układem kierowniczym system biksenonowych reflektorów adaptacyjnych o dynamicznym doświetlaniu krzywej zakrętu. Jest to nowość w klasie kompaktowych vanów.
Najprawdopodobniej wszystkich tatusiów w samochodzie interesuje głównie silnik, drzemiący pod jego maską. W przypadku Zafiry II nie będą zawiedzeni. Gama motorów jest niezwykle bogata. Obejmuje jednostki o pojemności skokowej od 1,6 do 2,2 litra i mocy od 74 kW/100 KM do 147 kW/200 KM.
Wszystkie jednostki wysokoprężne wyposażone są w układ wielokrotnego wtrysku bezpośredniego common-rail i bezobsługowy filtr cząstek stałych DPF.
Silniki współpracują z całą gamą przekładni (szczerze mówiąc być może jeszcze tyle w historii motoryzacji do żadnego modelu nie oferowano). Skrzynie biegów nowej zafiry obejmują sześciobiegową skrzynię ręczną (standard z silnikami 2.2, 2.0 turbo i wszystkimi 1.9 CDTI), pięciobiegową skrzynię ręczną (standard z jednostką 1.6 TWINPORT i 1.8), sześciobiegową automatyczną z funkcją ActiveSelect (opcja z silnikiem 1.9 CDTI o mocy 120 i 150 KM) i czterobiegową automatyczną (opcja z silnikiem 2.2). Z silnikiem benzynowym 1.8 współpracuje również poprawiona zautomatyzowana skrzynia biegów Easytronic.
Jeśli decydujący głos w rodzinach ma przewrażliwiona na punkcie bezpieczeństwa mamusia – nie bedzie zawiedziona! Otóż za bezpieczeństwo w nowej Zafirze jest odpowiedzialny system SAFETEC, łączący w sobie wszystkie elementy bezpieczeństwa aktywnego i biernego. Obejmuje on układ ABS z elektronicznym systemem rozdziału siły hamowania i układem wspomagania hamowania na zakrętach, system wspomagania nagłego hamowania, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESPPlus oraz wszechstronny system zabezpieczeń, w skład którego wchodzi cała armia poduszek – przednich, bocznych, kurtynowych przednich oraz tylnych.
Jeśli to dla ciebie za mało – „gratis” dostaniesz system odłączania pedałów PRS, system ostrzegający o niezapiętych pasach bezpieczeństwa z przodu oraz mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na skrajnych fotelach w drugim rzędzie.
Jeżeli Panie Domu nie sa jeszcze usatysfakcjonowane, za, niestety, dodaktową opłatą dostaną aktywne zagłówki z przodu, system wykrywania obecności pasażera na przednim fotelu oraz system kontroli ciśnienia w ogumieniu TPMS – dostępne są jako wyposażenie dodatkowe.
Nowy Opel wjedzie na rynki i do salonów już w lipcu 2005 roku. Na początek (od początku kwietnia) będzie produkowany tylko w zakładzie w Bochum, ale już na początek września produkcja wystartuje równiez w Gliwicach.
A teraz troche historii. Od premiery auta w roku 1999 sprzedano łącznie około 1.4 miliona egzemplarzy tego modelu. Był pierwszym niemieckim siedmiomiejscowym vanem kompaktowym i pierwszym – posiadającym trzeci rząd foteli, które można całkowicie złożyć i schować w podłodze bagażnika. To głównie dzięki opatentowanemu systemowi Flex7 Zafira I odniosła taki sukces. W Niemczech samochód ten stał się numerem jeden w swojej klasie i zajmował to miejsce przez cztery lata z rzędu. Następca ma szansę powtórzyć wyniki poprzednika.