Newsy

Zapowiedź GP Japonii IRG Formula 2019

W najbliższy weekend najszybsza wyścigowa seria świata, zawita do kraju kwitnącej wiśni oraz kolorowej mangi, na położony na wyspie Honsiu, w prefekturze Mei, japoński tor Suzuka.

Uwielbiana zarówno przez kierowców jak i kibiców pasjonująca pętla toru o unikalnym kształcie ósemki oraz trybuny wypakowane pełnymi pasji widzami sprawiają, że GP Japonii jest jednym z najbardziej wyczekiwanych wyścigów w całym kalendarzu F1. Suzuka International Racing Course, bo tak brzmi pełna nazwa, to jeden z klasycznych obiektów, powstały na początku lat 60. XX w., zaprojektowany przez *Johannesa Hugenholtza, został oddany do użytkowania w 1962 r. jako testowy tor Hondy.

*John Hugenholtz, właściwie Johannes Bernhardus Theodorus „Hans” Hugenholtz – holenderski projektant torów wyścigowych i samochodów, był autorem takich obiektów jak: Zandvoort, Zolder czy Hockenheimring (sekcja stadionowa). Zaprojektował także dwa samochody: Barkey oraz Delfino (oparty na podwoziu oraz układzie napędowym Alfy Romeo Alfasud).

Tor Suzuka liczy sobie dokładnie 5807 m, składa się z 18 zakrętów i znany jest głównie ze swojego niezwykłego kształtu ósemki: przeciwległa prosta o długości ponad 1,2 km przebiega nad zakrętem nr 9 – nie jest to jednak najważniejsza cecha tego niesamowitego toru. Nitka jest wąska (6 – 10 m), nierówna i szybka, tylko nieliczne zakręty pokonuje się z prędkością poniżej 100 km/h, a większość pętli składa się z szybkich, płynnych łuków. Po sinusoidalnej sekwencji na początku okrążenia (eSki Schumachera), kierowcy wjeżdżają w podstępny nawrót, potem w zakręt Spoon („łyżka”), słynny i szybki łuk 130R*, wreszcie w ostatnią ciasną szykanę – wszystkie te miejsca są bardzo wymagające. Aby osiągnąć tutaj dobry rezultat czasowy, wymagana jest od kierowcy wręcz zegarmistrzowska precyzja i zręczność, a liczne głębokie żwirowe pułapki wcale nie ułatwiają tego zadania.

*130R – to nazwa 15 zakrętu, oznacza miarę kąta wyrażoną w radianach. Na Suzuce występują jeszcze dwa zakręty oznaczone w ten sposób: 110R (zakręt nr 10) i 200R (nr 12).

Jazda po Suzuce przypomina taniec motyla na ostrzu samurajskiej katany – wystarczy jeden fałszywy ruch, żeby pożegnać się bezpowrotnie ze skrzydełkami.

Pętla toru sprzyja samochodom o mocnej, stabilnej aerodynamice i dobrej mocy silnika. Wyprzedzanie jest tu dość trudne, zatem kwalifikacje i dobra strategia wyścigowa stanowią jeden z kluczowych elementów sukcesu. Seria szybkich, płynnych zakrętów i krótkie proste oznaczają stałe, mocne obciążenia ogumienia w osi bocznej, zwłaszcza w kontekście licznych, następujących po sobie zakrętów. Opony nie mają czasu na odpoczynek. Nawet po niedawnej wymianie nawierzchni, tor jest wciąż wielkim sprawdzianem dla opon. Szybki tor premiuje także moc silnika – jednostki napędowe poddawane są ogromnym obciążeniom, za sprawą wysokich prędkości średnich oraz bezustannie zmieniających się przeciążeń, siejących spustoszenie w układzie olejowym. Ponad 70% okrążenia jest pokonywana z gazem w podłodze, podczas którego zawodnicy dokonują ok. 56 zmian biegów.

Bolidy muszą mieć wysoki docisk i sztywne zawieszenie, by stabilnie reagować na zmianę kierunku jazdy – zwłaszcza w pierwszym sektorze. Brak prostych i stref mocnego hamowania sprawia że DRS jest tu mniej skuteczny, a wyprzedzanie bardzo utrudnione. Pierwszy zakręt to niełatwy prawy w który zawodnicy wpadają z prędkościami powyżej 250 km/h, ale m.in. L. Hamilton pokazał, że przy odrobinie odwagi i szczęścia można tutaj wyprzedzać.

Kluczowy zakręt – nr 8 i 9 „Degner I i II” – dwa prawe szybkie zakręty tuż przed mostkiem pod 130R. Kierowcy wpadają w nie z dużą prędkością, pobocza są tu wyjątkowo wąskie i łatwo o wypadnięcie w żwirowe pułapki lub nawet spotkanie z bandą.

Pogoda również potrafi być kapryśna – wszak mamy okres monsunów i nadchodzących znad Pacyfików tajfunów. Deszcz jest częstym gościem okolic toru, nierzadko potrafiącym pokrzyżować losy rywalizacji niwecząc przygotowaną wcześniej „zwycięską strategię”. Reasumując – z punktu widzenia inżyniera Suzuka wymaga wyższego niż przeciętnie docisku oraz twardszego zawieszenia. Prawdopodobnie będziemy mieli do czynienia ze zróżnicowanymi strategiami, a losy rywalizacji rozstrzygną się dopiero w ostatniej fazie wyścigu.

Patrząc na historię tego obiektu, niejednokrotnie mieliśmy tu dużo emocji, Suzuka częstokroć kończyła sezon i tu właśnie wyłaniany był Mistrz Świata królowej motorsportu. Tor był świadkiem strzelających najmilej dla ucha korków szampana, ale był też świadkiem dramatycznych wydarzeń – tu w 2014 roku po dwudzistu niemal latach bez większych zdarzeń, Jules Bianchi 25-letni kierowca wpadł w poślizg na mokrej nawierzchni i uderzył z siłą około 254 G w dźwig. Zmarł w rodzinnej Nicei po 9 miesiącach od tego wypadku.

Już niebawem na wirtualnym torze Suzuka będą rywalizować również zawodnicy naszego simracingowego sezonu IRG Formula 2019. Podczas wyścigu na rosyjskim torze w Sochi, zacięty pojedynek o zwycięstwo stoczyli Sebastian Kosmala i Daniel Stepkowski – powtórkę transmisji można zobaczyć poniżej:

W klasyfikacji generalnej na prowadzeniu wciąż Daniel Stepkowski, przed goniącym go Sebastianem Kosmalą, a Paweł Mrówka umacnia się na trzecim stopniu podium. Zespołowo zachowane status quo: na prowadzeniu PRT F1 przed Infinity Racing Team, na trzecim miejscu Friendly F1 Team. Klasyfikacja generalna IRG Formula 2019: https://irg-world.pl/standings/28

Czy wyścig na Suzuce okaże się równie emocjonujący ja przed rokiem: https://youtu.be/_yqPQHXR7ps . Odpowiedź poznamy już niebawem, tymczasem wszystkich naszych uczestników zachęcamy do wzmożonych treningów na ligowych serwerach (ponoć pogoda w ten weekend może nieźle zaskoczyć, zatem warto sprawdzić ustawienia również na mokrą nawierzchnię). Aktualną listę najszybszych okrążeni można sprawdzić tutaj: https://irg-world.pl/hots/28

Kibiców jak zwykle zapraszamy w najbliższą niedzielę o godz. 21:00 na relację na żywo, na kanale MotoGamesTV, która dzięki usłudze Restream będzie również dostępna do obejrzenia na naszych nowych kanałach:
IRG Twitch
IRG Mixer
IRG DLive

Poza Speed Zone patronami medialnymi wyścigu są:
MotoHighPL
MotoGamesTV

GP w liczbach

Tor: Suzuka International Racing Course
Długość pętli: 5807 m
Dystans wyścigu: FL + 53 okrążeń [IRG-world: FL + 45]
Liczba zakrętów: 18 (8 w lewo, 10 w prawo)
Liczba dohamowań: 8 (2 mocne)
Najdłuższa prosta: 0,995 km
Różnica poziomów: 40,4 m
Długość alei serwisowej: 396 m (śr. w sezonie 367 m)
Czas spędzony w pit-lane: 22,614 s (2018 r.)
Prędkość maksymalna: ok. 340 km/h
Średnia prędkość: ok. 225 km/h
Pełny gaz: ok. 72% okrążenia (śr. w sezonie ok. 64%)
Największe przeciążenie: 4,4 G
Poziom docisku: wysoki
Zużycie opon: wysokie (wysokie przeciążenia boczne)
Zużycie hamulców: niskie
Poziom chłodzenia: średni
Zużycie paliwa: ok. 2,08 kg/okr (śr. w sezonie 1,86 kg/okr)
Wpływ obciążenia paliwem: ok. 0,30 s/10 kg (śr. w sezonie 0,28 s/10 kg)
Przewidywana liczba pit-stopów: 1 / 2
Zmiany biegów: śr. 56/okr
Liczba wyprzedzeń: 48 (2018 r.)
Prawdopodobieństwo VSC: 38%
Liczba okr. za SC: 50

Plan weekendu / Race Weekend

Sunday – UTC+1 time of the schedule (21:00 in Warsaw, Berlin)
20:00 Practice session
21:00 Qualify 1 (15 minutes)
21:15 Qualify 2 (10 minutes)
21:30 Warmup (5 minutes)
21:35 Official race (56 Laps) + FL
23:00 Weekend finish
Pre race limit: 50 laps on server

Server name

IRG_Formula#1 (open 24/7)
IRG_Formula#2 (open 24/7)

How to join: http://irg-world.com/for-new-ones

5 1 głos
Oceń artykuł
Podziel się:
Avatar photo
Rafał Peroń
W ekipie SZ jestem praktycznie od początku, jeszcze gdy portal pojawiał się jako zin w magazynie CD-Action. Lubię zarówno wymagające symulatory jak i typowe zręcznościówki. Swego czasu mocno fascynował mnie pierwszy Need For Speed Underground, w którego grałem (można powiedzieć) profesjonalnie 🙂
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments